«رنج زیر پوست»، روایت صادقانه فراز و فرود یک خانواده

به گزارش باکس افیس ایران: محسن جعفری‌راد روزنامه نگار، منتقد و مستندساز این روزها با مستند «رنج زیر پوست» در سیزدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت حضور دارد.

جعفری‌راد که متولد ۱۳۶۴ در گیلان است از سال ۱۳۸۶ کارش را در انجمن سینمای مستند لاهیجان با ساخت فیلم کوتاه آغاز کرده است. همچنین عضو انجمن نویسندگان و منتقدان سینمای ایران و از اعضای تحریریه مجله فیلم است.

جعفری‌راد  درباره فیلم «رنج زیر پوست» توضیح داد: از سال ۱۳۸۹ و با فیلمبردای روزهای آخر زندگی مادرم، ساخت این مستند را شروع کردم. وقتی پس از فوت او، دوستان منتقدم آن را دیدند و گفتند ظرفیت یک مستند بلند را دارد.

وی ادامه داد: ایده اولیه من این بود کمتر کسی در یک خانواده می تواند بنا به شرایطی چون جبر جغرافیایی یا اقتصادی به ویژه در شهرستانها و روستاها حرفهایش را به گوش دیگران برساند. اما منِ عاشق فیلم، فکر می کردم می توان به زبان هنر حرف خود را به گوش دیگران رساند.

این مستندساز افزود: پدرم در گذشته کدخدای ده بود و دو همسر داشت. همین موجب فراز و نشیب های زیادی در زندگی ما شد. من همیشه منتظر بودم تا گوشه ای از این فراز و نشیب را جلوی دوربین ببرم. وقتی تصاویر اولیه را با یک دوربین معمولی گرفتم آن قدر در نگاه اول غافلگیر کننده بود که دوستانم خواستند بیشتر از این تصاویر بگیرم و ایده اولیه ساخت این فیلم شکل گرفت. در طی سال ها این ایده بسط یافت و با ابزار بهتر و نگاه دقیق تر فیلمی منسجم شد.

جعفری راد یادآور شد: پس از آشنایی با آقای مهدی مطهر، او به طور مستقل تهیه کنندگی کار را پذیرفت و در تمام مراحل پس از تولید همراه من بود. همچنین با بهترین عوامل از جمله در تدوین با «حمید نجفی راد» و «محمد حسین حیدری» در صداگذاری فیلم همکاری کردیم.

این روزنامه نگار با تاکید بر اینکه این مستند بر اساس سینما حقیقت تنها بر پایه یک طرح کلی پیش رفت، اظهار کرد: در ابتدا جهت دهی فیلم بر حسب واکنش کائنات درباره زندگی مادرم، همسر پدرم یا فرزندانش پیش می رفت. اما در اواسط کار با همفکری «محمود رحمانی» مشاور کارگردان و چند نفر دیگر فیملنامه ای دقیق بر اساس طرح اصلی نوشته شد که تصاویر پراکنده را سازماندهی و مسیر فیلمسازی را هموارتر کرد.

وی با اشاره به اینکه این مستند ترکیبی از دو مستند اتوبیوگرافی و جامعه شناسانه است از علاقه خود به ساخت فیلم هایی درباره حمایت از زنان گفت: همان گونه که فیلم های قبلی من در حمایت از زنان بوده فیلمهای بعدی من نیز حول این موضوع خواهد بود. چون در زندگی شخصی خود شاهد رنج زنان و دخترانی بودم که تا کنون در سینمای ما به تصویر کشیده نشدند. اگر فیلمی در این حوزه ساخته شده با نگاهی مطلق، تزیینی و شعاری مردان را شر و زنان را معصوم فرض کرده است و نگاه خاکستری به موضوع زنان، نداریم. «رنج زیر پوست» فیلمی است که به ویژه مخاطبان زن با آن ارتباط خوبی برقرار می کنند.

این مستندساز همچین درباره سختی های کار خود اضافه کرد: یکی از بزرگ ترین مشکلات من در مصاحبه با اعضای خانواده ام و به ویژه پدرم به هم ریختن روحی و احساسی من بود که گاه زمان ضبط برخی صحنه ها را افزایش می داد.

این مستندساز در پاسخ به انتخاب قالب مستند به جای فیلم سینمایی گفت: وقتی اصل جنس را داشتم چرا باید سراغ بازیگر یا بازسازی محل می رفتم. این فیلم مجموعی از پیش فرض ها، قضاوت کردن ها و روایت کردن های من است. اما سعی کردم روایتی صادقانه و بی طرفانه داشته باشم.

جعفری راد درباره شیوه راضی کردن خانواده به قرار گرفتن در مقابل دوربین گفت: به دلیل روابط حسنه ام با اعضای خانواده، اعتماد اولیه ای وجود داشت. همچنین همه خواهان صحبت کردن درباره این موضوع و ثبت آن به صورت سند بودند. هر چند راضی کردن برخی ازآنها هم یک ماه طول کشید.

وی درباره مدت زمان ساخت این مستند اظهار کرد: فیلمبرداری اواخر ۱۳۹۷ و تدوین اواسط سال ۱۳۹۸ تمام شد. یک ماه پیش نیز صداگذاری و کارهای دیگرش پایان یافت. در کل ۸ سال فیلمبرداری و یک سال مراحل پس از تولید طول کشید.

این منتقد سینما درباره ارزیابی خود از سینمای حقیقت بیان کرد: در ایران در زمینه جشنواره فیلم کوتاه، جشنواره فیلم کوتاه تهران و در زمینه جشنواره مستند همین جشنواره سینما حقیقت وجود دارد. هر چند جشنواره های کوچک شهرستانی و موضوعی هم داریم اما دو جشنواره فوق، مقام و مسیر یک کارگردان را تثبیت می کنند و برای همین مهم هستند. تجربه من نشان داده پرونده کاری تمام افرادی که در این جشنواره ها فیلم داشتند و جایزه گرفتند به قبل و بعد از این جشنواره تقسیم می شود.

او همچنین افزود: زندگی من به گونه ای بود که فکر می کردم در صورت تبدیل به فیلم، فیلم نویی خواهد شد که درایران مانندی نداشته است چنانکه دیگران نیز می گفتند. چون در دو دهه اخیر یک منتقد و روزنامه نگار، فیلم زندگی خودش را در مدت هشت سال به تصویر نکشیده است. همچنین حرف از خشونتی و بی رحمی درون فیلم در نوع خود غافلگیر کننده است چه برسد به نمایش آن در قالب تصاویر. مجموع این عوامل و مقایسه کارهایی که تاکنون در جشنواره سینما حقیقت دیده بودم مرا به این نتیجه رساند اگر می خواهم در سینما حقیقت موفق شوم باید با این فیلم در آن حضور یابم.

جعفری راد در نهایت گفت: ما ایرانی ها همیشه پیش فرضهایی داریم. بدون پیش فرض، فیلم را ببینید نه اینکه چون یک منتقد و روزنامه نگار آن را ساخته است باید یک فیلم شاهکار باشد. چون منتقد با آگاهی فیلم را نقد می کند وکارگردان با ناخودآگاهش فیلم می سازد.

جشنواره سینما حقیقت از ۱۸ تا ۲۵ آذر در پردیس سینمایی چهارسو برگزار می شود. فیلم «رنج زیر پوست» روزهای چهارشنبه ۲۰ آذر ساعت ۱۴ سالن ۶، شنبه ۲۳ آذر ساعت ۱۸ سالن ۱ در پردیس سینمایی چهارسو و یک شنبه ۲۴ آذر ساعت ۱۹ در موزه سینما به نمایش گذاشته می شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند