امیر وفایی، سعید آقاخانی و برند «نون.خ» / شاخصه فصل۵ چیست و از کجا ضربه می‌خورد؟

باکس آفیس ایران : چند سالی است که دنباله سازی مجموعه‌های موفق در دستور کار تلویزیون قرار گرفته است و ساخت فصل تازه آثار پرمخاطب (که عموما در ژانر کمدی تولید شده‌اند)، با جدیت و حمایت مدیران این سازمان دنبال می‌شود. آثاری همچون «پایتخت»(سیروس مقدم)، «دیوار به دیوار»(سامان مقدم)، «زیرخاکی»(جلیل سامان) و «نون خ»(سعید آقاخانی) از جمله این مجموعه‌ها هستند.

وجه مشترک در میان تمام مجموعه‌های یاد شده شده، به کارگیری عوامل خلاق و کاربلد است و این موضوع نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر هرگاه هنرمندان توانمند سریالی را برای تلویزیون مقابل دوربین برده‌اند، محصول نهایی چندین پله از استانداردهای کیفی موجود در این رسانه جلوتر بوده است. سعید آقاخانی مجموعه ساز موفقی است و در دهه هشتاد و نود چندین سریال کمدی پربیننده را برای تلویزیون کارگردانی کرده است.

«نون خ» عنوان تازه‌ترین سریال آقاخانی است که فصل نخست آن در نوروز سال ۱۳۹۸ به روی آنتن شبکه یک رفت. مجموعه‌‌ای که از ویژگی‌های متفاوتی سود می‌برد و مواجهه با فصل اول آن، یک شگفتی ویژه بود. «نون خ» اثری پر بازیگر است و ایفاگر بسیاری از نقش‌ها در آن بازیگرانی ناشناخته اما توانمند هستند که برخی از آن‌ها پیش از این حضور بر صحنه تئاتر یا سریال‌های تولید شده در شبکه‌های استانی را تجربه کرده‌اند. همچنین سعید آقاخانی و سیروس میمنت به عنوان دو بازیگر باتجربه در سری‌های مختلف این مجموعه حضور دارند و برعهده گرفتن نقش‌هایی در شمایلی متفاوت، بعدی تازه از توانمندی آن‌ها را عیان کرده است.

پس از تعطیلات عید نوروز و در ادامه ماه مبارک رمضان، فصل پنجم این مجموعه روانه آنتن شبکه یک شده است. امیر وفایی به عنوان نویسنده تلاش کرده در «نون خ۵» قصه‌ای متفاوت و جاده‌ای را روایت کند و این موضوع، ایده تازه فصل پنجم این مجموعه به شمار می‌‌رود. شخصت‌های سریال در سفر جاده‌ای خود از شهرهای مختلفی عبور می‌کنند و به همین دلیل بازیگران جدیدی در این سری حضور دارند. وفایی و آقاخانی نشان داده‌اند که از توانایی شخصیت پردازی و هدایت بازیگران پرتعداد در هر صحنه برخوردارند و به همین دلیل قادر هستند کمدی متفاوتی را خلق کنند. در فصل پنجم «نون خ» ردی پررنگ از کمدی رفتار، شخصیت و موقعیت به چشم می‌خورد که هم‌سو و موازی با یکدیگر شاکله اصلی درام را شکل می‌دهند. وفایی در بسیاری از مواقع و با آگاهی از توانایی هر بازیگر، در خلق موقعیت‌های کمدی تناقض‌های رفتاری و شخصیتی‌ در هر پرسوناژ را الگو قرار داده است. در بسیاری از سکانس‌ها بازیگران دیالوگ‌هایی را بر زبان می‌آورند که در نگاه اول از شمایل ظاهری و شخصیتی آن‌ها به دور است و همین مسئله، لحظه‌های بامزه‌ای را به وجود می‌آورد.

مشکل اصلی «نون خ» در ایستگاه پنجم، ریشه در چگونگی شکل گیری قصه و پیشرفت روایت دارد. با وجود آنکه درنظر گرفتن طرحی جاده‌ای برای سریالی با شخصیت‌های پرتعداد ایده‌ جذابی به شمار می‌رود، اما ضعف در قصه‌پردازی باعث شده تا شاکله اصلی ساختار در «نون خ» چندان منسجم به نظر نرسد. در میان گروه بازیگران این مجموعه، کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان، حضوری پررنگ نسبت به فصل‌های گذشته دارد. پرسوناژی که با توجه به مختصات و ویژگی‌های ظاهری بازیگر به درستی مورد پرداخت قرار گرفته است و بیان هر دیالوگ یا حتی خنده‌های انفجاری از جانب او می‌تواند یک موقعیت کمدی را خلق کند!
به علاوه شیمی لحاظ شده میان شخصیت‌های این سریال و نوع کنش و واکنش‌های آن‌ها در ارتباط با یکدیگر، با ظرافت خاصی مورد پرداخت قرار گرفته است که علاوه بر خنده گرفتن از مخاطب در برخی موارد شکل دهنده و پیش‌برنده طرح داستانی نیز به شمار می‌رود. در موفقیت «نون خ» نمی‌توان از نقش تهیه کننده این مجموعه غافل شد. مهدی فرجی سال‌ها از مدیران ارشد سازمان صدا و سیما بوده است و در زمان مدیریت خود بر مستند شبکه یک سیما دوره درخشانی را به لحاظ تولید مجموعه‌های نمایشی موفق پشت سر گذاشته است. «نون خ» حالا دیگر یک برند شناخته شده برای تلویزیون است و تولید و پخش هر فصل تازه از آن می‌تواند برای مخاطبان بسیاری کنجکاوی برانگیز باشد. به خصوص که از عوامل خلاق و حرفه‌ای در پشت و مقابل دوربین سود می‌برد و تلاش می‌کند خود را به روز داشته از افتادن در دام کلیشه‌ها در امان بماند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند