کوارتت دودوک

ارمنی‌ها در جشنواره موسیقی فجر دودوک نواختند

به گزارش باکس افیس ایران:  گروه موسیقی «کوارتت دودوک» از کشور ارمنستان عصر یکشنبه در بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر در فرهنگسرای نیاوران به اجرا پرداختند.

مراچه پاشینین، گئورگی میناسیان، گاگیک هاکوپیان و آرتاک آساتوزیان اعضای گروه کوارتت دودوک هستند که با استفاده از ساز دودوک و بیست تو دودوک و طبل برای تماشاگران ایرانی و ارمنی به هنرنمایی پرداختند.

یکی از اعضای این گروه گفت: پدر بزرگم بعد از سالها توانست انواع ساز دودوک از سوپرانو تا باس را اجرا کند او سال ٢٠٢٠ فوت کرد اما روح وی در کار ما جریان دارد و ما این نوع موسیقی عرفانی و فولکلور ارمنستان را برای شما می نوازیم.

وی با بیان اینکه گروه کوارتت دودوک سال ١٩٩٨ گروه تشکیل شد، افزود: در جشنواره موسیقی فجر شرکت کرده ایم تا فرهنگ ارمنی را با شما درمیان بگذارم.

در این اجرا برخی از ارمنی های ساکن ایران به نوایی که از دیار آبا و اجدادشان آمده بود گوش جان سپردند و لذت بردند، آنها در کنار تماشاگران ایرانی به زبان ارمنی هموطنان خود را تشویق کردند.

در این کنسرت موسیقی به سبک سنتی و از نمونه کارهای کومیتاس یکی از اولین موزیسین های ساز دودوک نواخته شد که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و با تشویق آنها این گروه دوباره آن قطعه را تکرار کردند.

کومیتاس وارداپت یکی از موسیقیدان های بنام ارمنستان است که سالها قبل نواهایی را که در بین مردم سرزمینش رایج بود را جمع آوری و به نت های موسیقی تبدیل کرد.

ارمنی‌ها در جشنواره موسیقی فجر دودوک نواختند

دودوک (به ارمنی Դուդուկ – به انگلیسی Duduk)، یا تزیراناپوق اصیل‌ترین ساز ارمنیان در بین دیگر سازهای ملی آنان به‌شمار می‌رود. موسیقی شناسان ارمنی، با استناد به شواهد تاریخی و داده‌های باستان‌شناسی قدمت این ساز را به ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد و تاریخ موسیقی دودوک ارمنی را به دوران پادشاهی تیگران بزرگ در سرزمین کوهستانی ارمنستان دانسته‌اند؛ ولی دانشمندان غربی قدمت این ساز را یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می‌دانند.

یونسکو در ۲۰۰۵ میلادی دودوک را به منزلهٔ شاهکار میراث معنوی و شفاهی بشریت معرفی کرد.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۸ بهمن‌ تا سوم اسفند به دبیری بهزاد عبدی در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای تهیه بلیت اجراهای سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر می‌توانند به سامانه فروش بلیت این رویداد مراجعه کنند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند