علی خودسیانی

«ماشین نشین‌ها» روایت جامعه‌ای است که با زنان مهربان نیست

به گزارش باکس افیس ایران: علی خودسیانی نویسنده و کارگردان نمایش «ماشین نشین‌ها» در اثر خود جامعه‌ای را به تصویر می‌کشد که هیچ‌گاه با زنان مهربان نبوده است.

علی خودسیانی نویسنده سریال‌هایی مانند «دنیای شیرین»، «دنیای شیرین دریا» و «تولدی دیگر» که در حال حاضر نمایش «ماشین نشین‌ها» را در خانه نمایش مهرگان روی صحنه برده، درباره این اثر نمایشی گفت: دغدغه اصلی «ماشین نشین‌ها»، جامعه‌ای است که هیچ‌وقت با زنان مهربان نبوده اما شرایط برای زنانی که به هر دلیلی همسر خود را از دست می‌دهند یا طلاق می‌گیرند، سخت‌تر است.

وی متذکر شد: متاسفانه جامعه ما برخورد وحشیانه‌ای با این زنان داشته و نگاه سودجویانه‌ای به آن‌ها دارد.

خودسیانی که نمایشنامه «ماشین نشین‌ها» را در نیمه اول دهه ۷۰ نوشته و اصغر فرهادی نیز آن را روی صحنه برده بود، درباره روند شکل‌گیری ایده این نمایشنامه توضیح داد: در دورانی که دانشجو بودم، زنی به همراه فرزندانش در خرابه‌ای نزدیک محله ما در اصفهان زندگی می‌کردند که مادرم به آن‌ها کمک و رسیدگی می‌کرد. مرحوم استاد هوشنگ آزادی‌ور به‌عنوان پروژه کلاسی از ما خواسته بود تا با کسی مصاحبه کنیم. من خجالت می‌کشیدم که با خود آن‌ها مصاحبه کنم اما سوالاتی را طرح کردم و از مادرم پرسیدم و حاصل آن مصاحبه‌ای شد که در نهایت به متن «ماشین نشین‌ها» تبدیل شد.

وی یادآور شد: نام «ماشین نشین‌ها» را اصغر فرهادی که در همان سال‌ها این متن را اجرا کرد، برای این نمایشنامه انتخاب کرده بود. من هم به احترام او و از آن جهت که این انتخاب درخور فضای نمایشنامه بود نام این نمایش را تغییر ندادم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره دلایل اجرای مجدد این اثر بعد از گذشت نزدیک به ۳ دهه از اجرای اول و شیوه کارگردانی مدنظر در اجرای جدید، اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان و هنرجویان این روزهای تئاتر ما، در زمان اجرای این نمایش توسط اصغر فرهادی، هنوز به دنیا نیامده بودند. تصمیم گرفتم دوباره این نمایشنامه را اجرا کنم تا هم نسل جدید تئاتر بتوانند این نمایش را ببینند و هم یک خاطره بازی از دوران دانشجویی خود داشته باشم. به همین دلیل، سعی داشتم این نمایش با المان‌های تئاتر دانشجویی و تئاتر بی‌چیز اجرا شود. به همراه الهه خوش‌قامت و امیررضا اکبری ، بازیگران این نمایش، مسیر جذابی را طی نمودیم تا نمایشی سورئال با بازی‌هایی ناتورالیستی و گاه رئالیستی را اجرا کنیم.

نمایش «ماشین نشین‌ها» به نویسندگی و کارگردانی علی خودسیانی از ۱۴ آذر تا ۱ دی‌، ساعت ۱۹ در سالن شماره ۱ خانه نمایش مهرگان به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، بن بست اول، اجرا می‌شود.

در این نمایش الهه خوش‌قامت و امیررضا اکبری به ایفای نقش می‌پردازند.

شکوه بقایی طراح صحنه و لباس، عاطفه رضایی طراح گریم، محمد نداف طراح پوستر، مجید محبوبی‌راد عکاس و سعید جمشیدی‌پور روابط عمومی دیگر عوامل نمایش «ماشین نشین‌ها» هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند