مسعود طیبی

«فقط چهل روزه بودم»؛ داستانی عجیب از زندگی یک نویسنده

به گزارش باکس افیس ایران: مسعود طیبی کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم» از چگونگی شکل‌گیری ایده اجرای این نمایش و قصه جالب آن گفت.

مسعود طیبی کارگردان نمایش «فقط چهل روزه بودم»، در خصوص اجرای این نمایش گفت: نمایش «فقط چهل روزه بودم» داستان زندگی نویسنده‌ای است که از دنیا رفته و روحش تا چهل روز در خانه با همسرش زندگی می‌کند.

وی افزود: مهر ماه سال ۹۷ در دانشگاه و در کلاس مبانی بازیگری بودم که حس کردم دانشجویان من این توانایی را دارند که بتوانم اثری را با آن‌ها روی صحنه ببرم. بنابراین متن نمایش «فقط چهل روزه بودم» به قلم مسعود هاشمی‌نژاد را انتخاب و برای جشنواره تئاتر دانشگاهی در بخش مدرسان دانشگاه کار کردم. این اثر در اردیبهشت ۹۸ پس از پذیرفته شدن در جشنواره تئاتر دانشگاهی در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و بعد هم امکان اجرا‌ی آن در تماشاخانه ماه حوزه هنری و سالن سایه تئاترشهر شکل گرفت.

طیبی با اشاره به اینکه نمایش «فقط چهل روزه بودم» را از لحاظ تکنیکی و مفهومی بسیار دوست دارد، بیان کرد: این نمایش با یک گروه دانشجویی شکل گرفت. دانشجویانی که در آماده شدن و روی صحنه رفتن بسیار حرفه‌ای بودند. من چندین اثر متوالی از مسعود هاشمی نژاد کار کردم. قبل از این نمایش، نمایش «برزخ» را از ایشان کار کردم و قصد دارم بعد از نمایش «فقط چهل روزه بودم» چند اثر دیگر از این نویسنده را هم روی صحنه ببرم. آثار مسعود هاشمی نژاد از لحاظ ذهنی و قدرت دراماتیک بسیار جذاب هستند و در تئاتر بسیار هم نگاه هستیم. به همین دلیل احساس آرامش دارم که با نویسنده‌ای توانمند از نسل خودم کار کنم.

طیبی در خصوص مشکلات و اختلال در کار‌ها در دوران کرونا بیان کرد: طبیعتاً چند ماهی سالن‌های نمایشی تعطیل شد و روند اجرایی کارهایم دچار اختلال شد. قرار بود چند اثر نمایشی را کار کنم، اما نشد. به نظر من تولید آثار جدید در این شرایط به صرفه نیست؛ ولی برای اینکه چراغ کم سوی تئاتر روشن بماند، بهتر است آثار خوب بازتولید شوند تا هزینه کمتری به گروه‌ها وارد شود. قرار بود نمایش «فقط چهل روزه بودم» اردیبهشت ماه اجرا شود، اما توانستیم مرداد ماه آن را روی صحنه ببریم.

وی افزود: بعد از شیوع بیماری کرونا خسارت مالی بسیاری به گروه‌های نمایشی وارد شد. در حال حاضر اگر تمام بلیت‌ها فروخته شود، نصف سالن نمایش پر می‌شود. در حالت عادی هم گروه‌های تئاتری مشکلات بسیار داشتند؛ اما در این شرایط مخاطبان از نمایش‌ها استقبال نمی‌کنند. با وجود اینکه سالن‌های نمایشی خصوصا مجموعه تئاترشهر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

او ادامه داد: در زمان تمرین و اجرای نمایش ما هم در معرض این بیماری هستیم؛ اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سمت هنرمندان و تماشاگران می‌تواند از خطرات شیوع بیماری بکاهد. بسیاری از هنرمندان تئاتر در وضعیت معیشتی سختی هستند. از این رو باید حمایت‌های دولتی برای جبران خسارت‌های سنگینی که به گروه‌ها وارد می‌شود، وجود داشته باشد. همانطور که می‌دانیم بازیگری شغل محسوب نمی‌شود، اما امیدواریم بازیگری هم جزو مشاغل به حساب آید.

طیبی با اشاره به اینکه در تئاتر و سینما فکر می‌کنیم کار هنرمند یک کار رایگان است، اظهار کرد: بسیاری از مخاطبان نمی‌دانند که برای شکل گیری یک دقیقه از نمایش، هفته‌ها زحمت کشیده می‌شود و هنرمندان از لحاظ روحی و جسمی تحت فشار هستند. با این وجود برخی توقع دارند آثار نمایشی رایگان در اختیارشان قرار گیرد که این موضوع بسیار آزاردهنده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند