سینماحقیقت

نتیجه رقابت سه مستند پرمخاطب «سینماحقیقت» چه می‌شود؟

به گزارش باکس افیس ایران:  حضور سه مستند «خونه مامان شکوه»، «پاییز پنجاه سالگی» و «برزخی‌ها» در بخش بلند مسابقه ملی جشنواره شانزدهم سینماحقیقت ، رقابت گسترده‌ای را میان آن‌ها ایجاد می‌کند.

دوشنبه ۲۱ آذرماه و در دومین روز از جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» ۳۲ مستند روی پرده پردیس سینمایی ملت رفت که در میان آن‌ها سه مستند خونه مامان شکوه، پاییز پنجاه سالگی و برزخی‌ها با بیشترین استقبال از سوی علاقه‌مندان سینمای مستند مواجه شد.

«خونه مامان شکوه» و روایتی از یک کمپ ترک اعتیاد

مستند ۷۶ دقیقه‌ای خونه مامان شکوه به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی روایتی از یک کمپ ترک اعتیاد و قصه دختران آن است که در بخش «بلند» مسابقه ملی و بین‌الملل شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور دارد. این مستند تقریبا پنج کاراکتر مشخص دارد که در کنار آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ کاراکتر فرعی نیز حضور دارند. در این مستند همچنین به قصه زندگی این دختران چه پیش از حضور در این خانه و چه امیدی که به زندگی برای پس از خروج از این خانه دارند، پرداخته می‌شود.

عوامل این مستند عبارتند از تهیه‌کننده: مهدی شامحمدی، کارگردان: مهدی بخشی مقدم، مدیر تصویربرداری: مهدی آزادی، صدابرداران: علی علوی و قادر قادری، تدوینگر: محمد بابایی، صداگذار: حسین ابراهیمی، آهنگساز: افشین عزیزی، اصلاح رنگ و نور: حمیدرضا فتوره‌چیان و برنا جمشیدی، مدیر تولید: هادی شامحمدی، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

«پاییز پنجاه سالگی» و ناگفته‌هایی از زیست حاج قاسم سلیمانی

مستند پاییز پنجاه سالگی به کارگردانی محسن اسلام‌زاده و تهیه‌کنندگی مهدی نقویان ناگفته‌هایی از زیست شهید حاج قاسم سلیمانی را از زبان سردار محمد جمالی، هم‌رزمش روایت می‌کند و نگاهی به دوران حضور حاج قاسم در منطقه جنوب ‌شرق کشور دارد؛ دورانی که سردار سلیمانی علاوه بر این که فرمانده سپاه ثارالله بود، در قرارگاه قدس هم فرماندهی می‌کرد و یکی از دوران مهم فعالیت او به شمار می‌رفت.

این مستند ۷۰ دقیقه‌ای تولید موسسه فرهنگی هنری اندیشه شهید آوینی و شبکه یک سیماست که برای نخستین بار در شانزدهمین جشنواره مستند «سینما حقیقت» در بخش‌های «جایزه شهید آوینی» و «مسابقه بلند ملّی» به نمایش درآمده است.

دیگر عوامل مستند «پاییز پنجاه سالگی» عبارتند از دستیار کارگردان: حمیدرضا مجیدی، مشاور هنری کارگردان: علیرضا عطاریانی و محمود گیوی، مدیر فیلمبرداری: علی محمدخانیکی، هماهنگی تولید: عبدالرضا شیخ شعاعی، حسین کارگر و اصغر دلفاردی، فیلمبردار: سجاد اسبقی، فیلمبرداری هوایی: ابوالفضل بصیری، دستیار فیلمبردار: روح‌الله خالقی، تدوین: مهدی انصاری، اصلاح رنگ و نور: یحیی محمدعلیی، طراحی و ترکیب صدا: محمدحسین ابراهیمی، تحقیق: محمود عزیزی صدابردار: ابوالفضل بصیری، نویسنده: محمدنصرت خوارزم، گوینده: سید بهزاد تاج‌الدینی، امور اداری: حسن جعفری، طراحی پوستر: سینا رعیت‌دوست و باتشکر از فاطمه بهبودی نویسنده کتاب «پاییز پنجاه سالگی».

بازخوانی پرونده اولین فیلم توقیفی ایران در «برزخی‌ها»

مستند برزخی‌ها به کارگردانی عارف افشار در بخش بلند مسابقه ملی «سینماحقیقت» حضور دارد، به بررسی حواشی و اتفاقات اولین فیلم توقیفی سینمای ایران یعنی برزخی‌ها اثر به کارگردانی ایرج قادری و نویسندگی سعید مطلبی می‌پردازد. مستند برزخی‌ها در باشگاه رویاد تولید شده و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است.

این مستند، فیلم برزخی‌ها به کارگردانی ایرج‌ قادری را دست‌مایه خود قرار داده است و درواقع، مواجهه‌ای با ماجرای ساخت، اکران و توقیف این اثر سینمایی به حساب می‌آید. در مستند برزخی‌ها سرنوشت انسان‌هایی که مستقیم یا غیرمستقیم در ساخته شدن فیلم «برزخی‌ها» نقش داشتند، بررسی می‌شود و حواشی توقیف آن مورد بحث قرار می‌گیرد.

عوامل این فیلم عبارتند از تهیه کننده و کارگردان: عارف افشار، مدیر فیلمبرداری: مهدی خادمی، با تشکر از محمد عقیلی، تدوین: محمدرضا سقازاده، محمدرضا بیاتی، پژوهش و روایت: عارف افشار، دستیار کارگردان: طاها افشار، رضا مشعوف، مدیر تولید: محمدرضا آهویی، مجتبی محمدی، موسیقی: مهیار کریمی نیک، صدابردار: مسعود سلیمی، صداگذاری و ترکیب صدا: مجید آقایی، گرافیک: محمدرضا بیاتی.

چه زمانی به تماشای دوباره این مستندها بنشینیم؟

هر سه این مستندها روز دوم جشنواره «سینماحقیقت» یعنی ۲۱ آذرماه روی پرده سینما رفتند که با استقبال پرشور مخاطبان روبه‌رو شدند. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند پنجشنبه ۲۴ آذرماه مستند پاییز پنجاه سالگی را ساعت ۱۴ تا ۱۶ در سالن شماره ۶، خونه مامان شکوه را ساعت ۱۶ تا ۱۸ در سالن شماره ۶ و برزخی‌ها را ساعت ۱۸ تا ۲۰ در سالن شماره یک پردیس سینمایی ملت تماشا کنند.

درنهایت باید گفت حضور این سه مستند پرمخاطب با موضوعات مختلف در بخش «بلند» مسابقه ملی جشنواره شانزدهم «سینماحقیقت»، رقابت گسترده‌ای را می‌طلبد و باید دید کدام یک در این راه پیروز می‌شوند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در حال برگزاری است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند