۲۸ دی‌ماه سالروز درگذشت «عبدالله بوتیمار»

به گزارش باکس آفیس ایران ۲۸ دی‌ماه سالروز درگذشت «عبدالله بوتیمار» بازیگر قدیمی سینمای ایران

عبدالله بوتیمار (زادهٔ ۱۳۱۲، بادکوبه (باکوی فعلی) – درگذشتهٔ ۲۸ دی ۱۳۹۰، تهران) بازیگر سینما و دوبلور ایرانی بود.

زندگی‌نامه

بوتیمار در سال ۱۳۱۲ در شهر بادکوبه متولد گردید و در سال ۱۳۱۵ به ایران مهاجرت کرد.

وی فعالیت هنری خود را در سال ۱۳۳۰ در «تئاتر پارس» به همراه افرادی همچون منوچهر قاسمی و کامل حلمی آغاز کرد و سپس به صورت تدریجی روی به بازی در سینما آورد، و با بازی در فیلم «یک قدم تا مرگ» ساختهٔ ساموئل خاچیکیان در نخستین نقش سینمایی خود ظاهر شد، پس از ان در ۴۷ فیلم به ایفای نقش پرداخت؛ و در سال ۱۳۳۸ کار خود را در عرصهٔ دوبله آغاز کرد از جمله بازیگرانی که او صدای آنها رو دوبله کرده می‌توان به برت لنکستر و گریگوری پک» اشاره کرد.

او در سال ۱۳۶۰ با اصرار فرزندان ایران را ترک کرد و به کشور آلمان مهاجرت کرد. در آنجا نیز پس از مدت کمی زبان آلمانی را فراگرفت و دوبله را در آنجا ادامه داد.

در سال ۱۳۸۹ بوتیمار آخرین سفر خود را به قصد بازگشت و ادامه زندگی در ایران انجام داد و آخرین روزهای زندگی خود را در کنار دوستان قدیمی خودایرج ایقانی و آرمن مگردیچیان گذراند.

خیلی‌ها بوتیمار را به خاطر چهره زیبا و جذاب دوست داشتند که واکنش او در این مورد این بود:

«متنفرم از اینکه مرا به خاطر چهره‌ام تحسین کنند؛ این یعنی تنها چیزی که در چنته دارم، ویژگی ظاهری است و از هنر بازیگری بی بهره‌ام»

عبدالله بوتیمار که مدتی به دلیل سکته مغزی در بخش مراقبتهای ویژهٔ بیمارستان فیروزگر بستری بود، در روز سه شنبه بیست و هشتم دی ماه ۱۳۹۰ در حالی که در وضعیت نیمه کما قرار داشت از دنیا رفت و پیکر وی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند