اشکان نجاتی

نمایش همزمان «مشق شب» و «مشق امشب» در معتبرترین جشنواره مستند(ایدفا)

به گزارش باکس افیس ایران: مستند بلند «مشق امشب» ساخته اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی که اولین نمایش جهانی خود را در معتبرترین جشنواره جهانی مستند جهان «ایدفا» تجربه خواهد کرد، در کنار فیلم «مشق شب» زنده‌یاد کیارستمی روی پرده می‌رود.

با انتخاب فیلم مستند مشق امشب اثر اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی در بخش «Luminous» سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) که با نگاهی به فیلم مشق شب ساخته شده است، اثر عباس کیارستمی کارگردان صاحب نام سینمای ایران بعد از حدود سی سال در این جشنواره دوباره به روی پرده سینما خواهد رفت.

جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام با نام اختصاری «ایدفا» بزرگترین و معتبرترین جشنواره فیلم مستند در سراسر جهان شناخته می شود که از سال ۱۹۸۸ به صورت سالانه در شهر آمستردام هلند برگزار می شود.

این جشنواره معتبرترین رویداد سالانه سینمای مستند جهان و مورد تایید آکادمی اسکار است. سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» از ۲۶ آبان تا ۷ آذرماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد، محل نمایش آثار مستند قابل فهم، خلاقه و بدیع و آثاری است که بینش جدیدی به جامعه ارائه می‌دهند.

مشق شب ساخته عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۷ است که تحقیقی است تصویری و مصور درباره تکالیف شب بچه‌ها که به مشق شب مشهور است.

کیارستمی در برهه‌ای که خودش درگیر کمک کردن به پسرش برای انجام تکالیف بود به فکر ساخت این فیلم افتاد. این فیلم مورد انتقاد بسیاری از مسئولان ایرانی قرار گرفت. در این میان از کیارستمی نقل شده‌است که در پاسخ به انتقاد یکی از معاونان وقت وزارت آموزش و پرورش گفته بود: «ما هنرمندان، چشم بینای جامعه هستیم و بعضی چیزها را پیش از دیگران می‌بینیم. گاهی متوجه یک خطر می‌شویم و گاهی خبر از یک رویداد خوب می‌دهیم. ممکن است این اخبار برای عده‌ای خوشایند و برای گروهی ناخوشایند باشد. ما را نباید به خاطر آنچه می‌بینیم مؤاخذه کنید بلکه باید برای آنچه دیده‌ایم چاره‌ای بیندیشید.»

در این فیلم دانش‌آموزان یک به یک در برابر دوربین ظاهر می‌شوند و پاسخ پرسش‌های کیارستمی را که خودش نقش مصاحبه‌گر را ایفا کرده‌است، می‌دهند. کیارستمی برای آن که فیلمش جنبه آموزشی بیشتری داشته باشد آماری ارائه می‌دهد که دانستن آن جالب است؛ ۳۷ درصد از والدین به دلیل بی‌سوادی نمی‌توانستند به تکالیف فرزندانشان رسیدگی کنند. عده‌ای از والدین باسواد به دلیل خستگی، بی‌حوصلگی و گرفتاری‌های روزمره می‌خواستند بار انجام تکالیف مدرسه فرزندانشان از دوششان برداشته شود. در جایی از فیلم نیز برای آن که نگاه بی‌طرفانه به مشکلات دانش آموزان نشان داده شود، از زبان پدر یکی از دانش آموزان به مقایسه ساختار آموزش و پرورش ایران با سایر کشورها پرداخته می‌شود و لزوم بازنگری را فریاد زده و می‌کوشد اشتباهات ساختار آموزش و پرورش در مدارس ایران را به مسئولان مربوطه یادآوری کند.

مشق امشب به کارگردانی اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی با نگاهی به فیلم مشق شب یکی از فیلم‌های ماندگار عباس کیارستمی، لایه‌های پنهان مسائل آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان ایران را به تصویر می‌کشد که از نگاه جامعه به دور مانده است. در خلاصه این فیلم آمده است: «مدرسه به درد نمی خوره.. »
عرضه و پخش بین المللی فیلم مشق امشب به عهده محمد اطبایی (مستقل های ایرانی) است.

از جمله عوامل مشق امشب می‌توان به طراح و کارگردان: اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی، مدیر فیلمبرداری: حامد فرشته حکمت، صدابردار: فرید پیرایش، صداگذار: سیدرضا گدازگر، تدوین: وحید گلستان، دستیار تدوین: مطهره روحی نیا، مدیر تولید: منصور غلامی، طراح تیتراژ: کورش پارسانژاد، دستیار اجرایی تیتراژ: محمد مهرانفر، برنامه ریز: مرجان پروین حسینی، منشی صحنه: مهسا معارف خواه، اصلاح رنگ و نور : فربد جلالی، ساخت تیزر: ماهک منصوریان، عکاس: غلامرضا بهرامی، الناز افتخاری و زهره لطفی، طراح سایت: ایمان نعمت اللهی، مترجم: صنم کلانتری، زیرنویس: پوریا صدر، مدیر تدارکات: حسین کریمی، طراح پوستر: سیدجعفر ذهنی، طراح عنوان فیلم: سعید سلیمی، اجرای نوشته عنوان: ماهان خوشیار، روابط عمومی: آزاده فضلی، تهیه کننده: اشکان نجاتی و مهران نعمت اللهی، پخش بین‌الملل: محمد اطبایی هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند