نمایش

آدم‌هایی که در «اتاق کوکی» گیر افتاده‌اند

به گزارش باکس افیس ایران: مهران مکاری یکی از کارگردانان نمایش «اتاق کوکی» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و بازخوردهای مخاطبان توضیحاتی ارائه داد.

مهران مکاری که به صورت مشترک با امین سنجربیگی نمایش «اتاق کوکی» را در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه برده‌اند درباره بازخوردهای مخاطبان گفت: با وجودی که برای اجرای نمایش تبلیغی در فضای مجازی نداریم و بعد از مدت‌ها هم که یک پست تبلیغاتی در صفحه مجازی ام گذاشتم با واکنش‌های بسیار منفی و تهمت‌های ناراحت کننده دوستان و همکارانم مواجه شدم اما خوشبختانه تا امروز نمایش با بازخوردهای خوبی از جانب تماشاگران روبرو شده و بیش از ۷۰ درصد از کار رضایت داشته‌اند.

وی درباره اجرای نمایش در شرایط کنونی بیان کرد: به قول برتولد برشت هنرمند وظیفه دارد در هر شرایطی در خدمت مردمش باشد. از طرف دیگر نمایش ما قرار نیست نمایشی صرفاً سرگرم کننده باشد و بلکه مخاطب را به چالش‌هایی که در درونش است، می‌کشاند و به فکر وا می‌دارد و همه این اتفاقات در اوج سادگی رخ می‌دهد از این رو حتی کودکی که سر خیابان فال می‌فروشد نیز می‌تواند به دیدن «اتاق کوکی» بنشیند و با آن ارتباط برقرار کند.

آدم‌هایی که در «اتاق کوکی» گیر افتاده‌اند/ چالشی به نام روزمرگی

مکاری درباره ویژگی‌های نمایش توضیح داد: «اتاق کوکی» درباره فضایی درونی است که مخاطبان در مواجهه با نمایش با وجودی که جعرافیا و زمان مشخصی در آن وجود ندارد، اما از ابتدا می‌دانند که در چه فضا و موقعیتی قرار گرفته‌اند. «اتاق کوکی» درونیات انسان هاست، دغدغه‌های ریز و درشتی که برای خودمان می‌سازیم. «اتاق کوکی» فضایی است که معمولاً از طرف دیگری به ما تحمیل می‌شود و نماینده ساختارهایی است که از بیرون وادار به انجامش می‌شویم و گاهاً نمی‌دانیم که این ساختارها چیست و فقط مجبور هستیم طبق تعریفی که از این ساختارها شده، سیکلی را هر روز و هر روز تکرار کنیم. ما در «اتاق کوکی» به تقابل ۲ اندیشه در ۲ جایگاه مختلف در رابطه با برخورد با مساله روزمرگی پرداختیم؛ روزمرگی که باید دید آیا به ما تحمیل شده یا خود خواسته آن را پذیرفتیم و در نهایت چگونه با آن برخورد می‌کنیم.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: نمایش «اتاق کوکی» اثری دیالوگ محور است اما در شیوه کارگردانی تلاش کردیم به سمت فرم‌های متفاوت حرکتی برویم. داستان این اثر نمایشی درباره ۲ مرد و ۲ زن است که به صورت جداگانه اما به صورت موازی با هم در یک اتاق چشم باز می‌کنند در حالی که یکدیگر را نمی‌شناسند و نمی‌دانند کجا هستند و چطور وارد این اتاق شده‌اند و دلیلی هم که برای حضور در این اتاق دارند این است که از نظر خودشان هرکدام مرتکب خطاها و اشتباهاتی شده‌اند. زندگی این ۲ زن و ۲ مرد به صورت موازی روایت می‌شود و گاهاً با یکدیگر تلاقی نیز پیدا می‌کنند در حالی که هیچکدام یکدیگر را نمی‌بینند چون در ۲ برش زمانی مختلف زندگی کردند اما چون زندگی‌هایشان یک سو و شبیه هم بوده گاهاً در تلاقی با هم قرار می‌گیرند.

آدم‌هایی که در «اتاق کوکی» گیر افتاده‌اند/ چالشی به نام روزمرگی

مکاری در پایان صحبت‌هایش درباره کارگردانی مشترک این نمایش بیان کرد: من و همکارم امین سنجربیگی تصمیم گرفتیم برای کارگردانی این نمایش تقسیم کار نداشته باشیم چون هرکدام از ما ناخواسته فکرمان درگیر بخش‌هایی که در حوزه مسئولیت ما نبود، می‌شد از این رو با یکدیگر به تعامل رسیدیم و با همراهی هم نمایش را آماده اجرا کردیم. نمایش «اتاق کوکی» از ۲۴ مهر ماه روی صحنه رفته است اما به دلیل شرایطی که وجود داشت نتوانستیم پیوسته اجرا برویم مثلاً ۲ هفته فقط پنجشنبه و جمعه اجرا رفتیم و ۲ هفته دیگر تنها سه شنبه و چهارشنبه اجرا داشتیم. اما در حال حاضر اجراها تداوم پیدا کرده و قرار است تا آخر آبان روی صحنه باشیم.

بازیگران «اتاق کوکی» (به ترتیب ورود) رامیار محمودی ، مهران مکاری ، الهه ناظری ، یگانه شمس ‌آبادی هستند که تا پایان آبان ساعت ۱۹ در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند