فادو

جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

به گزارش باکس افیس ایران: گروه موسیقی «فادو» از کشور پرتغال در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در بخش موسیقی بین‌الملل به روی صحنه رفت.

گروه موسیقی «فادو» از کشور پرتغال در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، در بخش موسیقی بین‌الملل در تالاروحدت به روی صحنه رفت. اجرایی که بسیار مورد استقبال حاضران در سالن قرار گرفت و تقریبا مخاطبان تا قطعه پایانی با تشویق‌های پی در پی، گروه موسیقی را همراهی کردند و حتی در یک یا دو قطعه همخوانی‌هایی هم به گوش می‌رسید.

گروه موسیقی فادو پرتغال نخستین بار بود که در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداختند و جالب آنکه ماریو مویتا که نام هنری او ماریو دوبراگا است، خواننده، نوازنده پیانو و سرپرست گروه پیش از اجرای هر قطعه توضیحاتی درباره آثار ارائه می‌کرد تا مخاطبان موسیقی کلاسیک غربی، شاهد یک اجرای دیدنی و پژوهشی باشند و با موسیقی فادو از کشور پرتغال که به نوعی موسیقی فولک این منطقه است آشنا شوند.

اعضای این گروه سه نفره متشکل بود از یورگ داسیلوا نوازنده گیتار و اوربانو اولیویرا نوازنده درامز و ماریو دوبراگا نوازنده پیانو که در ابتدا یک قطعه بی‌کلام اجرا کردند و پس از آن ماریو، خواننده گروه در سخنانی رو به حاضران در سالن گفت: بسیار خوشحالم در این سالن حضور دارم و برای شما اجرا می‌کنم. اولین قطعه را با یک آکاپلا آغاز کردیم و قطعه بعدی یک کار فیوژن است. قطعه سوم هم نغماتی تماتیک از موسیقی شبه جزیره ایبری بود در گام ماژور محسوب می‌شود.

در ادامه پس از قطعه چهارم که در گام مینور اجرا شد، سرپرست گروه به معرفی موسیقی فادو پرداخت و افزود: گروه فادو در سراسر جهان اجرا داشته است. اگر به شهر ما لیسبون سفر کرده باشید، خواهید دید در آنجا بسیاری از موسیقیدانان کارهایی که اجرا می‌کنند و به گوش می‌رساندند، تم‌هایی رمانتیک و عاشقانه دارد و معمولا شاد هستند؛ موسیقی که به دوران کهن این سرزمین باز می‌گردد.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

این خواننده پس از اجرای قطعه پنجم گفت که این قطعه را سال‌ها قبل و در شرایط و روحیه خاصی ساخته است که تقدیم به مخاطبان شد.

ماریو با اشاره به نوازنده گیتار اظهارداشت: اوربانو سازنده ساز است و این گیتار را خودش ساخته است. این گیتار از سازهای اصلی موسیقی ما است و یک گیتار خاص پرتغالی است که سال ۱۸۷۰ میلادی در کنار ساز پیانو بیشتر به مردم معرفی شد. شهر من در جنوب کشور پرتغال است و موسیقی فادو در آنجا بسیار شناخته شده و پیانونوازی این منطقه هم خاص خودش است و خیلی خوشحالم که به نمایندگی از موزیسین‌های فادو، اشعار و ملودی‌های کهن این منطقه را برای شما ارائه می‌کنم.

قطعه بعدی اثری بود ساخته ماریو نوازنده پیانو در سه پارت عاشقانه و در ادامه قطعه «اسرار خانه» را به اجرا درآورد. بعد از آن یک موسیقی فادو دیگر به اجرا درآمد که به گفته ماریو، این اثر در همراهی سولونوازی گیتار است و آن را در ۳۷ سالگی و در دانشگاه موسیقی ساخته‌ام، به بهانه فارغ‌التحصیلی‌ام از دانشگاه، این قطعه را به والدینم تقدیم کردم.

وی بیان کرد: ما این موسیقی را در بیش از ۴۰ کشور اجرا کرده‌ایم و تقریبا با آن ارتباط برقرار کردند. آیا شما هم با آن ارتباط می‌گیرید؟ و در ادامه حاضران در سالن با تشویق‌های پی در پی این اثر را با خواننده همراهی کردند و در ادامه یک موسیقی بی‌کلام در سه بخش بر پایه و بیس پیانو اجرا شد و این هنرمند ابراز امیدواری داشت تا مخاطبان از این کار لذت برده باشند.

ماریو پس از اجرای قطعه بعدی اظهارداشت: مادربزرگم اصالتا اسپانیایی است و این سبک موسیقی در دهه‌های ۵۰- ۶۰ میلادی در آنجا رونق گرفت و در پایان قطعه «دختری با چشم های سبز» به اجرا درآمد.

این خواننده و نوازنده گفت: بسیار خوشحالم توانستم پرانرژی برای شما اجرایی داشته باشم. سپاس از اینکه ما را به این جشنواره موسیقی دعوت کردید. نخستین باری است که به ایران می‌آیم و علاقه‌مندم موسیقی‌ام را در سراسر جهان و برای ایجاد وحدت و همدلی در بین مردم اجرا کنم تا مردم کشورهای مختلف به یکدیگر نزدیک‌تر شوند.

حامی ارکستر سمفونیک صدا و سیما هستیم

ارکستر سمفونیک صدا و سیما به رهبری آرش امینی در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در سانس دوم در تالار وحدت به روی صحنه رفت. این اجرا متشکل از سازهای زهی، سازهای بادی، تیمپانی و گروه کُر بود که ابتدا قطعه بی‌کلام «نیایش یزدان» را با همراهی گروه کُر به اجرا درآورد و در ادامه با حضور خواننده قطعه‌ای دیگر اجرا شد.

در ادامه ارکستر قطعه «ساری گلین» و چند اثر فولک دیگر را اجرا کرد و در پایان چند قطعه میهنی به اجرا در آمد که با استقبال مخاطبان همراه شد.

روشنک نوشی (فلوت)، الهه سادات موسوی (فلوت)،حسام صدفی نژاد (ابوا)، شمیم کیانی (ابوا)، اکرم سلطانی فیروز (ابوا)، محمد ملک لی (کلارینت)، پگاه ولی خانی سامانی (کلارینت)، آنیتا یعقوبی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان (فاگوت)، امیر ملکی‌زاده (فاگوت)، نیما سرایی (هورن)، هومان باقی (هورن)، ریحانه رفیعی(هورن)، حسن فراهانی(ترومپت)، فرید شیخی(ترومپت)، کیمیا خانزادی (ترومپت)، مریم حسین پور(ترومپت)، حسین شریفی(ترومبون)، امیرعلی حصارکی(ترومبون)، علیرضا ترابی(ترومبون)، کیومرث ناصری(توبا)، محمود منتظم صدیقی(تیمپانی)، مهیار منتظم صدیقی(پرکاشن)، فرهاد رحیمیان(پرکاشن)، ماهان ببری(پرکاشن)، روح اله فروزش(ویولن)، هادی آرزم(ویولن)، هدیه سادات حجازی (ویولن)، گل آرا کیان بخت (ویولن)، الهه سادات عبدالهی مقدم، نگین حاتمی(ویولن)، ساناز نوربخش(ویولن)، فرید ذاکری(ویولن)، نازک محمد کاشی(ویولن)، فرناز زندیه (ویولن)، پریا اژدری دوزدوزان(ویولن)، منصور صفاییان(ویولن)،امیرعباس آقاپورخامنه(ویولن)، رادمهر فلاح(ویولن)، بهنام آیتی نجف آبادی(ویولا)،آرش گنجه(ویولا)، الهام آقابابایی(ویولا)،فرگل ساکت(ویولا) از نوازندگان این ارکستر بودند.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

همچنین فاطمه آقارضایی (ویولا)، نیاز پورمحمدی(ویولا)، هلیا پورکریمی(ویلنسل)، امین چراغیان(ویلنسل)، کیانمهر کشاورز(ویلنسل)، مرتضی قائمی پور(ویلنسل)، کورش ملکی‌زاده(کنترباس)، عادل اصغرزاده(کنترباس)، بیتا غفاری(کنترباس)، آوا پویا کاشانی(کنترباس)، آذین فولادوند(سوپرانو)، نیلوفر لطف آور(سوپرانو)، مهرآذین مهرآذر(سوپرانو)، سالومه سیدکشمیری(سوپرانو)، ملینا آقارضایی(سوپرانو)، هنگامه حسینی(آلتو)، سمیه کنعانی(آلتو)، ندا قاسمی(آلتو)، هدی برات زاده(آلتو)، ترانه ظاهری اردبیلی(آلتو)، حسین عطری(تنور)، مرتضی اکبرزاده غلامی(تنور)، فرزین مهاجرتهرانی(تنور)، الیاس بهشتیان(باس)، جواد مرادیون(باس)، جعفر عسگری(باس)، بهرام اله وردی(باس)، حسین محمودی(باس) و صابر اله دادیان (تار) نوازندگان ارکستر و گروه کُر را تشکیل می‌دادند که سرژیک میرزاییان رهبری گروه کُر را برعهده داشت و مهیار مهرآذر گروه را سرپرستی کرد.

علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر، موسیقی و سرود صدا و سیما که در این برنامه حضور داشت درباره برنامه‌های پیش روی این ارکستر اظهارداشت: تمرینات ارکستر سمفونیک صدا و سیما به طور مرتب برقرار بود و هر ماه اجراهایی برگزار کردند و آقای آرش امینی با جدیت در این ارکستر حضور و فعالیت دارند. این ارکستر متشکل از نوازندگان با تجربه و خوبی است و تلاش داریم در سال آینده هم این اجراها هر ماه برگزار شود. وظیفه ما حمایت از این ارکستر است و حامی ارکستر سمفونیک صدا و سیما هستیم.

در این برنامه محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت.

نوازندگی رضا مهدوی در شب «حسین ملک»

تالار رودکی در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان شب «حسین ملک» بود، در این شب رضا مهدوی از شاگردان حسین ملک قطعاتی را به صورت بداهه به یاد استاد خود اجرا کرد.

مهدوی پیش از اجرای خود در سخنانی به آشنایی با حسین ملک و آموزش در مدرسه این هنرمند برجسته سنتور اشاره کرد و گفت: بنده افتخار داشتم در دوران کودکی در ابتدای دهه شصت به مکتب حسین ملک بروم؛ او شخصیتی کاریزماتیک و بیانی سلیس و طنزگونه داشت که وقتی در آن شرایط سخت موسیقی با افراد صحبت می‌کرد به آنها انگیزه و امید می‌داد. در واقع حسین ملک سفیر سنتور ایران در جهان بود و در ۳۵ کشور به اجرا رفته بود و هیچ موسیقیدانی این قدر سفر به خارج از ایران نداشت.

وی افزود: حسین ملک شیوه خاص نوازندگی خود را داشت که همین او را از هم‌دوره‌ای‌هایش متمایز می‌کرد. علاوه بر شیوه تکنوازی خاص آنچه او را متفاوت و مشهورتر از سایر نوازندگان می‌کرد ابداع و تغییرات ماندگاری بود که در ساز سنتور ایجاد کرد.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: حسین ملک، نوازنده شهیر سنتور سال ۱۳۰۴ در تهران به دنیا آمد و سال ۱۳۷۸ درگذشت؛ من تنها دو سال شاگرد وی بودم اما تا آخرین روزهای حیاتشان با ایشان رفت و آمد داشتم؛ حسین ملک نخستین نوازنده‌ای بود که در تلویزیون ایران با ساز سنتور نوازندگی کرد.

مهدوی درباره یکی از وجه‌های بارز کار حسین ملک اظهارداشت: استاد ملک شهرت دیگری هم دارد اینکه آهنگساز سرود «سی تیر» با شعری از ابوالحسن صبا بود در واقع حسین ملک به خاطر این سرود ضدامپریالیستی در سال‌های دهه سی تحت تعقیب بود؛ البته سرود «سی تیر» را ما در سال ۱۳۷۳ در حوزه هنری اجرا کردیم.

این نوازنده مدرس سنتور درباره اجرای بداهه خود در شب حسین ملک توضیح داد: در این برنامه کاملا بداهه نواختم؛ در بداهگی ناخواسته از مخاطبان و استادم حس گرفتم؛ در حین اجرا ناخواسته ملودی در خاطرم نقش بست که می‌شود در آینده آن را آهنگسازی و به صورت تک‌نوازی و ارکسترال اجرا کرد؛ همین بداهه دستمایه‌ام شد و به نظرم آمد در گام‌های مختلف آن را اجرا کنم؛ در محدوده شور و آوازهای شور مدلاسیون کردم و اشاره‌ای به اصفهان داشتم و در بینش آواز زدم و گوشه‌هایی از موسیقی دستگاهی به روایت خودم اجرا کردم.

اجرای گروه «قاصدک» در شب «شهمیرزا مُرادی»

گروه موسیقی «قاصدک» در شب شهمیرزا مُرادی (نوازنده سُرنای لرستان) در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در تالار رودکی به روی صحنه رفت و رپرتواری از موسیقی شاد لرستان را با سُرنا و دُهل اجرا کرد. آواز شور، سنگ سما، سه پا، دوپا، سوار بازی، اوشاری و دوپای فتاحی از جمله قطعات این اجرا بود.

گروه «قاصدک» از گروه‌های موسیقی نواحی است که تاکنون چندین دوره در جشنواره فجر شرکت داشته است. امیرحسین بسطام نوازنده سُرنای این گروه، پنج دوره برگزیده جشنواره موسیقی جوان در کشور بوده است. مهدی بسطامی سرپرست گروه نوازنده دهل و امیرمحمد بسطامی اعضای این گروه موسیقی را تشکیل می‌دهند.

سرپرست گروه موسیقی قاصدک و نوازنده دُهل درباره حضور در جشنواره موسیقی فجر گفت: اجرای موسیقی به ویژه موسیقی شاد باعث بالا رفتن روحیه نشاط و امید در جامعه می‌شود جشنواره موسیقی فجر رویداد بسیار مهمی است که حضور و اجرا در آن برای هر گروه موسیقی یک تجربه ارزشمند خواهد بود.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

بوشهری‌ها با یزله‌خوانی و خیام‌خوانی شادی و گرمای جنوب را به فجر آوردند

گروه «شبدیز» به سرپرستی محسن حیدریه در شب موسیقی بوشهر در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر آیین‌های بوشهری همچون یزله‌خوانی و خیام‌خوانی را با رپرتواری از موسیقی گرم و شاد جنوب در تالار رودکی اجرا کرد.

این گروه اجرای خود را با قطعات «دیگه ناشم به کعله» و «زنکه مویی» آغاز کرد. اجراهایی شاد و پرهیجان با حرکات آیینی خاص که تماشاگران سالن را با خود همراه کرده بود.

پس از اجرای این دو قطعه حیدر احمدی خواننده گروه موسیقی «شبدیز» با خوش آمدگویی به تماشاگران جشنواره موسیقی فجر از آنان خواست که در اجرای قطعات با این گروه تعامل داشته باشند.

«یزله» یکی از موسیقی‌ها و از آیین‌ها و رسوم رایج در ناحیه جنوب ایران و به ویژه بوشهر است. «شکر بنگال» نام یکی از یزله‌های قدیمی بوشهر بود که گروه «شبدیز» اجرا کرد. همچنین «مه‌جبین» قطعه‌ای لری بود که خواننده گروه «شبدیز » آن را به لرهای بوشهر و ایران تقدیم کرد.

هر قطعه موسیقیایی در بوشهر بر اساس یک پیشینه فرهنگی و آیینی ساخته و اجرا می‌شود. «مو اهرم نمی‌شم می‌شم بنی گز» یکی از همین قطعات بود که «شبدیز» در فجر اجرا کرد و تماشاگران سالن را به وجد آورد، گروه شبدیز قطعه‌ای به نام «ابر رحمت» را برای مادران این سرزمین اجرا کرد. «فانوس» از دیگر قطعات اجرایی در شب موسیقی بوشهر بود.

خیام‌خوانی بوشهری، گونه‌ای خاص و منحصر به ‌فرد از موسیقی بومی استان بوشهر محسوب می‌شود که به‌ عنوان میراث فرهنگی‌ هنری در فهرست آثار معنوی ایران به ثبت رسیده است.

«خیام خوانی» یکی از قطعات زیبایی بود که «شبدیز» اجرا کرد؛ خواننده این گروه پیش از اجرای رباعی خیام گفت: ما بوشهری‌ها خیام را خیلی دوست داریم و همانند رباعی‌های خیام که می گوید در حال زندگی کنید در حال زندگی می‌کنیم.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

«نغمه‌خوانی» آواز کار در فرهنگ بوشهری است و نوایی است که جاشوهای بوشهری هنگام کار در دریا آن را می‌خوانند. نغمه‌خوانی قطعه‌ای بود که اعضای گروه شبدیز با حرکات آیینی خاص جنوب ایران آن را اجرا کردند.

حیدر احمدی (خواننده)، مهدی گلستان، محمد راستی، رضا زنده‌رودی، اسماعیل تنگسیری، سعید پیراسته اعضای گروه موسیقی شبدیز در شب موسیقی بوشهر سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بودند.

محسن حیدریه سرپرست گروه موسیقی شبدیز بر ضرورت حضور هنرمندان موسیقی در رویداد فجر تاکید کرد و گفت: در این شرایط لازم بود که در فجر شرکت کنیم.

وی درباره اهداف و رسالت گروه موسیقی شبدیز بیان کرد: رسالت گروه شبدیز این است که فرهنگ موسیقیایی و آداب و رسوم بوشهر را به مردم ایران و دنیا بشناساند، مردم در بوشهر از لحظه تولد تا مرگ با موسیقی مانوس هستند.

سرپرست گروه موسیقی شبدیز با بیان اینکه این سومین تجربه حضور گروهش در جشنواره موسیقی فجر است، اظهارداشت: حمایت‌هایی که از هنرمندان در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر می‌شود از دوره‌های گذشته بیشتر است و همین هنرمندان را دلگرم‌تر می‌کند.

تجلیل از قاسم صرافان در چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر

گروه سرود «شهیدفرجی» با سرپرستی حسین نصیری از تهران در چهارمین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، با حضور در فرهنگسرای ارسباران، پنج قطعه مذهبی و انقلابی را برای علاقه‌مندان و حاضران در سالن اجرا کردند.

اجراهای بخش سرود سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در روز چهارم با حضور گروه ۲۵ نفره‌ «شهید فرجی» روی صحنه رفت و اجرای قطعه «من مسلمانم» بر اساس شعر معروف سهراب سپهری آغاز شد. قطعه‌ای که با توجه به محتوای احساسی، تنظیم خوب و اجرای منسجم گروه، مورد توجه حاضران قرار گرفت.

دو قطعه «اباصالح» و «امام رضا» با تم مذهبی، دومین و سومین انتخاب گروه سرود «شهید فرجی» برای اجرا در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر بود.

در ادامه برنامه حسین نصیری سرپرست گروه سرود «شهید فرجی» طبق روال روزهای گذشته بعد از اجرای قطعه سوم با دعوت عبدالله روا که اجرای برنامه را برعهده داشت، روی سن حاضر شد.

سرپرست گروه سرود «شهید فرجی» درباره سابقه فعالیت های این گروه سرود گفت: گروه سرود «شهید فرجی» حدود ۲۳ سال است که در زمینه سرود فعالیت می‌کند و اعضای گروه همگی از دانش آموزان منطقه ۱۷ تهران که به دارالشهدا شناخته می‌شود، هستند.

نصیری با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های تولید سرودهای خوب و با کیفیت افزود: معمولا خیلی از افرادی که وارد کار تولید سرود می‌شوند به دلیل سختی‌های زیادی که این کار دارد، در ابتدای راه ممکن است، خسته شوند اما مطمئنا وقتی نتیجه کارشان را می‌بینند آنقدر انرژی می‌گیرند که در ادامه راه دیگر مشکلات زیاد نمی‌تواند مانع کارشان بشود. برای گروه ما هم این مسئله وجود داشت اما الان دیگر اینگونه نیست.

پس از توضیحات نوبت به اجرای قطعه دو زبانه (فارسی، عربی) «سلام بر محمد» رسید که توسط این گروه اجرا شد.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

در ادامه برنامه و پیش از اجرای قطعه آخر، نوبت به تجلیل از استاد قاسم صرافان هنرمند شناخته شده موسیقی و از چهره‌های شاخص تولید آثار مذهبی و انقلابی رسید.

در این قسمت عبدالله روا مجری برنامه از چهار نفر از اعضا گروه سرود «شهید فرجی» دعوت کرد تا به نمایندگی از کل گروه روی سن حاضر شوند و پس از آن با دعوت مجری برنامه، استاد قاسم صرافان، شاعر، ترانه‌سرا و خالق آثار متعدد مذهبی _ انقلابی و سراینده آثار ماندگاری همچون «مرگ مساوی با آمریکا»، «جهاد»، «سرانجام»، «ایران من»و…. در میان تشویق حاضران روی سن حاضر شد و لوح تقدیر، تابلو نقاشی خط و جایزه نقدی خود را به پاس دو دهه فعالیت تاثیرگذار در عرصه تولیدات مذهبی و انقلابی از دستان هنرمندان گروه سرود شهید فرجی دریافت کرد.

چهارمین روز برگزاری سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش سرود، با اجرای قطعه «تا آخرش هستیم» با تم انقلابی توسط گروه سرود «شهید فرجی» در حالی به پایان رسید که اجرای این قطعه نیز با توجه به محتوای ملی میهنی آن، مورد استقبال دوستداران سرود و حاضران در سالن قرار گرفت.

پیوندِ حماسه و عشق با شاهنامه‌خوانی و خیام‌خوانی

فرهنگسرای ارسباران در چهارمین روز برگزاری جشنواره موسیقی فجر در بخش موسیقی نواحی، میزبان استاد عباسپور و فرزندش محمد عباسپور (پسر و نوه‌ استاد فقید حاج محمدمراد عباسپور) بود و پیوندِ حماسه و عشق با شاهنامه‌خوانی و خیام‌خوانی منحصر به فرد این پدر و پسر بختیاری با همراهی نوای نِی افشین بزرگ‌نیا، شبی فراموش نشدنی را برای حاضران در سالن رقم زد.

استاد عباسپور در حاشیه این اجرا، در توضیح کوتاهی گفت: برای اجرای امشب در قسمت اول که شاهنامه‌خوانی خواهیم کرد به سراغ ابیاتی با محوریت ایران زمین از زبان فردوسی رفتیم و برای قسمت دوم یعنی خیام خوانی هم ابیاتی از خسرو و شیرین را با محوریت عشق به همراه پدر اجرا می‌کنیم.

این شاهنامه‌خوان پیشکسوت در ادامه با اشاره به جایگاه شاهنامه و شاهنامه‌خوانی در میان مردم استان چهارمحال و بختیاری افزود: شاهنامه‌خوانی مهمترین بخش آوازهای حماسی ایل بختیاری است و در دوران قدیم شاهنامه‌خوانان در طول ماه، روزها را دور هم جمع می‌شده و به درخواست بزرگ محل و یا بزرگ ایل، داستانی را با توجه به احوال و موقعیت و وضعیت مردم انتخاب می‌کردند و هر شب در منزل یکی از بزرگان گرد هم جمع می‌شدند و شاهنامه می‌خواندند.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

 

استاد عباسپور همچنین با اشاره به ضرورت گسترش مفاهیم عمیق موجود در شاهنامه اظهارداشت: خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه به حمایت‌هایی که از شاهنامه‌خوانی شده تعداد افرادی که علاقه پیدا کردند تا شاهنامه خوانی را یاد بگیرند نسبت به قبل بیشتر شده است و امیدوارم این جریان به سراسر ایران گسترش پیدا کند.

وی که به عنوان جوان‌ترین شاهنامه‌خوان بختیاری شناخته می‌شود، در روستای چلیچه از توابع شهرستان فارسان استان چهارمحال و بختیاری متولد شده و شاهنامه خوانی را از پدربزرگ خود استاد فقید حاج محمدمراد عباسپور آموخته و به علت اجرای درست و دقیق شاهنامه از سنین پایین در مجالس مختلف شاهنامه را به گونه‌ای می‌خوانده که گویی سال‌ها در مجالس، شاهنامه خوانده است.

همچنین استاد فقید حاج محمد مراد عباسپور که سال ۱۳۹۹ در سن ۹۶ سالگی درگذشت، از قدیمی‌ترین شاهنامه‌خوانان ایران و مهم‌ترین بازمانده نسل کهن شاهنامه خوانان بختیاری بود. او که شاهنامه را به سنت قُدمایی و شیوه حماسی پرشور می‌خواند، همواره تلاش می‌کرد این سنت دیرینه را به نسل بعد از خود نیز منتقل کند و در این راه شاگردان متعددی را که اکثرا فرزندان و نوه‌هایش بودند را پرورش داد.

استعدادهای جوان با تک نوازی پیانو و گیتار میهمان نیاوران بودند

فرهنگسرای نیاوران در چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر با دو تکنوازی پیانو و گیتار در اجرای تکنوازان موسیقی کلاسیک (استعدادهای جوان) میزبان مخاطبان بود.

علی تالوردیان هنرمند جوان اصفهانی در ابتدای این برنامه به اجرای تک نوازی پیانو پرداخت. «اتود شماره ۴ شوپن»، «والس شماره ۱۰ شوپن» و «انوانسیون شماره ۱۳ باخ» قطعاتی بودند که این هنرمند آنها را در اجرای تکنوازی خود نواخت.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

در ادامه اجرای تکنوازان موسیقی کلاسیک زهرا غفاری دیگر هنرمند جوان عرصه موسیقی با تک نوازی گیتار میزبان علاقه‌مندان بود. قطعات «بوره»، «تانگو»، «فیاستِلاریان»، «میفاوِریتا»، «انوانسیون» و «سونات اسکارلتی» ۶ قطعه نواخته شده غفاری در سانس دوم تکنوازی موسیقی کلاسیک بودند.

دومین حضور عمر تیمور در جشنواره موسیقی فجر

همچنین فرهنگسرای نیاوران در در چهارمین شب میزبانی خود از هنرمندان حاضر در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر میزبان کنسرت گروه «آسمان» به سرپرستی عمر تیمور از کشور تاجیکستان و نظام الدین زاهدی سفیر تاجیکستان، رایزن فرهنگی به همراه جمعیت قابل توجهی از مخاطبان علاقه‌مند به موسیقی بود.

عمر تیمور (خواننده و نوازنده کمانچه)، اسکندر تیمور (خواننده و نوازنده تنبک)، جمعه رجب (نوازنده دوتار باس) و رحمت بای‌مد (نوازنده نی) چهار نفر از اعضای گروه موسیقی «آسمان» بودند که با اجرای ۹ قطعه موسیقی برای مخاطبان پرداختند.

عمر تیمور خواننده و سرپرست گروه «آسمان» درباره آغاز فعالیت گروهی‌شان گفت: ما بیش از ۱۰ سال است که با یکدیگر به صورت گروهی در قالب نام «آسمان» فعالیت می کنیم و اکنون تنها چهار نفر از اعضای این گروه برای شرکت در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر همراه من به ایران آمده اند.

وی افزود: حدود ۱۰ سفر به ایران داشته‌ام و سال ۱۹۹۶ میلادی برابر سال ۱۳۷۴ در یازدهمین دوره جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت کرده‌ام و البته در شهرهایی همچون مازندران، شیراز و بندرعباس نیز میهمان هنردوستان ایرانی بوده‌ام.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

این هنرمند اظهارداشت: کشورهای تاجیکستان و ایران هم زبان و هم دین هستند و از نظر موسیقایی نیز نقاط مشترک فراوانی دارند که منجر به اختلاط فرهنگی این ۲ کشور شده است و این موضوع بسیار ارزشمند است.

تیمور با اشاره به همکاری شان با علیرضا قزوه شاعر ایرانی گفت: ما تاکنون چهار ترانه از اشعار علیرضا قزوه را اجرا کرده‌ایم و امشب نیز به اجرای قطعه «سلام ای مست مست» او پرداختیم. این چهار قطعه به همراه هشت قطعه دیگر سال‌ها پیش در رادیو تهران ایران ضبط و آرشیو شده است.

سرپرست گروه «آسمان» با اشاره به همکاری‌های مشترکی که با هنرمندان ایرانی دارند، افزود: ما با نوازندگان ایرانی به ویژه عزیزانی که به تدریس موسیقی مشغول هستند؛ ارتباط زیادی داریم. هنرمندانی همچون آرش لطفی که شب و روز در حال نواختن است و در تاجیکستان نیز به برگزاری نشست‌های پژوهشی درباره موسیقی می‌پردازد و کیوان پهلوان نوازنده ساز دایره. به تازگی نیز کتاب اشعار سیدمسعود علوی‌تبار با نام «با کمال افتخار ایرانی‌ام» را هدیه گرفته‌ام که قطعا زمانی که به تاجیکستان برگردیم در قالب موسیقی به آن خواهیم پرداخت.

گروه موسیقی آسمان به اجرای قطعات «هرآنچه هستی بازآ»، «علم لدنی»، «بزم ربانی»، «میوه تلخ مربا نشود»، «می پرست ایجاد»، «سلام ای مست مست»، «دگرآموز»، «ای شهید کربلا» و «خیر و برکت» پرداخت.

گلستانی‌ها در کوشک چه کردند؟

گروه موسیقی ترکمن در چهارمین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر برای نواختن و اجرای روایت‌ها و مقام‌های ترانه ترکمن در کوشک باغ هنر به روی صحنه رفتند.

اعضای این گروه را قربان گلدی‌کر (کمانچه و دوتارنواز)، تاج محمد یلقی (خواننده و دوتار نواز) و حاج محمد ایری (نوازنده نی ترکمن و سرپرست گروه) تشکیل دادند.

در بخش دوم این سانس از اجراهای موسیقی اقوام، گروه موسیقی ترکمنی سنتی «آلتن پرده» به معنی پرده طلایی بر روی صحنه رفتند. این گروه نیز قطعات «اورازیم»، «دلیل گونیم»، «سائلایب گچدی» و «کورآتا» را برای تماشاگران به اجرا درآورند.

اعضای این گروه را آرمین آرازنیا سرپرست و خواننده و نوازنده دوتار، عبدالمناف آرازنیا نوازنده دوتار و نوید آرازنیا نوازنده کمانچه تشکیل دادند.

از تک نوازی نرمه نی تا شب خوب آذربایجانی‌ها

شب گذشته در دومین سانس از اجراها در کوشک باغ هنر، ابتدا ناصح بهرام بیگی (تکنواز ساز نرمه‌نای) از کردستان به روی صحنه رفت و مقام‌های بیات و شوشتری در سبک‌های مختلف موسیقی روایی کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق شامل سه فرم حیران، قطار و خاوگر، سوارو، گلو، لشکری، رمبازین، سفر و هجرانی و هاواره بره را نواخت.

در بخش دوم این سانس از اجراهای موسیقی اقوام نیز گروه موسیقی آذربایجانی «راهاب» بر روی صحنه رفت و قطعات «ایران گلدی»، «لاله‌لر»، «ساری گلدی»، «ریحان» و قطعات دیگری از موسیقی آذربایجانی را اجرا کردند.

اعضای این گروه را فرامرز گلزارفرد (بالابان و سرپرست گروه)، قربان اشرفی (خواننده و قوپوز)، بیت‌اله بابایی (خواننده و قوپوز)، عباس رسول‌زاده (خواننده و قاوال)، سمیرا حاجی‌زاده (اوزان دایره)، اعظم پورمحمد (دایره و همخوان)، المیرا داوری اسکویی (قوپوز)، زهرا فتوحی (دف، دایره و همخوان) تشکیل داده بودند.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت

کنسرت‌های معین زندی و گرشا رضایی

چهارمین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ میزبان کنسرت‌های معین زندی و گرشا رضایی بود، «همدست»، «هیچ»، «شاید دلت تنگ شده توام»، «جاده هراز»، «سر صبح»، «من عاشقتم هنوزم»، «چه حیف»، «زده به سرم هوای تو»، «دلم برات تنگ میشه»، «دمتون گرمه» و «روزای رفته» از جمله قطعاتی بود که زندی در کنسرت خود اجرا کرد.

سعید انصار (کیبورد)، بهنام فداکار (کیبورد)، آندره خاچیکیان (گیتار)، علی اکبریان (گیتار)، وحید ایرانشاهی (گیتار)، احسان مشهودزاده (گیتار)، محمد مختاری (ویولن)، وحید مدنی (درامز) و رضا گرشاسبی (پرکاشن) نوازندگانی بودند که زندی را در اجرای چهارمین روز سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر همراهی کردند.

همچنین گرشا رضایی آخرین اجرای چهارمین شب سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر در بخش پاپ را روی صحنه برد. «نرو»، «زنجیر»، «دلم هوس کرده»، «مگه پاییز اومده»، «دلم گرفته ای رفیق»، «دریا نمی‌رم»، «عکسای آخر»، «چش تو چش»، «دنیامی»، «نرو و دل ندارم»، «قرمز»، «ماهی» و «دریا دریا» از جمله قطعات این کنسرت بود.

وحید شهسواری (کیبورد)، ژیوان وفاخواه (ساکسیفون)، سعید روستا (درامز)، امیر پرویزی (پرکاشن)، علی جمالی (گیتار) و حسین بخشی (گیتار) از نوازندگان کنسرت رضایی بودند.

پایتخت در تصرف سازها/ جشنواره موسیقی فجر در چهارمین شب تاخت


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند