امیر کارگر

چخوف در «دایی وانیا» آسیب‌های دخالت‌های بیجا را نشان می‌دهد

به گزارش باکس افیس ایران: امیر کارگر ، کارگردان نمایش «دایی وانیا» از به چالش کشاندن مخاطب پس از دیدن این نمایش گفت.

امیر کارگر، کارگردان نمایش «دایی وانیا» درباره موضوع این نمایش گفت: «دایی وانیا» به زندگی معمولی یک خانواده در روسیه می‌پردازد، بزرگ خانواده جناب «سربریاکوف» کسی است که خودش را به دروغ یک دانشمند و اهل هنر جا زده است، بعد از سال‌ها با همسر جدیدش که یک زن جوان است به دیدن دخترش سونیا و برادرزن سابقش ایوان (دایی وانیا) که اداره ملک او را که از زن مرحومش به میراث برده عهده دارند می‌ایند.

وی افزود: در واقع سربریاکوف امده است تا اعلام کند می‌خواهد ملکش را بفروشد، در شهر زندگی کند و می‌خواهد دخترش و برادرزنش را از آن بیرون کند که این امر دلیل به وجود آمدن دعوای خانوادگی می‌شود. در این بین دکتر خانواده با خودخواهی‌های خود که عاشق همسر سربریاکوف شده باعث می‌شود اعضای خانواده ضربه‌های احساسی بزرگی بخورند، هرکاری که دلش می‌خواهد در این خانه انجام دهد و بعد از هوس بازی‌های بی جا خود خانه را ترک می‌کند.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره هدف از اجرای این نمایش توضیح داد: شاید اکثر مخاطب‌های تئاتر به دنبال تماشای نمایشی باشند که آنان را فقط سرگرم کند، اما نمایش «دایی وانیا» با شخصیت‌های متفاوتش قصد داشت تمام مخاطبان را به چالش بکشد که بتوانند خود را در جای شخصیت‌ها بگذارند  و با آن‌ها همراه بشوند و اجرای آثار چخوف برای شخص بنده یک چالش بزرگ بود.

کارگر در ادامه هدف خود را اجرای نمایش «دایی وانیا» بیان کرد: هدف از اجرای این نمایش این بود که بتوانیم به مردم گوشزد کنیم که دخالت‌های بی جا و خودخواهی‌های ما باعث ضربه زدن به یک شخص یا یک خانواده می‌شود.

وی از مشکلاتی که کرونا برای اجرای نمایش به وجود آورد گفت: در دوران کرونا با مشکلات بسیاری مواجه بودیم. برای انتخاب بازیگر مشکل‌های بسیاری برای تیم به وجود آمد و برای بعضی از شخصیت‌های داستان ماه‌ها از بازیگران متفاوت تست گرفته شد. همچنین به دلیل کرونا خیلی از بازیگران تئاتر به هیچ عنوان تمایل به همکاری نداشتند. محدودیت‌ها بار‌ها باعث به عقب افتادن اجرا شد و باعث خستگی و ناامیدی تیم‌های درحال تمرین می‌شود. ضرر‌های مالی و خستگی بیش از حدی به همه اهالی تئاتر که درحال کار هستند می‌رساند و باعث می‌شود که فعالیت در این شرایط سخت و دشوار شود.

کارگردان نمایش «دایی وانیا» از طراحی دکور این نمایش گفت: در اکثر نمایشنامه‌های چخوف دکور به ساده‌ترین حالت خلاصه می‌شود و تیم ما هم از این اصول پیروی کرد. تصمیم گرفته شد دکوری ساده استفاده شود و از لوازم غیر ضروری بر روی صحنه خود داری کنیم.

کارگر در پایان درباره مشکلات حوزه تئاتر گفت: مشکلات تئاتر حمایت نکردن از گروه‌های مستقل است. درخواست همه گروه‌های تئاتر کمک‌های مالی و سنگ اندازی کمتر جلو پای گروه‌های مستقل تئاتر است.

نمایش «دایی وانیا» به نویسندگی آنتوان چخوف با ترجمه اسماعیل حسن زاده و کارگردانی امیر کارگر پس از بازگشایی سالن‌های تئاتر هر روز ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه اهوارا اجرا شود. مهدی لوئیا ، هانیه گلپایگانی ، هادی فلاح ، ریحانه سرلک و … از جمله بازیگران این نمایش هستند.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند