جواد مولانیا

«دن کیشوت» صاحب تیزر جدید شد

به گزارش باکس افیس ایران: نمایش «دن کیشوت» به کارگردانی جواد مولانیا که دور تازه اجراهای خود را در تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است تا اواخر بهمن روی صحنه خواهد بود.

نمایش «دُن کیشوت» براساس نمایشنامه میخائیل بولکاگف با طراحی و کارگردانی جواد مولانیا و تغییر در چیدمان بازیگران از روز دوشنبه ۲۰ دی در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته و تا ۲۸ بهمن اجرا خواهد داشت. به تازگی جدیدترین تیزر این اثر نمایشی نیز منتشر شده است.

این نمایش پیش‌تر با حمایت عمارت نوفل‌لوشاتو از ۱۰ آبان تا ۱۲ آذر ماه در این سالن روی صحنه رفته بود.

بازیگران این نمایش (به ترتیب ورود) عبارتند از میثم ‌عبدی ، امیرمحمد ‌رفیع‌خواه ، مهتاب ‌وجدانی ، مرتضی ‌علی ‌دادی ، سوگند ‌قریشی ، مریم اسدی ، سجاد ‌قربانی ، زهرا مرادی ، محمود روحبخش ، مهرناز ‌بختیاری ، سپیده ضیایی ، عارف ‌عباسی ، امیرحسین ‌جوانی ، رایحه وصالی ، کوثر صمدی و اشکان ‌دلاوری .

مولانیا که این نمایش را براساس نمایشنامه‌ای از بولگاکف به صحنه می‌برد درباره تفاوت‌های این متن با رمان «دن کیشوت» سروانتس عنوان کرده بود: میخاییل بولگاکف نمایشنامه «دن کیشوت» را براساس رمان سروانتس نوشته است که در این اقتباس طبیعتاً متن کوتاه‌تر و کاراکترها کمتر شده‌اند و کار حالت نمایشی و دراماتیک پیدا کرده است. در نمایشنامه بولگاکف تعداد شخصیت‌ها زیاد است اما ما با توجه به شرایط، تعداد بازیگرها را کم کردیم و نمایشنامه نیز توسط عارفه قیدی مجدداً ترجمه شده است و در ادامه خود من نیز متن را بازنویسی و یکی دو صحنه را که در نمایشنامه نیست به کار افزودم. در نمایشنامه بولگاکف، گروتسکی را که در رمان شاهدش هستیم، کمتر می‌بینیم اما من در اجرا، این گروتسک را با توجه به فرم اجرایی که براساس بیگانه سازی برشت طراحی شده است، وارد کرده‌ام.

وی درباره تفاوت‌های نمایشنامه با اجرا گفته بود: متن اصلی کاری کلاسیک است اما ما در اجرا این روند را تغییر دادیم به شکلی که از همان ابتدای نمایش همه بازیگرها در صحنه حضور دارند و هر بازیگر نیز چند نقش ایفا می‌کند به این ترتیب که هیچ بازیگری از صحنه خارج نمی‌شود و هر کس جلو می‌آید، نقشش را ایفا می‌کند و بعد دوباره به عقب باز می‌گردد. اتخاذ این شیوه اجرایی به ما این امکان را می‌داد تا کار از جنبه رئالیستی فاصله بگیرد و به شیوه نمایشگری که مدنظرمان بود نزدیک شود. حتی در این نمایش از گریم هم استفاده نکرده‌ایم چون وقتی هرکدام از بازیگران چند نقش ایفا می‌کنند دیگر گریم معنی پیدا نمی‌کند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به داوود نامور مجری طرح، علی نصر مدیرتولید، امیرحسین جوانی و امیرمحمد رفیع‌خواه دستیاران کارگردان، عارفه قیدی عکاس و سارا حدادی مدیر روابط عمومی، مشاور رسانه‌ای و تبلیغات اشاره کرد.

نمایش «دُن‌کیشوت» با ترجمه عارفه قیدی ، بازنویسی و کارگردانی جواد مولانیا ، تولید عمارت نوفل‌لوشاتو تا ۲۸ بهمن در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

عکس ها از پرتو جغتایی است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند