جشنواره

تکلیف برگزاری جشنواره ۱۰۰ مشخص شد

به گزارش باکس افیس ایران:   جشنواره فیلم ۱۰۰ دهم ، یازدهم و داوزدهم اسفند برگزار می‌شود.

شست خبری سیزدهمین جشنواره فیلم «۱۰۰» به دبیری یوسف منصوری با حضور حمیدرضا جعفریان رئیس شورای سیاستگذاری، یوسف منصوری دبیر و هادی فیروزمندی مدیر رسانه‌ای این رویداد صبح امروز شنبه ۶ اسفندماه در محل سازمان سینمایی سوره برگزار شد.

در ابتدای این نشست هادی فیروزمندی بیان کرد: جشنواره «۱۰۰» یک مسیر شش ماهه را طی کرده و بعد از شکل‌گیری شورای سیاستگذاری، انتشار فراخوان و همراهی هنرمندان در بخش‌های مختلف به امروز رسیده که جزئیات بخش‌های مختلف آن اعلام می‌شود.

در ادامه جعفریان مطرح کرد: جشنواره «۱۰۰» در دوره سیزدهم شاهد اتفاقات زیادی بود به ویژه اینکه قبل از آن با وقفه‌ای چهار پنج ساله مواجه شده بود، با این حال برخی اتفاقات آن برای ما هم فراتر از تصور بود. به همین دلیل از برگزارکنندگان، هنرمندان و مدیرانی که در هیأت انتخاب و داوری همراه ما بودند و هستند تشکر می‌کنم. همچنین از نهادهای مختلف که با ما همکاری داشتند و به رونق جشنواره کمک کردند ممنونم. باید بگویم صداوسیما و انجمن سینمای جوانان ایران با ما همکاری خوبی داشتند.

استقبال از جشنواره سیزدهم بیش از دو برابر دوره‌های قبل بود

وی ادامه داد: استقبال از این دوره از جشنواره امسال گسترده‌تر و بیش از دو برابر دوره‌های گذشته بود که این نشان‌دهنده این است که جوان‌ترها و فیلمسازانی که به فضای فیلم علاقه‌مند هستند، برخلاف فضاهای رسانه‌ای و اتفاقات مشابه که برای جشنواره‌های دیگر رخ داد، از آن استقبال کرده‌اند و این موضوعات برای جوان‌ترها مهم نبود.

جعفریان گفت: در بخش ملی هم از مراکز مختلف آثاری داشتیم و نیمی از آثار از خارج تهران بودند. این سیاستی بود که ما در حوزه هنری آن را دنبال می‌کردیم. یعنی به نقاط مختلف کشور توجه داشتیم. در این دوره تلاش کردیم در اجزای مختلف جشنواره همراهی و کمک فیلمسازان و هنرمندان معتبر را در کنار فیلمسازان جوان داشته باشیم که این اتفاق به غنای جشنواره کمک کرد. امیدواریم در هیأت انتخاب، داوری و پیچینگ حضور این افراد منشأ اتفاقات خوب برای آینده باشد.

به گفته منصوری، در بخش ملی ۱۸۱اثر پذیرفته شدند که ۹۷ اثر در بخش مسابقه و ۸۴ فیلم برای اکران (خارج از مسابقه) است. در بخش کودک و نوجوان نیز ۷۶ اثر با توجه به اینکه آثاری برای کودک و نوجوان باید انتخاب می‌شد نه درباره آن‌ها، پذیرفته شدند که از این بین ۳۵ فیلم در بخش مسابقه حضور دارند.

در ادامه این نشست الهه طه‌ئی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره مطرح کرد: آبان‌ماه فراخوان جشنواره را روی سایت‌ها و پلتفرم‌های مهم خارجی ارایه کردیم و علاقه‌مندان از طریق سایت جشنواره ثبت‌نام کردند که ۲۴۲۷ اثر در بخش بین‌الملل از ۱۲۷ کشور دنیا شرکت کردند. ناگفته نماند که آثار با دقت زیاد و سخت‌گیری‌هایی دیده و انتخاب شد و در نهایت به ۸۸ عنوان فیلم از ۳۱ کشور رسیدیم که ۳۹ اثر در بخش رقابتی و ۴۹ اثر هم در بخش خارج از مسابقه قضاوت می‌شوند.

وی یادآور شد: ۸۸ عنوان اثر با توجه به زبان فیلم با دو زیرنویس فارسی و انگلیسی پخش می‌شوند که هم داورهای خارجی و هم مخاطب داخلی بتوانند از آن‌ها بهره‌مند شوند. در کنار نمایش فیلم‌ها یک ورکشاپ تخصصی سینمایی برای فیلمسازان جوانی که می‌خواهند فیلم‌های بین‌الملل تخصصی بسازند، داریم که استاد آن از کشور یونان است. فیلمسازان و مهمانان خارجی هم در این دوره از جشنواره خواهیم داشت.

در بخش دیگری، مدیر بخش بین‌الملل جشنواره فیلم ۱۰۰ خاطرنشان کرد: با جشنواره فیلم آزیل یک خواهرخواندگی داریم تا فیلمسازانی که در جشنواره ۱۰۰ امسال جایزه می‌گیرند، بدون بازبینی و گذر از هیات انتخاب وارد بخش مسابقه آن شوند.

جشنواره‌ای با زبان مینیمال

محمد روح‌الامین مدیر بخش هنری دیگر سخنران این مراسم بود که مطرح کرد: رسالت ما ایجاد یک نمایه برای یک جشنواره بین‌المللی در حوزه فیلم کوتاه است. این مشخص‌ترین چیزی است که درباره مسئولیت من در این ایام می‌توان گفت. همانطور که نقطه عزیمت ما پوستر جشنواره فیلم است و سعی کردیم یک شکل و بیان مینیمال داشته باشیم تا اگر قرار است خوانشی برای مخاطب وجود داشته باشد، شاهد بیان صریح، واضح، جذاب و خلاقانه در همه کشورها باشیم.

وی تاکید کرد: جاه‌طلبی‌هایی هم داشتیم که کارهایی انجام بدهیم اما متاسفانه شرایط زمانی و تکنیکال جواب این جاه‌طلبی‌های ما را نداد البته سعی کردیم این حال جوانانه و سرخوش و شیرین جشنواره را در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم.

مدیر بخش هنری جشنواره فیلم ۱۰۰ ادامه داد: تلاش کردیم یک جشنواره با یک نمایه و استانداردی از عکس‌ها، اخبار و آرشیوی که در آینده خواهد ماند، داشته باشیم. همچنین قضاوت‌هایی که درباره جشنواره به ویژه بخش بین‌الملل می‌شود، دغدغه ما بود.

دبیر جشنواره فیلم ۱۰۰ در بخش دیگری از نشست با اشاره به اینکه در بحث سرمایه‌گذاری آینده، محدودیت در تعداد وجود ندارد، تصریح کرد: ما این موضوع را از دو طریق پیگیری می‌کنیم که یکی همان رویداد پیچینگ است. در این رویداد جدا از کارگاه‌هایی که داشتیم برای دوستان جلساتی هم برگزار می‌شود، طی تفاهم‌نامه‌هایی که داشته‌ایم انجمن سینمای جوان و شبکه‌های تلویزیونی به سرمایه‌گذاری روی تعدادی از آثار مکلف شده‌اند.

منصوری ادامه داد: انجمن سینمای جوان سه اعتبارنامه ساخت فیلم کوتاه تا سقف صد میلیون تومان در پیچینگ ارایه و ۲ اعتبارنامه هم به فیلم‌های برگزیده از نگاه خودش اعطا می‌کند تا سازندگان آن آثار بتوانند فیلم بعدی خود را بسازند. شبکه کودک و امید هم چهار اعتبارنامه ارایه می‌کنند که یک اعتبارنامه تا سقف پنجاه میلیون تومان برای یک انیمیشن پذیرفته شده و یکی هم به اثر برتر به انتخاب داوران شبکه کودک داده می‌شود. هم‌چنین چند اعتبارنامه دیگر هم از سوی این شبکه در نظر گرفته شده است. شبکه نسیم هم اعتبارنامه‌هایی برای ساخت فیلم کوتاه در نظر گرفته است.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند