شایان شهرابی

جدال بین فرهنگ و ابتذال در «نیمه شب»

به گزارش باکس افیس ایران: شایان شهرابی کارگردان نمایش «نیمه شب» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی که درباره جدال بین فرهنگ و ابتذال در عرصه هنر است، توضیحاتی ارایه داد.

شایان شهرابی کارگردان نمایش «نیمه شب» که این روزها در تماشاخانه هیلاج روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: این نمایش به پیشنهاد امیرسپهر تقی‌لو مجری طرح نمایش برای اجرا در تماشاخانه هیلاج آماده شد. قرار بود اواخر آبان ماه نمایش را به صحنه ببریم که به دلیل تعطیلی تماشاخانه‌های تئاتری اجرا به تعویق افتاد و به ۱۶ بهمن ماه موکول شد.

وی ادامه داد: این نمایشنامه برگرفته از نمایشنامه «شبی در رستوران تاک هاوس» به نویسندگی والاس شان و مضمونی در ارتباط با تئاتر و سینما و مناسبات این حرفه دارد به این ترتیب که گروهی تئاتری شامل نویسنده، آهنگساز، تهیه‌کننده، بازیگر و کارگردان یک نمایش بعد از ۷ سال که از پایان اجرایشان می‌گذرد به صورت اتفاقی در کافه‌ای که سال‌ها قبل پاتوقشان بوده دور هم جمع می‌شوند و شروع به گپ زدن درباره اتفاقات سال‌هایی می‌کنند که از هم بی خبر بوده‌اند. در طول این سال‌ها هرکدام از این افراد راه خودشان را رفته‌اند و مسیرشان عوض شده است؛ مسیری که دیگر در راستای علاقه و دغدغه‌های هنری‌شان نیست.

شهرابی درباره مضمون نمایش بیان کرد: این نمایش ارتباط نزدیکی به اتفاقات هنری دارد که در ایران رخ می‌دهد و مسیر بسیاری از هنرمندان را که در ابتدا دغدغه فرهنگ و هنر داشتند اما در نهایت جذب بازار سرمایه و حضور در آثار مبتذل شده‌اند، به تصویر می‌کشد. در حقیقت این اثر نمایشی جدال بین فرهنگ و ابتذال است و فرقی نمی‌کند که این اتفاقات در کافه‌ای در کالیفرنیا رخ دهد یا ایران.

این کارگردان تئاتر درباره امکان اجرای نمایش در فضای کافه نیز توضیح داد: «نیمه شب» اثری رئالیستی است که حتی در میزانسن ما دیوار چهارم را هم در نظر نگرفتیم و قطعاً قابلیت اجرا در کافه‌هایی مانند کافه تئاتر شهر یا مکان‌هایی شبیه به آن را هم دارد اما مساله این است که برای اجرا در چنین مکان‌هایی امثال ما در اولویت نیستیم. در واقع مشکل اصلی که ما در هنر مملکتمان داریم همین اولویت‌بندی‌ها است که این نمایش نیز به همین معضل می‌پردازد.

وی افزود: ما یک گروه جوان هستیم که برای اجرای این نمایش با سلامتی‌مان بازی کردیم و البته منتی هم بر سر کسی نداریم اما از جایی ضربه می‌خوریم که همه چیز اولویت‌بندی می‌شود. به عنوان نمونه در همین فضای تئاتر با وجودی که کارگردان می‌داند فلان بازیگر تئاتری هنرمندی حرفه‌ای و تواناست، اما ترجیح می‌دهد یک چهره شناخته شده را در اولویت قرار دهد تا نمایشش بفروشد و یا فلان بازیگر حالا که می‌بیند تئاتر مخاطب ندارد ترجیح می‌دهد جذب سریال یا فیلمی شود که برایش آورده مالی به همراه داشته باشد.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: یکی از دلایلی که تصمیم گرفتم این اثر نمایشی را به صحنه ببرم همین مساله بود تا شاید تلنگری باشد به افرادی که با وجود داشتن دانش و تخصص و توانایی ترجیح دادند راهشان را در هنر عوض کنند و جذب کارهای کم مایه شوند.

نمایش «نیمه شب» به نویسندگی امیر ابراهیم زاده و کارگردانی شایان شهرابی تا ۱۰ اسفند در تماشاخانه هیلاج به صحنه خواهد رفت.

امیرسپهر تقی‌لو در مقام مجری طرح پروژه، این گروه را همراهی می‌کند. میلاد کفایی، هانیه بهرامی، کوثر میرزانژاد، علیرضا نجفی، بهناز تاجیک، امیرحسین همایونی، حورا کیان، بهداد مشایخی، سام صبا و شایان شهرابی بازیگرانی هستند که در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

عکس کنار خبر از رضا جاویدی است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند