محمد قاسمی

«مرگ مده آ»؛ روایتگر داستان یک قتل تاریخی

به گزارش باکس افیس ایران: محمد قاسمی کارگردان نمایش ایرانی شده «مرگ مده آ» درباره چگونگی اجرای این اثر و حرف اصلی آن توضیح داد.

محمد قاسمی کارگردان، نویسنده و طراح صحنه تئاتر درباره شرکت در جشنواره نگاه گفت: من با نمایش «مرگ مده آ» در جشنواره نگاه حاضر شدم. نمایش «مرگ مده آ» برگرفته از مده آ‌ی اورپیت است که با یک نگاه جدید به دو فرزند کشته شده‌ مده آ روایت می‌شود. سبک این نمایش لهستانی و تلفیقی از موسیقی، فرم و اجراست. بازیگران این نمایش، هم باید بتوانند نقش را بازی کنند و هم موسیقی اجرا کنند. بنابراین بعد از تلاش بسیار هفت بازیگر را برای نمایش انتخاب کردم.

وی ادامه داد: پری بارانی، محمد قاسمی، مجتبی شجاعی زاده، محیا جباری، ملینا قدیمی، محمدعلی رحمانی و محمد بهراد در نمایش «مرگ مده آ» به ایفای نقش می‌پردازند.

این کارگردان درباره نحوه شکل گیری ایده این نمایش توضیح داد: چند سال قبل قصه این نمایش به ذهن من رسید. خبری در روزنامه‌ها پخش شد که خانمی دو فرزند و همسر خودش را در شهرک آزادی کشته است؛ قصه‌ اصلی «مده آ» ۲۵۰۰ سال پیش نوشته شده و من در آن لحظه که این خبر را در روزنامه خواندم، «مده آ» را در ایران دیدم.

نویسنده نمایش «مرگ مده آ» افزود: پایه‌ اصلی این داستان یکی از دغدغه‌های ابدی بشریت است؛ یعنی انتقام، خشم و کینه. این موضوعات هیچ زمانی کهنه نمی‌شوند.

قاسمی درباره دلیل شرکت در جشنواره نگاه اظهار کرد: نام امین حیایی انگیزه اصلی من برای شرکت در جشنواره نگاه بود. همچنین کیفیت جشنواره برای دوره اول کم نظیر است. طرز برخورد عوامل حرفه‌ای و طرز تفکر آن‌ها درست است.

وی با اشاره به زمان برگزاری جشنواره نگاه خاطرنشان کرد: اگر این جشنواره در دوران قبل از کرونا برگزار می‌شد؛ حتماً نظرات مثبت بی شماری را جذب خود می‌کرد. هر جشنواره‌ای به غیر از نگاه عمومی، از نگاه تخصصی هم بررسی می‌شود؛ بنابراین تماشای هر اجرا توسط گروه‌های دیگر، در میزان سطح کیفی کار تأثیر بالایی خواهد داشت. جشنواره نگاه به لحاظ مالی مستقل بوده و هزینه‌ای از دولت دریافت نکرده است. در این شرایط کرونا زده تئاتر که بحرانی‌ترین روز‌های تاریخ تئاتر است، به شخصه از هر هنرمندی که دست حمایت به سمت تئاتر دراز می‌کند، متشکرم.

این کارگردان جوان درباره ارزیابی داوران از اجرا‌ها مطرح کرد: دوره‌های زیادی را داور جشنواره‌های مختلف بودم. ممکن است روز‌های اول جشنواره کاری را تماشا کنم که عالی باشد؛ اما بعد از چند روز با یک نمایش قوی‌تر تصوراتم به هم بریزد. پس تا پایان جشنواره نمی‌توان نظر قطعی داد. با این حال، داوران نظرات خوبی درباره اجرای نمایش مرگ مده آ داشتند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند