کاترین دِنُوْ

هنرپیشه و تهیه‌کننده زن فرانسوی شیرطلایی جشنواره ونیز را می‌گیرد

به گزارش باکس افیس ایران: هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز چهارشنبه شب آغاز به کار می‌کند؛ بر اساس تصمیم دو سالانه ونیز، شیر طلایی این دوره از جشنواره برای یک عمر دستاورد هنری به «کاترین دِنُوْ – Catherine Deneuve» هنرپیشه، مدل و تهیه‌کننده فرانسوی اعطا خواهد شد.

این جازه در شب افتتاحیه جشنواره که نودمین سالگرد تاسیس خود را نیز جشن می‌گیرد، به این هنرپیشه زن فرانسوی اعطا می‌شود.

هنرپیشه، خواننده، مدل و تهیه‌کننده فرانسوی است که به خاطر به‌تصویرکشیدن شخصیت‌هایی سرد، منزوی و دارای زیبایی اسرارآمیز در فیلم‌های کارگردانانی همچون لوئیس بونوئل – Luis Buñuel Portolés، فرانسوا تروفو – François Truffaut و رومن پولانسکی – Raymond Roman Thierry Polański شناخته شده است.

او از دهه ۱۹۶۰ یکی از مهم‌ترین بازیگران سینمای فرانسه است و به طور مستمر در حال ایفای نقش در فیلم‌های مختلف بوده و برای معرفی آن‌ها به سراسر جهان سفر کرده است. دِنُو تاکنون ۴ بار نامزد جایزه سزار بوده است که در سال ۱۹۸۰ به خاطر هنرمندی در فیلم آخرین مترو و در سال ۱۹۹۳ برای فیلم هند و چین برنده این جایزه شد.

هند و چین هم فیلمی بود که این هنرمند فرانسوی، تنها نامزدی اسکارش را برای آن کسب کرد. او هم چنین نامزد دریافت جایزه بفتا برای فیلم بل دوژور – Belle de jour بوده است.

نامزدی بهترین بازیگر زن جایزه بفتا (آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون انگلیس – BAFTA) برای زیبای روز در سال ۱۹۶۸، برنده بهترین بازیگر زن جایزه سزار برای فیلم آخرین مترو – Le Dernier Métro در سال ۱۹۸۱، نامزد بهترین بازیگر زن جایزه اسکار، برنده بهترین بازیگر زن جایزه سزار و برنده خرس طلایی یک عمر بازیگری جشنواره برلین برای فیلم هندوچین – Indochine در سال ۱۹۹۳، برنده بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم ونیز در سال ۱۹۹۸ برای فیلم میدان واندوم – Place Vendôme، برنده خرس طلایی بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم برلین برای فیلم ۸ زن – ۸ femmes در سال ۲۰۰۲ و برنده نخل طلای یک عمر بازیگری جشنواره فیلم کن از جمله افتخارات کسب شده توسط این بازیگر فرانسوی است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند