یاد

یاد قربانی «تایتان» گرامی داشته شد

یاد قربانی «تایتان» گرامی داشته شد/ هاردینگ یک کاوشگر ماجراجو بود
/ هاردینگ یک کاوشگر ماجراجو بود

به گزارش باکس افیس ایران: یاد همیش هاردینگ که از اعضای ساخت مستندی درباره یک رکورد پروازی برفراز ۲ قطب بود و در انفجار زیردریایی تایتان کشته شد، توسط فیلمبردار این مستند گرامی داشته شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر، همیش هاردینگ که هفته پیش یکی از مسافران زیردریایی تایتان بود که بر اثر انفجار نزدیک کشتنی تایتانیک جان باخت، از اعضای گروه سازنده مستندی با عنوان «یک مدار دیگر» در سال ۲۰۲۰ بود.

جیمز نیهاوس فیلمبردار این پروژه با گرامیداشت یاد وی گفت: فکر می‌کنم ما واقعا نیاز داریم این موضوع را نادیده بگیریم که نمی‌توان در آن عمق خیلی ایمن بود و این نابخشودنی است.

پس از اعلام خبر کشف لاشه تایتان، جیمز نیهاوس، فیلمبردار، یاد دوستش همیش هاردینگ، تاجر میلیاردر و کاوشگری که یکی از ۵ سرنشین زیردریایی‌ای بود که یکشنبه هفته پیش در حین رسیدن به تایتانیک در عمق اقیانوس از دست رفت را گرامی داشت.

آن‌ها در ساخت مستند «یک مدار بیشتر» در سال ۲۰۲۰، درباره فضانورد سابق ناسا، سرهنگ تری ویرتز و تیم وی از جمله هاردینگ، با هم همکاری کردند. این گروه رکورد سرعت دور دنیا با پرواز هواپیما بر فراز قطب شمال و جنوب را شکستند تا پنجاهمین سالگرد فرود آپولو ۱۱ بر ماه را جشن بگیرند. هاردینگ کارگردان این ماموریت و همچنین تهیه کننده اجرایی مستند بود.

نیهاوس که مدیر فیلمبرداری این مستند بود از هاردینگ به عنوان یکی از نیروهای محرکه این پروژه یاد کرد که در تدارک آن نقش مهمی داشت و ایمن سازی جت گلف‌استریم G۶۵۰ ER که برای شکستن این رکورد مورد استفاده قرار گرفت از جمله آنها بود.

نیهاوس به هالیوود ریپورتر گفت: همه ما برای این موضوع درهم شکستیم. همیش فرد فوق‌العاده‌ای بود و ما دلتنگ او خواهیم شد؛ اما او کاری را انجام می‌داد که دوست داشت انجام دهد و همین آرام‌بخش است.

نیهاوس از دوستش به عنوان یک «مرد خانواده» و «یقینا یک کاوشگر ماجراجو» یاد کرد و گفت وی سال ۲۰۲۱ با زیردریایی دیگری به رکورد بیشترین مسافت طی‌شده در عمق کامل اقیانوس و بیشترین مدت زمان سپری‌شده در انتهای اقیانوس دست یافت و به عمیق‌ترین نقطه گودال ماریانا، در عمق حدود ۱۱ کیلومتری رسید. وی بارها به قطب جنوب و با «بلو اوریجین» جف بزوس به فضا رفته بود.

نیهاوس افزود: او خلبان بسیار ماهری بود و می‌دانست چگونه خطرات را ارزیابی کند.

این فیلمبردار اضافه کرد: او علاقه‌مند به ادامه ساخت فیلم‌های مستند نیز بود و فکر می‌کنم اگر این اتفاق نمی‌افتاد احتمالا در آینده نزدیک در فیلم دیگری با هم همکاری می‌کردیم.

نیهاوس که یک فیلمبردار زیر آب ماهر است که به آموزش فضانوردان برای فیلمبرداری در فضا هم پرداخته فاش ‌کرد در دهه ۹۰، همیش در حال مذاکره برای رفتن به تایتانیک برای ساخت یک مستند بود، اما بودجه این کار تامین نشد. در آن زمان بود که نیهاوس درباره این زیردریایی‌ها و چگونگی فیلم‌برداری در عمق ۱۲۵هزار فوتی که تایتانیک آن‌جا زمین‌گیر شده آشنا شد.

این فیلمبردار افزود: من اطلاعات کافی در مورد ساخت زیردریایی تایتان ندارم – فقط در حدی است که در اخبار شنیدم – اما به نظر می‌رسد آنها می‌توانستند اقدامات احتیاطی بیشتری را رعایت کنند. در هر حال چنین شکست فاجعه‌باری یک باره رخ می‌دهد و زود است که بتوان حدس و گمان‌های جدی طرح کرد، زیرا باید بازمانده این زیردریایی جمع شود و سپس به تجزیه و تحلیل آنچه رخ داده پرداخت.

نیهاوس همچنین معتقد است مقررات می‌توانند سختگیرانه‌تر باشند؛ به ویژه وقتی قرار است به عنوان یک ماجراجویی به مردم فروخته شود.

جیمز کامرون به عنوان یک کاوشگر اعماق دریا و کارگردان فیلم «تایتانیک» هم به نوعی اظهارات نیهاوس را بیان کرده بود و گفت از شباهت غرق شدن این زیردریایی با کشتی تایتانیک شگفت زده شده است


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند