«در میان آب‌ها» قصه مهاجرت است

به گزارش باکس افیس ایران: سامره رضایی کارگردان «در میان آب‌ها» با اشاره به طرح موضوع مهاجرت در این اثر نمایشی عنوان کرد در این نمایش از تصاویر مستندی نیز برای ارتباط بهتر مخاطبان با موضوع اثر استفاده شده است.

سامره رضایی کارگردان نمایش «در میان آب ها» که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: من چند سال است که به عنوان بازیگر تئاتر و تلویزیون مشغول به فعالیت هستم و در سال های اخیر تجربه ساخت مستند را نیز دارم. شکل گیری این اثر نمایشی نیز از سال ۲۰۱۵ شروع شد. در آن زمان من تعدادی هنرجوی افغان داشتم که به آن‌ها آموزش بازیگری و تئاتر درمانی می‌دادم اما از آنجایی که در آن دوران موج مهاجرت بسیار باب شده بود تعداد زیادی از هنرجویانم مهاجرت کردند.

وی ادامه داد: برخی از هنرجویانم به اروپا مهاجرت کردند و تعدادی نیز دیپورت شدند. مجتبی موسوی یکی از شاگردان من بود که در این نمایش نیز به ایفای نقش می‌پردازد. او در آن زمان ۲ بار دیپورت شد و در همان سال نیز مشکلاتی برای برادر من در راستای مهاجرتش، لب مرز پیش آمد که از لحاظ روحی من را بسیار تحت تاثیر قرار داد. بعد از بازگشت مجتبی به درخواست شاگردانم قرار شد دوباره جلسات تئاتر درمانی را آغاز کنیم و مجتبی نیز شروع به تعریف کردن اتفاقاتی کرد که برایش رخ داده بود. این اتفاقات آنقدر جذاب بود که خودش به تنهایی یک مونولوگ را شکل می‌داد. از این رو مونولوگ مجتبی در کنار مونولوگ دیگری از من که ترکیبی از داستان رابطه یک برادر و خواهر است و از زندگی شخصی من و البته مشکلات دیگران نشات گرفته، قرار گرفت و این نمایش را شکل داد.

رضایی درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: در نمایش «در میان آب‌ها» ۲ مونولوگ به صورت موازی نمایش داده می‌شود که نقاط اشتراکی نیز با هم دارند و من در مونولوگ مجتبی نقش مادر و او در مونولوگ من، نقش قاچاقچی لب مرز را ایفا می‌کند. این اثر نمایشی ارتباطی بی واسطه با مخاطبان برقرار می‌کند از همین رو وجه مستند نمایش نیز پررنگ تر می‌شود. همچنین در این نمایش نیز از تصاویر مختلف از مستند گرفته تا بازسازی شده استفاده می‌کنیم که همگی در ارتباط با مساله مهاجرت هستند.

برخی از این تصاویر را سه سال قبل خود من از مجتبی موسوی سر کلاس و قبل از مهاجرتش گرفتم که درباره دلایل رفتنش توضیح می‌دهد. تصاویری هم از خود من به نمایش در می‌آید و زمان را نشان می‌دهد که من به دنبال برادرم در اروپا سرگردان بودم. تصاویر مستند دیگری نیز از مهاجران مختلفی که مسیر ترکیه تا یونان را طی می‌کنند در نمایش وجود دارد تا تاکیدی داشته باشیم بر مشکلات مهاجران همه کشورها.

این کارگردان در پایان صحبت‌هایش درباره تاکید این نمایش بر مساله مهاجرت گفت: معتقدم بهترین زمان اجرای این نمایش این روزها است چون موضوع مهاجرت دوباره هم بین افغان ها و هم خود ایرانیان مطرح شده است و بسیاری از مردم به صورت قاچاقی و یا رسمی قصد مهاجرت به یک کشور دیگر را دارند. تلاش کردیم در این نمایش زیاد روی افغان بودن مهاجران فوکوس نکنیم و تاکیدمان روی همه مهاجران دنیا باشد.

نمایش «در میان آب‌ها» به نویسندگی و کارگردانی سامره رضایی و بازی سامره رضایی و مجتبی موسوی تا ۱۶ مرداد هر روز ساعت ۱۸ با مدت زمان ۷۰ دقیقه و قیمت بلیت ۲۰ هزار تومان در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

این نمایش روایتی مستند و الهام گرفته از زندگی سامره و مجتبی (دو تبعه افغان متولد ایران) در دوران مهاجرت در ایران و مواجهه آنها با مهاجرت قاچاق به اروپا در سال ۲۰۱۵ است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند