جشنواره

جشنواره پویانمایی تهران چگونه برگزار می‌شود؟

به گزارش باکس افیس ایران: جزییات جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران با اعلام اینکه فرانسه بیشترین اثر را در این رویداد دارد، تشریح شد.

نشست خبری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران یکشنبه یکم خردادماه در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور محمدرضا کریمی‌صارمی – دبیر جشنواره – و مهدی علی‌اکبرزاده -مدیرعامل کانون – برگزار شد.

این دوره جشنواره قرار بود در اسفند سال قبل برگزار شود که به دلیل کرونا و محدودیت‌ها به هشتم تا دوازدهم خرداد موکول شد اما تاکید براین است که سیزدهمین دوره در همان تاریخ جهانی خود برگزار شود.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست بیان کرد: کانون متولی برگزاری این جشنواره است که با هدف ایجاد ارتباط با مخاطب و همینطور فرصتی برای تبادل تجربه و ارایه آخرین محصولات فعالیت می‌کند. پویانمایی در دنیای کنونی نه تنها برای کودکان که برای بزرگترها هم ارزش دارد. شاید ما بزرگترها علاقه‌مند حس کودکی‌ای هستیم که در بزرگسالی، این فضا به ما می‌دهد. ما نسلی هستیم که با ابتدایی‌ترین شکل پویانمایی بزرگ شدیم، اما شما با پیشرفته‌ترین شکل پویانمایی رو به رو هستید.

علی‌اکبرزاده ادامه داد: پویانمایی یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در تعلیم و تربیت است، مگر تعلیم و تربیت غیر از این است که ارزش‌ها را به کودکان منتقل و این انتقال را تسهیل کنیم؟ در دنیای کنونی و در نظام‌های بزرگ تعلیم و تربیت روی پویانمایی حساب و برنامه‌ریزی می‌شود. ما افتخار داریم در دوازدهمین جشنواره با این دیدگاه که پویانمایی می‌تواند در تعلیم و تربیت حرف‌های زیادی داشته باشد، برنامه خود را ارایه ‌دهیم. این حرفه در عین حال که یک هنر است، یک صنعت هم است. در دنیای کنونی می‌شود روی پویانمایی حساب کرد و حتی از منظر اشتغال‌آفرینی وارد بحث و گفت‌وگو درباره آن شد. می‌شود با پویانمایی شغل ایجاد کرد و کارآفرینی آن در کل دنیا جایگاه دارد.

به گفته وی امسال ۸۴ کشور جهان شرکت‌کننده هستند و بیش از ۱۲۰۰ اثر به جشنواره ارسال شده و از ایران بیش از ۸۰۰ اثر شرکت کرده‌اند. ضمن اینکه ۱۱۰۰ اثر، حایز شرایط حضور بوده و از ایران ۶۰۰ اثر پذیرفته شده و به مرحله ارزیابی داوران وارد شده است.

فرانسه بیشترین شرکت‌کننده را در این رویداد داشته است.

علی‌اکبرزاده ادامه داد: در این رویداد هفت گروه داوری حضور داشته و ۲۱۰ اثر در ایام جشنواره اکران خواهد شد.

قرار براین است که در حاشیه این جشنواره ۲۱ نشست تخصصی برپا شود و برخی آثار به صورت ویژه در موزه سینما نمایش داده میشود.

همچنین امسال در سایت «دیجی کانون» فرصت بارگذاری فیلم‌ها برای فیلمسازان فراهم شده و در ۱۰۰۰ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در روز دوازدهم خرداد از ساعت ۹ تا ۱۱ یک سانس نمایش پویانمایی از برگزیدگان ۲۰ سال گذشته پویانمایی به صورت پرده‌ای یا طرق دیگر اکران می‌شوند.

مدیرعامل کانون گفت: امسال از ۱۳۰ کاراکتر فیلم‌های پویانمایی در قالب نمد و… رونمایی می‌کنیم. همه می‌توانند از این کاراکترها استفاده کنند که در نمایشگاه جانبی مجموعه از روز هشتم به نمایش درمی‌آید. در چایخانه سبز خیابان حجاب نیز نشست‌ها و پاتوق‌های حرفه‌ای یا ملاقات تجاری را برگزار می‌کنیم که شامل گفت‌وگوهایی بین فروشندگان فیلم‌ها می‌شود. ضمن اینکه در این دوره هفتمین بازار فیلم را با حضور شرکت‌های تخصصی و دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها، برخی سازمان‌های دولتی و خصوصی برگزار می‌کنیم تبادل تجربیات درباره تولیدات مشترک، بازدیدهای سفرای مختلف و… اجرا می‌شود. امیدوارم هشتمین دوره بازار هم بین‌المللی شود و نمایشگاه چالش ذهن را هم خواهیم داشت.

علی‌اکبرزاده همچنین افزود: سه پایان‌نامه جشنواره تبدیل به کتاب شده و امسال از آنها رونمایی می‌شود همچنین ۱۶ جلد کتاب «قصه یلدا»، امسال به صورت سوژه در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و انیمیشن‌سازان می‌توانند از آنها بهره‌گیری کنند. امیدوارم سیزدهمین جشنواره در همان تاریخ خود یعنی از سوم تا هفتم مارچ سال ۲۰۲۴ برگزار شود.

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر و بنیان‌گذار جشنواره پویانمایی تهران هم گفت: بخش داوری مسابقه ایران شامل بخش دانشجویی، ارزش‌های انقلاب و… است، داوری این بخش به صورت مستقل انجام می‌شود، این آثار آثاری است که در دو سال گذشته تولید شده و در این بخش قضاوت می‌شوند. ما در جشنواره‌های بین‌المللی دسته‌بندی‌هایی را مشخص می‌کنیم تا فیلمسازان در آن بخش محتوایی یا فنی (تکنیکال) شرکت کنند، در بخش دینی وقتی آثار را از دوره نهم به بعد به نمایش می‌گذاشتیم، داوران به دلیل محتوای آنها پیشنهاد دادند این آثار در یک بخش مستقل باشند. دو دوره آزمایشی این کار را کردیم و در دوره بعدش یک گروه مستقل برای آن تدارک دیدیم. خود فیلمسازان هم اعلام کردند مناسب است بخش دینی جدا شود چون بخش دینی خیلی نزدیک به کارهای تلویزیونی است به همین دلیل این دو بخش را جدا کردیم.

او افزود:همیشه آرزویی وجود داشت که روی متعلقات و تولیدات ما تصویر و نماد قهرمانان خودمان باشند، بر این اساس شخصیت‌های فیلم‌های کانون را تبدیل به عروسک‌های سه بعدی کردیم و پیشنهاد ما این است در مرحله اول حقوق اینها را به صورت رایگان در اختیار تولیدکنندگان قرار بدهیم که امیدوارم مورد استقبال قرار بگیرند، این فرصت خوبی است چون نزدیک به ۸هزار شخصیت در انیمیشن ایران وجود دارد و می‌توان شروع به جریان‌سازی کرد.

کریمی‌صارمی مطرح کرد: حضور در جشنواره رایگان است و برای حضور از افراد ثبت‌نام می‌کنیم امسال در تیمچه سالنی راه‌اندازی می‌کنیم تا کسانی که مشکل کرونا داشتند و باید از هوای مناسب‌تری استفاده کنند از آن سالن بهره‌مند شوند.در ۳۰ غرفه‌ای که در اینجا برگزار می‌کنیم دانشگاه‌ها و… حضور می‌یابند و استعدادیابی هم می‌کنند. از سوی دیگر از ۸.۳۰ تا ۱۱.۳۰ اکران آثار را داریم.

وی گفت: این دو سال کرونایی لطمه‌های زیادی به شرکت‌های انیمیشن‌سازی وارد شد اما اگر انیمیشن‌سازان حمایت شوند می‌توانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم. مثلا قابل افتخار است که موسسه صبا تولیدات زیادی دارد و به استاندارد مطلوب مخاطب رسیده است. در مورد صنعتی شدن و تولید انبوه هم الان فرصت خوبی است و می‌توانیم جذب سرمایه کنیم و فرهنگ و ایدئولوژی دینی خود را صادر کنیم فقط لازم است این شرایط درک شود. ما در جلسات خود می‌گوییم چیزی نزدیک ۵۰میلیارد تومان بودجه ساخت انیمیشن در ایران است. اگر این رقم دو برابر شود اتفاق فوق‌العاده‌ای رخ می‌دهد. در حوزه اشتغال هم جریانی را ایجاد می‌کند. نزدیک به ۷۰ درصد انیمیشن‌سازی دولتی است، انیمیشن ایران به تازگی با اسپانیا و روسیه تولیدات مشترکی داشته‌ که اتفاق بزرگی در کشور بوده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند