«مثبت فکر کن» اثری مفرح و بی‌ادعاست

به گزارش باکس افیس ایران: علی دهبان کارگردان نمایش «مثبت فکر کن» از تجربه اولین کارگردانی حرفه‌ای تئاترش گفت.

علی دهبان که این روزها آخرین اجراهای نمایش «مثبت فکر کن» را در تماشاخانه هامون پشت سر می گذارد از تجربه روی صحنه بردن اولین نمایش حرفه ای اش در تئاتر گفت: متاسفانه شرایط برای اجرای نمایش های دلخواه یک گروه جوان و از همه مهم تر یک کارگردان کار اولی سخت است چون آنطور که دلشان می خواهد، نمی توانند با بازیگران و عوامل دلخواه و همچنین در سالن های مد نظرشان به صحنه بروند.

وی ادامه داد: من پیش از اجرای «مثبت فکر کنم»، قصد داشتم نمایشنامه ای با نام «هومیوپاتی» را که یک کمدی گروتسک است، اجرا کنم و حتی با بازیگران مطرحی هم در این زمینه وارد مذاکره شده بودم اما متاسفانه به جز سالن های خصوصی، نتوانستم  سالنی دولتی را برای اجرا پیدا کنم چون مدیران این تماشاخانه ها به جرم کار اولی بودن نمی توانستند به من اعتماد کنند به همین دلیل در لحظه آخر به دلیل مشکلاتی که برای بازیگرانم در ادامه همکاری با گروه پیش آمد مجبور شدم متن دیگری را که از فضای ساده تری برخوردار بود، جایگزین کنم.

دهبان درباره نمایشنامه «مثبت فکر کن» توضیح داد: این نمایشنامه پایان نامه دوره دانشجویی من بود و از نوشتن آن ۱۰ سال می گذشت و مطمئنا از فضای ذهنی امروز من خیلی فاصله داشت اما در نهایت با بازنویسی مجدد متن به آنچه دلخواهم بود نزدیکتر شد و آن را برای اجرا انتخاب کردم. البته می دانم که این متن ویژگی های آرتیستیک و هنری را که مورد توقع قشر خاص و منتقد تئاتر است، دارا نیست اما اثری ساده و دوست داشتنی و بی ادعاست و در اجرا نیز با توجه به بازخوردهای مثبتی که از مخاطبان گرفته ام، توقعم را در حد و اندازه ای که از آن انتظار داشتم، برآورده کرده است.

این کارگردان یادآور شد: من به عنوان یک کارگردان تئاتر کار اولی برای اجرای نمایش مشکلات زیادی را متحمل شدم. مطمئنا مسایلی که قبل از اجرای کار به وجود آمد و ۲ نفر از بازیگران ما را تنها گذاشتند در خروجی کار بی تاثیر نبوده است. صرف نظر از تلاش برای جلب اعتماد بازیگران و عوامل، من چون نویسنده کار هم بودم از ابتدا و با توجه به حضور بازیگرانی که همکاری شان با ما قطعی شده بود تغییراتی در متن و ویژگی های کاراکترها دادم اما رها کردن کار توسط ۲ بازیگر نمایش باعث لطمه بزرگی به ما شد و بعد از پیوستن سیاوش مفیدی و شیما ملکیان به کار، نمایشنامه باید دوباره براساس ویژگی ها این بازیگران تنظیم می شد که کار بسیار سخت و زمان بری بود و از طرف دیگری ما تا اجرا زمان اندکی در اختیار داشتیم که این مسایل لطمه زیادی به اجرا زد.

وی افزود: البته در نهایت از ترکیب بازیگران راضی هستم چون هنرمندانی همراه در کنارم بودند. سیاوش مفیدی با وجودی که در ابتدای تمرین ها پایش با مشکل روبرو شد هر روز با عصا سر تمرین ها حاضر می شد و سوسن پرور هم که از ابتدا در کنار گروه بود بسیار در شکل گیری نقشش تاثیر داشت. پرور هنرمندی متعهد و بااستعداد است که فضای کمدی را به شدت می شناسد و معتقدم هنوز از ظرفیت های او در بازیگری استفاده مناسبی نشده است. البته با توجه به فضای شیرین و مفرحی که نمایش دارد، مخاطبان کار را دوست دارند و کاستی هایی که به چشم من به عنوان کارگردان می آید، از نظر آنها پنهان است.

دهبان در پایان صحبت هایش درباره نقش پررنگ مخاطب در نمایش های کمدی گفت: معتقدم در نمایش های کمدی مخاطب جزئی از متن و اجراست و به همان میزان که تعداد مخاطبان بالاتر می رود، تاثیرگذاری کاری که روی صحنه اجرا می شود، بیشتر خواهد شد. در چنین شرایطی اقتصادی، جذب تماشاگران  و نشاندن آنها در سالن تا پایان اجرا کار سختی است و همچنین نکته دیگر این است که انرژی که در سالن وجود دارد و تعداد مخاطبان، می تواند تاثیر مهمی در نظر منتقدان داشته باشد در حالی که وقتی با تماشاگران اندک و کم انرژی مواجه باشید نظر منتقدان هم می تواند تغییر کند.

بازیگران نمایش «مثبت فکر کن» به ترتیب حروف الفبا سیاوش مفیدی، شَیماء ملکیان، سوسن پرور، سامان دارابی هستند که تا ۸ شهریور ماه هر شب ساعت ۲۱:۱۵ در تماشاخانه هامون به صحنه می رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند