برنده جایزه بزرگ هفته منتقدان کن معرفی شد/ فیلم آرژانتینی برد

باکس آفیس ایران : «سیمون کوهستان» به کارگردانی فدریکو لوییس که اولین فیلم بلند اوست، جایزه بزرگ هفته منتقدان کن را دریافت کرد.

این فیلم که محصول آرژانتین، شیلی و اروگوئه است، با بازی لورنزو توتو فرو در نقش سیمون ۲۱ ساله ماجرای پسری تنها است که با گروهی از بچه‌های ناتوان همراه می‌شود و به لطف دوستی با آنها شکوفا می‌شود و حس تعلق را کشف می‌کند.

فدریکو لوییس با پذیرفتن این جایزه گفت: من نه تنها به معنای این جایزه برای ما، بلکه به معنای آن برای مردم آرژانتین نیز فکر می‌کنم و اینکه تلاش خواهند کرد تا فیلم‌های داخلی بیشتری بسازند.

وی افزود: افرادی هستند که هنوز فکر می‌کنند ما فیلم‌هایی می‌سازیم که هیچ‌کس دوست ندارد، ببیند. امیدوارم این موضوع تغییر کند و مردم آرژانتین و همه جهان سینمای آرژانتین را تماشا کنند.

سیلویا پیلات رییس هیات داوران بخش هفته منتقدان از فیلم به عنوان اثری سخاوتمندانه یاد کرد که هم به شخصیت خود و هم به بیننده احترام می‌گذارد و امکان تفسیرهای بی‌نهایت را فراهم می‌کند. وی افزود: این یک رویداد عظیم و سینمایی است. ما می‌خواهیم این جایزه را نه فقط به کارگردان، بلکه به بازیگران و بازیگر نقش اول آن تقدیم کنیم.

جایزه فرانسوی تاچ هیات داوران به درامی درباره مهاجرت با عنوان «کاخ خورشید آبی» اثر کنستانس تسانگ از آمریکا تعلق گرفت و جایزه ستاره در حال ظهور به فیلم «بچه» ساخته مارسلو کاتانو محصول برزیل، فرانسه و هلند اهدا شد.

اوا کاهن مدیر بخش هفته منتقدان کن گفت فیلم‌های امسال بیشتر درام بودند، درام‌هایی با سایه‌ها و رنگ‌های مختلف که نور همیشه از میان آنها می‌تابد.

وی گفت: ما می‌خواستیم فیلم‌هایی را نمایش دهیم که ما را در زمانی که جامعه تا این حد از هم جدا شده، دور هم جمع کند. به لطف فیلم‌هایی مانند «ژولی ساکت می‌ماند» و «آستانه رویاها» مستندی درباره گروه تئاتر خیابانی تمام زنانه در مصر، امسال فیلم‌های خلاقانه‌ای را که درباره مهم‌ترین مسایل روز جامعه هستند، دیدیم. این دقیقاً همان تعادلی است که ما به دنبال آن هستیم. ما موضوع را انتخاب نمی‌کنیم، بلکه فیلم‌هایی را انتخاب می‌کنیم، داستانی یا مستند، که از ما فراتر می‌روند و ما را بالا می‌برند.

«ژولی ساکت می‌ماند» نیز با استقبال داوران روبه رو شد و ۲ جایزه به آن دادند که شامل جایزه SACD برای ون دیجی و روث بکوارت و جایزه بنیاد گان بود.

کاهن همچنین یادآوری کرد که امسال ۱۰ فیلم کوتاه از سراسر جهان برای رقابت در این بخش انتخاب شده بودند که شامل انیمیشن، کمدی، دیستوپیایی و افسانه‌های وجودی می‌شدند.

بخش هفته منتقدان که تنها آثار اول یا دوم کارگردانان را به نمایش می‌گذارد، امسال شصت و سومین دوره خود را به موازات بخش رسمی و بدون نمایش فیلمی از ایران برگزار کرد.

به گفته کاهن امسال ۱۰۵۰ فیلم بلند و ۲۱۵۰ فیلم کوتاه برای شرکت در این بخش درخواست داده بودند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند