نمایش

«چند تکه لغزان» از ناگفته‌ها و رازهای زندگی چند روزنامه‌نگار

به گزارش باکس افیس ایران: کارگردان نمایش «چند تکه لغزان» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی که درباره چالش‌های زندگی چند روزنامه‌نگار است، توضیحاتی ارائه داد.

پژمان دادخواه کارگردان نمایش «چند تکه لغزان» که روزهای پایانی اجرای خود را در تالار مولوی سپری می‌کند درباره شکل‌گیری ایده این اثر نمایشی و مدت زمان تمرین و آماده‌سازی کار گفت: با توجه به اینکه شخصاً به متون اجتماعی و ایرانی علاقه خاصی دارم، این متن را برای اجرا انتخاب کردم. حتی برای نمایش بعدی‌ام هم بر اساس این معیارها، متن را انتخاب کردم. حدود ۲ ماه به صورت فشرده و هر روز تمرین داشتیم و در طی این مدت از نظرات علیرضا اجلی نویسنده نمایشنامه هم استفاده کردم.

وی ادامه داد: یعنی علیرغم گفتگوهای ابتدایی پیرامون متن و تحلیل و بررسی‌های جامعه شناختی که از متن داشتم، از علیرضا اجلی دعوت کردم که در تمرینات نیز حضور داشته باشد. چون تمام تلاشم این بود که در حد امکان به نیت مولف وفادار باشم تا ایده‌های متن به بهترین شکل مجسم شود و به افق فکری او نزدیک تر شوم. البته فکر می‌کنم آنچه که هر نویسنده در ذهن دارد، با آنچه که نهایتاً به تصویر در می‌آید و اجرا می‌شود، تفاوت‌هایی دارد و دقیقاً تمامی نیات او محقق نمی‌شود، ولی چون با یک متن اجتماعی مواجه بودم، سعی کردم در اینجا این اتفاق رخ دهد.

دادخواه درباره مضمون نمایش بیان کرد: این نمایش یک اثر اجتماعی است و روایتگر بخشی از زندگی چهار روزنامه‌نگار است که در دفتر روزنامه در انتظار هستند و طی گفتگوهایی که با همدیگر دارند، با احوال آن‌ها و بخشی از زندگی و حتی گذشته آنها آشنا می‌شویم و کم‌کم خیلی از ناگفته‌ها و رازهایشان بر ملا می‌شود. یعنی از ابتدا تا انتها شاهد تغییراتی هستیم که منجر به مشخص شدن خیلی از مسائل می‌شود.

وی درباره شیوه اجرایی و فضاسازی نمایش توضیح داد: در این نمایش سعی شده که حرکت بازیگرها، متفاوت‌تر از حالت عادی و روزمره باشد. همچنین در بخش‌هایی از نمایش، دیالوگ‌ها تکرار می‌شود که همه اینها تجسم بخش فضای کلی اثر است و حس حاکم بر کار و شخصیت‌ها را نشان دهد. حرکت و فرم بازیگرها نیز تداعی‌گر نوعی تکرار است که تفاسیر زیادی می‌توان از آن داشت. صحنه هم یک دفتر روزنامه با یکسری وسایل است که در طول نمایش تغییر می‌کند و دارای یک بی‌نظمی است.

این کارگردان تئاتر درباره دلیل اجرای نمایش در اسفند ماه بیان کرد: معمولاً در این زمان نباید انتظار استقبال زیادی از کارهای روی صحنه داشت. طبیعتاً روزهای پایانی سال، زمان خاصی است و اکثر مردم در تکاپو هستند و به استقبال سال نو می‌روند اما فکر می‌کنم هنر و تئاتر در هر زمان و مکانی باید زنده و در جریان باشد. حتی اگر استقبال ایده آل از آن صورت نگیرد، حضور همین تعداد مخاطبان در این عرصه ارزشمند و مغتنم است و چراغ این خانه باید روشن باشد چرا که فرهنگ و هنر از ارکان مهم یک جامعه ایده آل است.

دادخواه در پایان با اشاره به اینکه برای اجرای نمایش تا چه اندازه درباره زندگی و حرفه روزنامه‌نگارها اطلاعات کسب کرده است، گفت: طبیعتاً تحقیق و پژوهش در خلال تولید اثر هنری امری مهم و تاثیرگذار است و به بهتر شدن کار کمک می‌کند. با توجه به اینکه در فضای رسانه هم فعالیت دارم، تجربیاتم در این حوزه را به بازیگرها منتقل کردم. درباره فضای رسانه، خبرگزاری، روزنامه و مسائلی از این دست با بازیگرها صحبت کردم، تا حد امکان به یک روزنامه نگار نزدیک‌تر شوند.

نمایش «چند تکه لغزان» با نویسندگی علیرضا اجلی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی پژمان دادخواه در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی روی صحنه است. در این نمایش که از شانزدهم تا بیست‌وهفتم اسفند ماه، هر شب ساعت ۱۹ میزبان مخاطبان است، بازیگرانی چون ابراهیم عبدی ، محمدرضا آریان ، سپیده اسلامی و شیدا مقصودلو راد ایفای نقش می‌کنند.

«چند تکه لغزان» روایت بخشی از زندگی چهار روزنامه‌نگار است که در دفتر روزنامه در انتظار هستند و در این مدت خیلی از رازها و ناگفته‌هایشان بر ملا می‌شود چون «انتظار کارش همینه، حرف می آره.»


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند