فدریکو گارسیا لورکا

به تماشای “نخ نما خانم” بروید

به گزارش باکس افیس ایران: دراماتورژ ، طراح و کارگردان نمایش «نخ نما خانم» گفت: این نمایش اقتباسی ازیرما اثر فدریکو گارسیا لورکا است.اجرای این نمایش به صورت مونولوگ و تک بازیگر با بازی ملینا قدیمی است و از تکنیک‌های برشت، سایکودرام و المان‌هایی از کهن الگوها و نشانه‌هایی از تئاتر را استفاده کرده‌ام.

مجتبی شجاعی زاده گفت: قصه داستان به این شکل است که “یرما” معشوقه‌ای به نام ویکتور دارد که به او عشق می‌ورزد اما بنا به دلایلی شخصیتی به نام خوان وارد قصه می‌شود و ویکتور را مجبور می‌کند که از دهکده برود و او را تهدید به مرگ می‌کند و می‌گوید که اگر از این دهکده نرود اتفاقات بدی برایش می‌افتد. ویکتور مجبور می‌شود گله‌اش را به خوان بفروشد و یرما ناگزیر به عشق اجباری تن می‌دهد و با شخصیتی که حالت مالک و ارباب رعیتی در روستا دارد ازدواج می‌کند. بعد از چند سال یرما از زندگی روزمره خسته می‌شود و از خوان درخواست بچه می‌کند و خوان قبول نمی‌کند و می‌گوید بچه مزاحمت ایجاد می‌کند و بهتر است که ما بچه نداشته باشیم.

یرما به معابد پناه می‌برد زیرا هر روز از طرف اطرافیان سرزنش می‌شود و مورد مضحکه و مسخره دوستانش می‌شود که چرا بچه ندارد. سرانجام یرما سراغ جادوگری می‌رود و جادوگر وقتی می‌فهمد که یرما زن خوان است قصه‌ای را برایش تعریف می‌کند و می‌گوید خوان عقیم است و مشکل از خوان است که بچه‌دار نمی‌شود برای همین است که هر روز این اتفاق را جور دیگری رقم می‌زند.

در پایان نمایش کشکمش بسیار شدیدی بین یرما و خوان شکل می‌گیرد و یرما به یک جنون و دیوانگی می‌رسد و مجبور می‌شود دست به کاری بزند که سرانجام تلخی دارد…

نمایش «نخ نما خانم» به نویسندگی سجاد طهماسبی و اقتباسی از یرما اثر فدریکو گارسیا لورکا است. فرهاد قدیم خانی و مهدی رنجبری : دستیار کارگردان، مریم مرادی: طراح لباس، الهام علایی: طراحی صحنه، احمد رضا رادمهر:سرپرست گروه، مسعود مدرسی: طراح پوستر و بروشور و آناهید خزیر عکاسی ازاین نمایش را بر عهده داشته‌اند.

نمایش «نخ نما خانم» که از ۲۸ آذر آغاز شده تا ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه در تالار محراب (سالن استاد جمشید لایق) اجرا می‌شود. دوستدارن و علاقه‌مندان می‌توانند بلیط نمایش را از گیشه تئاتر محراب و تیوال خریداری کنند.

مجتبی شجاعی‌زاده،کارشناس ارشد کارگردانی نمایش،نمایش «خواستگار» به نویسندگی آنتوان چخوف،«خرس و مادمازل پولی»،«قاب عکسی برای دو نفر»، «سلام آقای نویسنده»، «سرزمین مادری»، «نوای اسرار آمیز»، «مهمانسرای دو دنیا»، «مرگ در می‌زند»، «خواب می‌بینم»، «تخم بدون زردینه»، «پیتر و جک»،«فضایی‌های خوشبخت»، «سرزمین مادری»، «چه‌گورا راست می‌گفت»، «قرقی»، «آنالین»، «دایره»،«سیب نیوتن»،«سرزمین پدری»، «استرند لعنتی»، «نفس سرد»، «دومینوا، دزد و رُزی و نویسنده» و… را در کارنامه خود داشته است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند