اظهارنظر رئیس سازمان سینمایی درباره سرنوشت یکی از مهمترین جوایز جشنواره فجر | محمد خزائی : امسال هم سیمرغ مردمی نداریم، چون ساز و کار مشخصی ندارد

رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد که در جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر هم خبری از سیمرغ مردمی نخواهد بود چراکه هنوز نتوانسته‌اند به شیوه مطمئنی برای جمع‌آوری آرا برسند.

به گزارش باکس آفیس ایران، سال ۱۴۰۰ در جشنواره چهلم فیلم فجر، درحالیکه  گفته می‌شد طبق آرای مردمی، قرار بود فیلم «ملاقات خصوصی» سیمرغ بخش مردمی را دریافت کند، این جایزه از مراسم اختتامیه حذف شد. این ماجرا با اعتراض عوامل فیلم روبه‌رو شد و نهایتا باعث شد «ملاقات خصوصی» از رقابت انصراف دهد.

سال گذشته سیمرغ مردمی کماکان وجود نداشت و البته از آنجایی که استقبال چندانی هم از جشنواره توسط مردم نشد، احتمالا این سیمرغ نمی‌توانست معیار درست و دقیقی برای انتخاب بهترین فیلم مردمی باشد.

حالا با اینکه طی چند رو اخیر صحبت‌هایی درباره بازگشت سیمرغ مردمی به جشنواره شنیده می‌شود، محمد خزائی، رئیس سازمان سینمایی اعلام کرده: «هنوز سیمرغ مردمی به جشنواره برنگشته است.»

خزائی در این رابطه گفته: «بازگشت این سیمرغ جزو مصوبات شورای سیاست‌گذاری خواهد بود. قرار شد در سیاست‌گذاری مطرح شود و اگر جمع‌بندی این شورا برگشت این سیمرغ باشد، با مرتفع شدن مشکلات سال‌های قبل، قطعا ما هم از برگشت سیمرغ مردمی به جشنواره استقبال می‌کنیم.»

رئیس سازمان سینمایی، علت حذف این بخش را به اعتراض سینماگران ربط داده و گفته: «در سال‌های گذشته همیشه سینماگران معترض بودند و سیمرغ مردمی مورد مناقشه آنها بود و اختلاف‌نظرهای زیادی وجود داشت؛ در نحوه برگزاری، نحوه رای‌گیری و… در آن سال که آن اتفاق افتاد تصمیم گرفتیم برای پایان یافتن مناقشه فعلا سیمرغ مردمی را نداشته باشیم.»

او تاکید کرده تنها در صورتی این سیمرغ به جشنواره برخواهد گشت که روش مطمئنی برای شمارش آرا وجود داشته باشد و توضیح داده: «اگر این موضوع دوباره در شورای سیاست‌گذاری مطرح شود و جمع‌بندی مثبتی داشته باشیم و شیوه‌های برگزاری مطمئنی برسیم که آرای مردمی ضایع نشود، قطعا سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر برمی‌گردد.»

چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به مانند دوره چهل و یکم با دبیری مجتبی امینی برگزار خواهد شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند