جایزه

جشنواره ونیز به نماد سینمای فرانسه جایزه می‌دهد

به گزارش باکس افیس ایران: جشنواره فیلم «ونیز» از «کاترین دِنو» نماد سینمای فرانسه با اعطای جایزه شیر طلایی یک عمر دستاورد سینمایی، تقدیر می کند.

این بازیگر ۷۸ ساله در طول دوران فعالیت حرفه اش با برخی از بزرگترین کارگردانان اروپا چون «لوئیس بونوئل»، ««فرانسوا تروفو»، «مانوئل دی اولیویرا»، «رومن پولانسکی« و «لارس فون تریه» کار کرده است.

رابطه طولانی «دِنو» با جشنواره ونیز به سال ۱۹۶۷ بازمی‌گردد، زمانی که در فیلم «زیبای روز»ساخته «بونوئل» بازی کرد و این فیلم در نهایت برنده جایزه شیر طلایی بهترین فیلم جشنواره شد. «دنو» برای بازی در فیلم «میدان واندوم» به کارگردانی «نیکول گارسیا» در سال ۱۹۹۸ برنده جایزه بهترین بازیگر زن ونیز شد و در سال ۲۰۰۶ ریاست هیات داوران این رویداد سینمایی را برعهده داشت.

«دنو» درباره دریافت شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز گفت: «از دریافت این جایزه معتبر در جشنواره فیلم ونیز بسیار خوشحالم و این جشنواره را از زمان فیلم «زیبایی روز» در سال ۱۹۶۷ دوست داشتم و باعث افتخارم است که برای این ادای احترام انتخاب شده‌ام».

«آلبرتو باربرا» مدیر هنری جشنواره ونیز، در بیانیه‌ای «دنو» را استعدادی غیرقابل انکار توصیف کرد که مهارت‌ها و زیبایی خارق‌العاده و ظریفش او را به «چهره سینمای فرانسه» و یک نماد بزرگ از سینما تبدیل کرده است.

در کارنامه این بازیگر ۷۸ ساله نامزدی جایزه‌ی اسکار در سال ۱۹۹۳،‌ بهترین بازیگر جشنواره‌ی برلین در سال ۲۰۰۲ و خرس طلای افتخاری برلین در سال ۱۹۹۸،‌ نخل طلای افتخاری جشنواره‌ی کن در سال ۲۰۰۵، دو جایزه‌ی بازیگری از جوایز سزار فرانسه، جایزه‌ی فیلم اروپا در سال ۲۰۰۲، دوربین طلای آلمان در سال ۱۹۹۳،‌ بهترین بازیگر جشنواره‌ی مسکو در سال ۱۹۹۷، جایزه‌ی دستاورد سینمایی جشنواره سن‌سباستین در سال ۱۹۹۵ و بهترین بازیگر جشنواره‌ی ونیز در سال ۱۹۹۸ دیده می‌شود.

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند