بیوگرافی بهمن مفید

بهمن مفید بازیگر قدیمی و نوازنده، خواننده و صداپیشه ایرانی در پنج مرداد ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمده و در رشته تاتر تحصیل کرده است.
برادرش بیژن از نویسندگان نمایشنامه و تاتر و پدرش غلامحسین مفید نیز از هنرپیشه های قدیمی می باشد.
شروع فعالیت در عرصه سینما
مفید از کودکی با کمک پدر و برادرش با سینما و تاتر آشنا شده و در نمایشنامه های آنها بازی می کرد و با واژه سینما و هنر بیگانه نبود.
وی در آثاری چون شهر قصه به کارگردانی برادرش و نمایش ضیافت نوشته بهرام بیضایی در سال ۱۳۴۶ ایفای نقش کرده است.
شهرت و معروف شدن
وی در فیلم سینمایی قیصر که نقش کوتاهی ایفا کرده بود در سال ۴۸ برمی گردد .او با دیالوگ معروف خود در فیلم قیصر در ذهن ها ماندگار شد و به شهرت رسید.
این بازیگر در سینمای قبل از انقلاب بسیار پرکار و مربوط بود و بیش از چندین فیلم و سریال بازی کرده است .
این هنرمند پیشکسوت تا کنون جوایز سینه صنعت سینما کسب کرده است جایزه بهترین بازیگر برای بازی در فیلم داش آکل دریافت کرده است.
او علاوه بر بازیگری در عرصه خوانندگی و نوازندگی و همچنین صدا پیشه عروسک نیز فعال بوده و آثاری از وی باقی مانده است.
فعالیت بعد از انقلاب
بعد از انقلاب اسلامی به دلیل ممنوع الکاری از ایران مهاجرت کرده و ترک وطن کرد. او در دهه هفتاد توانست به ایران سفر کند و بعد از بازگشت به ایران توانسته فیلم سینمایی به نام سرود تولد بازی کند، اما به دلیل حضور وی در این فیلم عوامل آن دچار مشکل شده و بعد از اکران، عکس های این بازیگر را از روی پرده برداشتند . وی بعد از ناکامی در عرصه سینما و تئاتر به صداپیشگی روی آورده و چند انیمیشن و کار عروسکی
مانند در بدرها را صدا پیشگی کرده است.
او بعدها در سال ۷۳ تئاتر مشغول شد تا اینکه در هنگام نمایش افرادی به آنها گفتند که حق بازی ندارید و جمع کنید و من نیز جمع کردم به آمریکا رفتم.
رفاقت با مسعود کیمیایی و بازی در فیلم قیصر
وی درباره نحوه گفتن دیالوگ معروف در فیلم قیصر گفت : من با مسعود کیمیایی رفاقت دیرینه دارم و با هم در جوانی به قهوه خانه درویش که حوالی میدان شهدای امروز است می رفتیم .
یک نفر هر روز به این قهوه خانه می‌آمد و باچاخان میگفت ده نفر را زده و یا با سه نفر درگیر شده.
مسعود نیز به من اشاره می‌کرد که ادای او را در بیاورم و من نیز مانند خودش جملاتش را ادا می کردم. او او نیز دنبالم می کرد و می گفت مرا از کاسبی می اندازی . بعد ایده ای به فکر کیمیایی رسید که این دیالوگ گفتن من را داخل فیلم قیصر بگذارد و به عنوان یک سکانس از آن استفاده کند.
من برای همین دیالوگ ۵۰۰۰ تومان آن زمان از کیمیای دریافت کردم و چون تازه ازدواج کرده و بی پول بودم با آن یخچال و لوازم منزل خریده و هرچه خرج می‌کردند تمام نمیشد
آنتونی کوئین در داش آکل
این بازیگر قدیمی درباره فیلم داش آکل گفت : قرار بود نقش اصلی را آنتونی کویین بازی کند که بعدها به قرارداد دارسی را در فیلم کاروانها بازی کرد اما در نهایت این نقش به بهروز وثوقی رسید و من نیز در نقش رستم ایفای نقش کردم وی گفت شاید اگر آنتی کویین این نقش را بازی میکرد و نیز الان بازیگر بین المللی شده بودم .
اختلاف با ایرج قادری
او درباره خاطره‌ای از مرحوم ایرج قادری گفت ایرج همیشه دوست داشت در هر فیلمی که بازی میکند اسمش اول نوشته شود و این اتفاق در فیلم توبه به سختی مورد قبول واقع شد و از آن قادریم را در نقش‌های کوتاه جای می‌داد تا تلافی فیلم توبه را انجام دهد، اما من برایم مهم نبود که اسمم اول نوشته می شود یا آخر . مهم نقش‌آفرینی بود که بازی می کردیم .
زندگی در آمریکا
پیشکسوت سینما درباره زندگی در آمریکا گفت: برای بازیگران قدیمی زندگی در آمریکا بسیار سخت است و من و مرتضی عقیلی هر جا زندگی همان با همان میان پرده هایی که در میان برنامه ها پخش می شد زندگی می گذرانده و روزهای سختی را تجربه کردیم.
بازگشت به ایران
زمانی که به ایران برگشتند طبق قانون دولت اصلاحات که گفته بود بازیگران خارج از کشور میتوانم به مدت ۱۹ روز به ایران برگردم من نیز بازگشتم اما پاسپورتم ضبط شد و بعد از ۵ سال بهمن برگرداندند و من نیست الان ۱۵ سال است در ایرانم و از زندگی خود راضی هستم.
ایشان مدتی است که با شبکه جم همکاری کرده و در چند سریال این شبکه ماهواره ای در کنار بازیگرانی که از ایران مهاجرت کردند نقش آفرینی کرده است.
او چند روزی است که در بیمارستان بستری بوده و تحت مراقبت است.

لینک کوتاه
https://boxofficeiran.com /?p=187

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند