تئاتر استان ها و چالشی به نام خصوصی سازی

تئاتر استان ها و چالشی به نام خصوصی سازی

به گزارش باکس افیس ایران: سرپرست گروه تئاتر بامداد سمنان گفت: رشته‌های هنری باید همواره مورد حمایت دولت باشد و رشته تئاتر نیز به بهانه خصوصی‌سازی نباید از سوی دولت به حال خود رها شود.

رحیم موسوی افزود : شرایط حال حاضر تئاتر استان ها در تمام شهرها با چالشی به نام خصوصی سازی همراه است، این مساله به جای اینکه در خدمت و پیشرفت تئاتر قرار بگیرد، باعث ضعف آن خواهد شد.

وی تاکید کرد: دولت با شعار خصوصی سازی می‌خواهد از مسوولیتی که در برابر فرهنگ و هنر دارد شانه خالی کند.

وی خاطر نشان کرد : باید فرهنگ و هنر را در تعریف بودجه ای و حمایتی از هم جدا کرد و وقتی این دو با هم در برنامه ریزی های کلان دیده می شود جایی برای حمایت تخصصی از هنر دیده نمی شود.

اجرای نمایشنامه «بازرس» به گویش سمنانی

استاد رشته تئاتر در استان سمنان افزود: نمایشنامه بازرس نوشته نیکلای گوگول به گویش سمنانی در تئاتر شهر سمنان به روی صحنه خواهد رفت.

وی ابراز داشت : نمایش بازرس را می توان برداشتی از نوشته نیکلای گوگول دانست، زیرا متن با تغییرات در راستای فرهنگ و زبان سمنانی و همچنین تغییر در اسامی شخصیت های نمایش مواجه است.

کارگردان این نمایش با اشاره به برگردان نمایشنامه بازرس به گویش باستانی سمنان گفت : در این سال ها تقاضای زیادی برای تولید اثری نمایشی به گویش سمنانی توسط مردم و علاقه مندان مطرح شد و گروه تئاتر بامداد همان طور که در آثار گذشته خود نیز مشخص است، در اساسنامه خود بر خلق آثار در راستای گویش و فرهنگ سمنان تاکید کرده است.

وی افزود :برای حفظ و نشر گویش سمنانی در حال حاضر فعالیت ها و تلاش های موثری در حال انجام است، اما دلیل اینکه نیاز به نمایش با گویش سمنانی احساس می شود، ترویج گفتمان و دیالوگ به زبان سمنانی در جامعه است که این مساله در نمایش نمود خواهد داشت، زیرا نمایش برگرفته از دل جامعه است.

وی ادامه داد: متاسفانه گویش سمنانی در بین مردم سمنان دارای جایگاه شایسته نیست و حتی بارها دیده شده است که خانواده ها از اینکه فرزندانشان با این زبان آشنا شوند پرهیز دارند، در صورتی که در کمتر جامعه سنتی در شهرهایی که دارای گویش هستند این مساله دیده می شود.

وی گفت :تصمیم بر آن بود که نمایشنامه بازرس در سالن نمایش آفرینش های هنری اجرا شود که به علت آماده نشدن سالن، این نمایش در تئاتر شهر سمنان اجرا خواهد شد و به‌احتمال نمایشنامه «جان گابریل بورکمن» نوشته هنریک ایبسن که توسط گروه تئاتر بامداد در حال آماده شدن است، به زودی در این سالن اجرا شود.

نمایش بازرس نوشته نیکلای گوگول از ۹ تا ۱۸ دی ۹۸ در تئاتر شهر سمنان به روی صحنه خواهد رفت.

نیکلای گوگول از نمایشنامه نویسان معروف روسیه و از بهترین طنزنویسان جهان است که سال ۱۸۰۹ در یکی از روستاهای اوکراین به دنیا آمد؛ گفته می شود نمایشنامه بازرس پیش تر با ایده ای از الکساندر پوشکین نوشته شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند