نمایش

«بیداری»؛ نمایشی ساختارمند که ذهن تماشاگر را درگیر می‌کند

به گزارش باکس افیس ایران: داوود دانشور کارگردان نمایش «بیداری» از روند اجرا و متن این نمایشنامه گفت.

نمایش «بیداری» نوشته ژولیان گارنر است که موضوع آن تحت تعلیم دینی قرار گرفتن معلول ذهنی در زندان به علت ارتکاب به جرم است. این معلول در زندان مورد خشونت فردی قرار می‌گیرد که در نهایت منجر به انتقال او به روستایی می‌شود و در آنجا اتفاقاتی می‌افتد که منجر به تغییر و شگفتی در زندگی او می‌شود.

داوود دانشور، بازیگر، مترجم و کارگردان تئاتر درباره دلیل انتخاب نمایشنامه «بیداری» برای ترجمه و اجرا گفت: مضمون این اثر جالب بود؛ از لحاظ نمایشی کار ساختارمند است و پس از حدود دو سال توانستیم آن را به اجرا برسانیم. «بیداری» قرار بود قبل از عید اجرا شود که به دلیل کرونا نشد.

کارگردان نمایش «واتسلاو» درباره متن «بیداری» بیان کرد: یک متن ابعاد مختلفی دارد؛ وقتی اجرا شود هر کس در شرایط ذهنی خودش، با معرفت خودش یک برداشتی از آن دارد. ما نمی‌توانیم به تماشاگر امر و نهی کنیم که چه چیزی خوب است و چه بد. او آزاد است فکر کند و هرچه می‌خواهد را برداشت کند. کار تئاتر مسائل مختلفی همچون صحنه، نور، متن داستان، شخصیت و آدم‌های متفاوت دارد که پیام‌های خود را به ذهن تماشاگر منتقل می‌کند.

وی در خصوص فرم اجرای نمایش بیداری گفت: فرم دکور نمایش «بیداری» بسیار ساده است؛ ولی اجرای ما کمابیش رئالیسم (واقع گرایانه) است. شرایط سالن، بودجه و مسائل مختلف دخیل بود تا خلاصه وار متن را با حداقل امکانات به اجرا برسانیم.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند