برونسی

کار نکنیم، کرونا می‌گیریم!

به گزارش باکس افیس ایران: مرتضی شاکرم کارگردان نمایش «برونسی» گفت: حیات فعالان تئاتر وابسته به کار است و اگر نتوانند تئاتر اجرا کنند، بیمار می‌شوند.

این کارگردان تئاتر که نمایش «برونسی» را در جشنواره تئاتر فجر و همین طور در قالب اجرای عمومی روی صحنه برده است ادامه داد: سلامت و معیشت تئاتری‌ها وابسته به همین اجراهاست . در دوران کرونا بسیاری از فعالان تئاتر بیکار شده‌اند. هنرمندان تئاتر اگر کار نکنند، دچار بیماری می‌شوند چراکه کار نکردن باعث تضعیف روحیه ما می‌شود و فردی که روحیه ضعیفی داشته باشد، زودتر دچار ویروس و بیماری می‌شود.

او با ابراز تاسف از اینکه در دوران کرونا تدبیر درستی برای معیشت تئاتری‌ها اندیشیده نشد، اضافه کرد: تئاتر در این مدت بارها تعطیل و بازگشایی شد ولی در کمال شگفتی، شاهد استقبال مخاطبان بودیم و پیش از شروع جشنواره هر شب ظرفیت سالن تکمیل می‌شد. البته هنوز هستند مخاطبانی که در این شرایط ریسک نمی‌کنند و کمتر از خانه بیرون می‌روند.

شاکرم با تاکید بر رعایت پروتکل‌ها در تئاتر افزود: پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی در تئاتر خیلی بیشتر از اماکن دیگر رعایت می‌شود و ریسک در آن بسیار پایین‌تر است.

این کارگردان درباره برگزاری جشنواره تئاتر فجر به شکل حضوری گفت: دبیرخانه این جشنواره بهترین تصمیم را گرفت که جشنواره هم به شکل حضوری باشد و هم مجازی. ما پیش از این تجربه جشنواره تئاتر مقاومت را داشتیم که کاملا مجازی بود ولی جشنواره فجر این ریسک را کرد و خوشبختانه نتیجه خوبی هم داشته است.

او ادامه داد: اجرای عمومی ما پیش از جشنواره آغاز شد و اگر به دلیل جشنواره قطع نمی‌شد، مطمئن هستم که همچنان با استقبال تماشاگران رو به رو می‌شدیم. البته اجرای تئاتر در این وضعیت بسیار سخت و تمرین با ماسک خیلی دشوار است ولی خوشبختانه هیچ یک از اعضای گروه ما بیمار نشد. شاید به این دلیل که روحیه بچه‌ها بالا رفته بود چون بعد از مدتی بیکاری، مشغول به کار شده بودند.

شاکرم که نمایش خود را درباره شهید عبدالحسین برونسی اجرا می‌کند، افزود: از طرف مرکز هنرهای نمایشی برای اجرای چند نمایش درباره شهیدان دعوت شدیم و در میان اسامی انتخاب شده، شهید برونسی هم بود که من اصلا چیزی درباره ایشان نمی‌دانستم.

او اضافه کرد: در پژوهش‌هایی که انجام دادم، دیدم شهید برونسی چه قهرمان ملی بزرگی بوده است و من در این نمایش چهار مقطع در زندگی ایشان را روایت می‌کنم؛ دوران سربازی، ازدواج و مهاجرت از روستا، انقلاب و مهاجرت به شهر، دفاع مقدس و شهادت در عملیات بدر.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که در پرداختن به این شهید چقدر دستش باز بوده است، توضیح داد: سعی کردم نمایش مستند نباشد که دچار محدودیت شود. البته شهید برونسی زندگی بسیار جذاب و پر فراز و فرودی داشته است اما نمی‌خواستم همه اینها را در قالب نمایشی مستند روایت کنم.

مرتضی شاکرم در پایان گفت: نمایش‌های دفاع مقدس عموما مخاطب گریز هستند و من با آگاهی از این موضوع سعی کردم دچار شعارزدگی نشوم و خیلی شیرین و ساده، بخش‌هایی از زندگی این شهید را روایت کنم و نمایشی مخاطب‌پسند بسازم.

نمایش «برونسی» از دوم بهمن ماه اجرای خود را در تئاتر شهر آغاز کرد و قرار است بعد از جشنواره تئاتر فجر نیز دوباره اجرای خود را از سر بگیرد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند