تئاتر فجر

صدای بلند عراقی‌ها در تئاتر شهر

به گزارش باکس افیس ایران: اولین روز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر برگزار شد و آثار مختلف در این روز اجرا شدند.

روز شنبه ۱ بهمن چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بخش اجراهای خیابانی و صحنه‌ای خود را آغاز کرد و همزمان شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه و معرفی برگزیدگان ۳ بخش نمایشنامه‌نویسی، رادیوتئاتر و پژوهش بود.

در این مراسم افتتاحیه هیأت داوران ۳ بخش مسابقه بین‌الملل، مسابقه بزرگ صحنه‌ای و مسابقه تئاتر خیابانی معرفی شدند. نکته جالب توجه این است که مجری مراسم اعلام کرد به روال جشنواره‌های معتبر بین‌المللی، داوران چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز در مراسم افتتاحیه معرفی می‌شوند!

به طور حتم جشنواره‌های معتبری که بر اساس آن‌ها این الگوبرداری انجام شد، مراسم افتتاحیه‌شان همزمان با اجرای آثارشان نیست و حداقل حداقل یک روز قبل‌تر از اجرای آثار داوران خود را معرفی می‌کنند تا داوران همزمان با مراسم افتتاحیه جشنواره ناچار به ترک سالن و حضور در سالنی دیگر برای داوری نشوند.

در بخشی از مراسم افتتاحیه مجری از برخی چهره‌ها که در انتها مشخص شد عضو هیأت داوران جشنواره هستند، دعوت به عمل آورد تا روی صحنه حضور پیدا کنند اما در سالن نبودند و برای تماشای آثار در دیگر سالن‌ها، سالن محل برگزاری افتتاحیه را ترک کرده بودند.

خبری از تبلیغات محیطی نیست

تبلیغات محیطی جشنواره تئاتر فجر در یک دهه اخیر همیشه جای بحث داشته و در دوره‌های گذشته نیز شاهد کمرنگ بودن این امر در سطح شهر تهران بوده‌ایم. چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر هم از این امر مستثنی نیست. با وجود آغاز جشنواره پهنه رودکی که به همراه محیط پیرامون مجموعه تئاتر شهر، همیشه شاهد بیشترین فضاسازی و تبلیغات برای جشنواره بود، خالی از تبلیغات لازم بود.

صدای بلند عراقی‌ها در تئاتر شهر/ خبری از تبلیغات محیطی نیست

در مسیر پهنه رودکی تا مجموعه تئاتر شهر هم تبلیغ محیطی انجام نشده بود و مشخص نیست که این اتفاق در روزهای آتی جشنواره رخ می‌دهد یا نه.

صدای بلند عراقی‌ها در سالن اصلی

نمایش «طلقه ‌الرحمه» از کشور عراق اولین اثر بین‌المللی جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر بود که در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت. این اثر که با حضور بازیگران مرد و زن به صورت حرکات فرم اجرا شد، شنوایی اندک مخاطبانی را که در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر حضور داشتند آزار داد. حجم بلند صدای موسیقی این نمایش به گونه‌ای بود که برخی مخاطبان به ناچار با دست گوش‌های خود را گرفتند.

اجرای این نمایش هم با تأخیر آغاز شد که گویا مشکل پیش‌آمده برای یکی از بازیگران زن نمایش دلیل این امر بود. البته معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی نیز از مهمانان ویژه این اجرا بودند که البته محمود سالاری معاون هنری در استودیوی «ایران فیلم پرس» در لابی سالن اصلی به مصاحبه تصویری پرداخت و بعد از آغاز اجرا وارد سالن شد.

خنده‌های مخاطب برای «آخرین‌نامه»

نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کوروش‌نیا یکی از آثار موفق تئاتر ایران در یک دهه گذشته بود که با کارگردانی کوروش‌نیا و بازی نوید محمدزاده و پوریا رحیمی‌سام چندین بار اجرا شد و مخاطبان بسیاری داشت.

این بار «آخرین نامه» با کارگردانی مهسا بایرامزاده از نقده در جشنواره چهل و یکم تئاتر فجر روی صحنه رفت و لحظات طنزی را برای مخاطبان در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر رقم زد.

برنامه زنده شبکه چهار با حضور داور و مدیرکل هنرهای نمایشی

شبکه چهار سیما نیز در اولین روز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صورت زنده به پخش برنامه‌ پرداخت. استودیوی این برنامه که در لابی سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر در نظر گرفته شده، هر شب با پایان اجراهای جشنواره، با اجرای ایوب آقاخانی که مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی و عضو هیأت داوران بخش مسابقه بزرگ صحنه‌ای ایران جشنواره است، پخش می‌شود. اولین مهمان این برنامه در اولین شب پخش زنده‌اش، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی بود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند