تعداد کثیری از هنرمندان و داوران از جشنواره‌های فجر کناره‌گیری کردند”سونامی انصراف”

به گزارش باکس آفیس ایران- در حالی که کمتر از ۲۰ روز به آغاز ایام جشنواره‌های فجر در حوزه‌های گوناگون باقی مانده است، افراد، گروه‌ها و هنرمندان متعددی از شرکت در این جشنواره‌ها انصراف دادند و تعداد این کناره‌گیری‌ها لحظه به لحظه بیشتر می‌شود. جشنواره فیلم، تجسمی، موسیقی و تئاتر، حوزه‌هایی هستند که هنرمندان یا هیات داوران حاضر در آنها تصمیم به استعفا یا کناره‌گیری گرفته‌اند. آنها معتقدند در شرایطی که کشور در فضایی پر از اندوه و بغض و اعتراض به سر می‌برد، جایی برای شرکت در یک جشن آن هم از جنس یک جشن دولتی وجود ندارد. بنابراین برگزاری و حضور در این جشنواره‌ها سنخیتی با حال و روز امروز مردم و هنرمندان ندارد.
بسیاری از این انصراف‌ها رنگ و بوی تحریم دارد. تحریم‌هایی که ریشه در نارضایتی از وضعیت موجود کشور بر روز به روز بدتر شدن اوضاع روانی، مادی و به طور کلی زیستی جامعه دارد.
چراغ اول را کیمیایی روشن کرد
مسعود کیمیایی در ویدئویی با اعلام خارج کردن فیلم «خون شد» از جشنواره فیلم فجر گفت: «من امروز خیلی بغض دارم. من هیچ‌وقت اهل جشنواره نبودم و همیشه سمت و سوی من مردم بوده است و اگر نگاه کنیم، می‌بینیم که مردم روزگار سختی دارند و هر روز خبرهای بدی می‌شنوند. من در این شرایط دوست ندارم فیلمم در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود به نشانه تسلیتی که به همه آدم‌ها دارم.»
فیلم سینمایی «خون شد» به عنوان یکی از ۲۲ فیلم بخش سودای سیمرغ سی‌وهشتمین دوره جشنواره فیلم فجر انتخاب شده است.
اما بعد از اعلام انصراف مسعود کیمیایی، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده این فیلم اعلام کرد: «خون شد» از جشنواره فجر کنار نمی‌رود. وی گفت: فیلم خون شد در جشنواره فیلم فجر حضور دارد و نمایش داده می‌شود اما با احترام به نگاه و نظر آقای کیمیایی، تقاضای ما این است که فیلم در بخش کارگردانی داوری نشود و در مابقی بخش‌ها مورد قضاوت قرار گیرد.
این دومین تنش مسعود کیمیایی طی چند سال اخیر با تهیه‌کننده‌های دو فیلم اخیرش است. قبل از این نیز کیمیایی سر چگونگی تدوین و تهیه نسخه نهایی فیلم «قاتل اهلی» با منصور لشگری‌قوچانی با مشکل مواجه شده بود.
کناره‌گیری کیوان ساکت از حضور در جشنواره‌های هنری فجر
کیوان ساکت نوازنده، موسیقیدان، آهنگساز و رهبر ارکستر از حضور در رویدادهای هنری فجر انصراف داد.
کیوان ساکت در صفحه شخصی‌اش نوشته است: «من به نشانه همدلی با مردم داغدار و ستمدیده سرزمین‌ام،‌ امسال در هیچ‌یک از جشنواره‌های هنری فجر نخواهم داشت. نه به عنوان هنرمند شرکت‌کننده، نه در مقام داور یا کارشناس مدعو و نه در نقش مخاطب و بیننده هیچ‌یک از آثار.»
استعفای تعدادی از مدیران و داوران و دبیر جشنواره تجسمی فجر
یکی از دبیران دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در اینستاگرام خود از عدم ادامه همکاری داوران و دبیر این بخش با این جشنواره خبر داد.
به گزارش ایلنا، در پی معرفی داوران ۱۰ رشته ‌هنری بخش مسابقه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با نام طوبای زرین، دبیر و داوران حوزه تصویرگری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از ادامه همکاری با جشنواره انصراف دادند. علی ‌هاشمی‌شهرکی در اینستاگرام خود نوشت: با عرض تسلیت حضور هم‌میهنان گرامی و به رسم همدردی با بازماندگان حوادث اخیر، بدینوسیله اعلام می‌داریم که به دلیل تالمات روحی قادر به ادامه همکاری با جشنواره نیستیم.
دبیر و داوران حوزه تصویرگری دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر
مهنوش مشیری، دبیر رشته تصویرسازی و علی ‌هاشمی‌شهرکی، علی خدایی و پیمان رحیمی‌زاده داوران این رشته در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بودند.
کیانوش غریب‌پور مدیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: به طاقتی که ندارم، کدام بارکشم؟
او در این پست، عکسی منتشر کرده است که در آن روی سمت مدیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی فجر خط قرمز کشیده است.
سیف‌الله صمدیان نیز در گفت‌وگو با ایلنا ضمن اعلام انصراف داوران بخش عکس جشنواره تجسمی فجری گفت: در رشته عکاسی کیارنگ علائی، شهریار توکلی و من داور بودیم که همه ما از ادامه همکاری انصراف دادیم. ابراهیم حقیقی دبیر دوازدهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر نیز در اینستاگرام خود با نوشتن متنی،‌ انصراف خود از این جشنواره را اعلام کرد.
متنی که حقیقی در اینستاگرام خود منتشر کرده، به شرح زیر است:
یاران ناشناخته‌ام، چون اختران سوخته چندان به خاک تیره فرو ریختند سرد که گفتی دیگر، زمین، برای همیشه، شبی بی‌ستاره ماند.
با پوزش و احترام به هنرمندان، داوران، دبیران و همکاران مهربانی که در جشنواره تجسمی فجر در کنار هم بودیم و کار‌ها کردیم و دیگر نیستیم. با چشم اشکبار و رنج غمبار از دست رفتن هموطنان و فرزندان بلندقامت‌مان و با روحی آزرده، من هم بی‌یاری شما، در فضای تلخکامی و دروغ، ناتوانم از برگزاری جشنواره‌ای که قرار بود نشان شادمانی باشد و پیوند چراکه شادمان نیستم و نیستیم.
انصراف مستندی به تهیه‌کنندگی پیمان قاسم‌خانی
سازندگان فیلم مستند کامی به تهیه‌کنندگی پیمان قاسم‌خانی و کارگردانی میترا ابراهیمی از شرکت در جشنواره فیلم فجر انصراف دادند.
میترا ابراهیمی کارگردان مستند کامی با اعلام انصراف از حضور در جشنواره فیلم فجر نوشت: پیش از این با افتخار گفتم که فیلم را در جشنواره فجر اکران خواهم کرد چون کامی برای این مردم است چون نمی‌خواهم با پزهای روشنفکری ببرمش آن طرف و جایی اکرانش بکنم که درکش نمی‌کنند، اما حالا برایم هیچ افتخاری نیست.
حالا پنج سال تلاشم را کوچک‌ می‌بینم در مقابل داغی که بر دل مردم ایرانه! کامی هم به نوعی قربانی شد اما اکرانش بماند به زمانی بهتر با دلی خوش‌تر. این کمترین کاری بود که از دست من برمی‌آمد. با عذرخواهی از عوامل فیلم که بسیار زحمت کشیدند. اینکه اولین فیلم‌ات به اکران مهم‌ترین جشنواره کشورت برسد شاید آرزو باشد اما انسان سوگوار آرزویی ندارد.
فیلم مستند کامی به تهیه‌کنندگی پیمان قاسم‌خانی و کارگردانی میترا ابراهیمی ساخته شده است.
انصراف ده‌ها گروه نمایشی
ده‌ها هنرمند و گروه نمایشی تاکنون از حضور در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انصراف داده‌اند.
آرش دادگر کارگردان نمایش «مکبث»، علیرضا کوشک‌جلالی، گروه اجرایی نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف، گروه اجرایی نمایش «من» به کارگردانی سیاوش پاکراه، امیراحمد قزوینی بازیگر نمایش «پروانه الجزایری»، علی صفری کارگردان نمایش «کرونوس»، مژگان خالقی نویسنده و بازیگر نمایش «بیوه سیاه، بیوه سفید»، امیر نجفی کارگردان و تمامی اعضای گروه نمایش «مشق شب»، سجاد تابش کارگردان نمایش «در اتاق باد می‌وزد»، مهدی شفیعی‌زرگر نویسنده‌ «همه فرزندان مکبث»، پرستو گلستانی سرگروه نمایشی گروه‌های «آدیداس»، «جانی سکیکی» و «خدای جنگ» از مشهد، مانی جعفرزاده و محمدحسین معارف هنرمندانی هستند که تاکنون از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف داده‌اند.
انصراف ۱۰۰ هنرمند مشهدی
سه گروه نمایشی مشتمل بر ۱۰۰ هنرمند مشهدی از حضور در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انصراف دادند.
گروه‌های «آدیداس»، «جانی سکیکی» و «خدای جنگ» که از مشهد به سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه یافته بودند در ابراز همدردی با مردم داغدیده ایران در پی ماجرای سرنگونی و سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ از حضور در این جشنواره انصراف دادند.
متن بیانیه این سه گروه به شرح زیر است:
«توان روحی حضور در جشنواره را نداریم
این روزها که کشور عزیزمان ایران اسلامی در گیر و دار اتفاقات ناگواری است که روزبه‌روز کام مردم را تلخ‌تر از پیش می‌کند، شاید روا و مصلحت نباشد که هنرمندان این مرز و بوم که خود را داعیه‌دار همسویی با افکار مردم می‌دانند حضور خود در مراسمات مختلف که عنوان «جشنواره» را یدک می‌کشد، جشن بگیرند.
بر همین اساس و با تصمیم قاطع هنرمندان فعال تئاتر مشهد که سالیان سال است جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به افتخارات و نام آنها به خود می‌بالد، امسال از حضور در سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر انصراف داده و همسو با ملت داغدیده‌ای که مدت‌هاست گوش‌شان از اخبار تلخ و جانسوز پر شده در این جشن بزرگ تئاتری کشور حضور پیدا نمی‌کنیم.
واقعیت این است که درست نمی‌دانیم این انصراف از حضور، چقدر برای مدیران فرهنگی کشور مهم هست یا نیست اما چیزی که بیش از اینها اهمیت دارد درد جانکاهی است که کشور عزیز و ملت شریف ایران را فرا گرفته و شاید با همین اقدام همدردانه به اندازه خود و نه بیشتر، تسلای قلب داغدیده مردم‌مان باشیم. چه اینکه دیگر توانی در روحیه ما برای حضور در این جشنواره و فعلا هیچ جشنواره‌ای نمانده است.
به حضور همکاران ارجمندمان در هر فستیوال دولتی و غیردولتی احترام گذاشته و معتقدیم تصمیمات هر هنرمند یا شهروندی مستقیما به خودش ارتباط دارد و قطعا عدم حضور ما ارزش هنری هیچ‌یک از مردان و زنان بزرگ تئاتر این سرزمین را زیر سوال نخواهد برد. بنابراین به احترام تک‌تک آنهایی که هستند کلاه از سر برمی‌داریم و هر کسی که تصمیمی در مشابهت با تصمیم هنرمندان مشهدی بگیرد نیز مورد استقبال اهالی تئاتر است. به امید روزی که در کشوری سراسر امید و نشاط، حضورمان را در جشن بزرگی به مساحت ایران اسلامی رقم بزنیم و به جادوی تاثیر تئاتر بر جامعه، بیش از پیش ایمان بیاوریم. گروه‌های نمایشی «آدیداس»، «خدای جنگ» و «جانی سکیکی» راه یافته از مشهد مقدس به سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر»
انصراف داور بخش پوستر جشنواره تئاتر فجر از همکاری
آرش تنهایی داور بخش پوستر سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با انتشار متنی در صفحه اینستاگرام خود، از همکاری با این جشنواره انصراف داد.
در متنی که آرش تنهایی در اینستاگرامش منتشر کرده چنین آمده است:
«از سنگ ناله خیزد روز وداع یاران
به احترام درگذشتگان و خانواده‌های داغدارشان و پوزش از کسانی که در این جشنواره شرکت کرده‌اند از ادامه همکاری با آن انصراف می‌دهم. با آرزوی روزهای روشن برای ایران عزیزمان»
انصراف ۳ عکاس از رقابت در بخش عکس جشنواره تئاتر فجر
تعدادی از عکاسان راه‌یافته به مرحله پایانی بخش مسابقه عکس سی‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر نیز از حضور در رقابت در این رویداد انصراف دادند.
ساینا قادری، شیوا خدابخش و پریچهر ژیان سه عکاس راه یافته به به مرحله پایانی بخش مسابقه عکس سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با توجه به ماجرای سرنگونی هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ از ادامه رقابت در این جشنواره انصراف دادند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند