بروکس

مل بروکس و آنجلا باست اسکار افتخاری می‌گیرند

به گزارش باکس افیس ایران: برندگان اسکار افتخاری ۲۰۲۳ معرفی شدند و مل بروکس و آنجلا باست در فهرست دریافت‌کنندگان جای دارند.

آنجلا باست، مل بروکس و کارول لیتلتون از آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک، اسکار افتخاری دریافت خواهند کرد. میشل ساتر از موسسه ساندنس نیز جایزه بشردوستانه ژان هرشولت را دریافت خواهد کرد. ۴ تندیس اسکار افتخاری در چهاردهمین مراسم سالانه اهدای آن، روز شنبه ۱۸ نوامبر ۲۰۲۳، در لس آنجلس به دریافت کنندگان اهدا خواهد شد.

جانت یانگ رییس آکادمی گفت: هیات رییسه آکادمی به این ترتیب از ۴ پیشگامی که صنعت فیلم را متحول کردند و الهام‌بخش نسل‌های فیلمساز و طرفداران سینما بودند، قدردانی می‌کند.

وی در ادامه افزود: آنجلا باست در طول چندین دهه فعالیت حرفه‌ای خود، با بازی‌های متعالی استانداردهای جدیدی را در بازیگری ارایه کرده و مل بروکس با شوخ‌طبعی خود قلب ما را روشن می‌کند و میراث او تأثیری ماندگار بر هر جنبه‌ای از سرگرمی گذاشته است. حرفه کارول لیتلتون در تدوین فیلم الگویی برای کسانی است که پس از او می‌آیند و میشل ساتر یکی از ستون‌های جامعه فیلم مستقل است و نقشی حیاتی در حرفه فیلمسازان بی‌شماری از سراسر جهان ایفا کرده است.

بازیگر کهنه کار باست بیش از ۴۰ سال است که در سینما و تلویزیون یک چهره محبوب بوده و اولین نامزدی اسکار خود را سال ۱۹۹۳ برای بهترین بازیگر زن برای بازی خیره‌کننده‌اش در نقش تینا ترنر در «عشق با آنچه باید کرد؟» دریافت کرد. این بازیگر ۶۵ ساله به تازگی برای بازی در نقش ملکه راموندا در «پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه» دومین نامزدی خود را در نقش مکمل زن دریافت کرد تا به‌ عنوان اولین بازیگر فیلمی از استودیو مارول و اولین زن در نقش یک ابرقهرمان، تاریخ‌سازی کند. از دیگر فیلم‌های وی می‌توان به «مالکوم ایکس» (۱۹۹۲)، «ماموریت: غیرممکن – فال اوت» (۲۰۱۸) و «روح» (۲۰۲۰) اشاره کرد. وی ۷ بار هم نامزد جایزه امی شده است.

مل بروکس کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده، ترانه‌سرا و بازیگر افسانه‌ای کار خود را با نوشتن برنامه‌های کمدی برای برنامه‌های تلویزیونی و ساخت سریال کلاسیک «هوشمند شوید» آغاز کرد. وی با اولین فیلمش «تهیه‌کنندگان» در مقام کارگردان و فیلمنامه‌نویس در سال ۱۹۶۷ اسکار بهترین فیلمنامه اصلی را برد. این فیلم سپس به عنوان یک نمایش موزیکال در برادوی رکورد کسب بیشترین جایزه تونی را با ۱۲ جایزه برد، که ۳ جایزه از این میان به بروکس رسید. وی با فیلم‌های «زین‌های شعله‌ور» و «فرانکنشتاین جوان» در سال ۱۹۷۴ دو نامزدی اسکار برای آهنگ اصلی و فیلمنامه اقتباسی کسب کرد.

بروکس ۹۶ ساله یکی از ۱۸ نفری است که موفق به کسب EGOT (کسب جوایز امی، گرمی، اسکار و تونی) شده است.

کارول لیتلتون به عنوان تدوینگر نزدیک به ۵ دهه کار کرده و تنها نامزدی اسکار خود را برای بهترین تدوین برای فیلم کلاسیک علمی تخیلی استیون اسپیلبرگ «ای.تی» (۱۹۸۲) کسب کرده است. از دیگر آثار برجسته او می‌توان به «سرمایه بزرگ» (۱۹۸۳)، «مکان‌هایی در قلب» (۱۹۸۴) و «نامزد منچوری» (۲۰۰۴) اشاره کرد.

جایزه بشردوستانه ژان هرشولت که به معنی دریافت یک تندیس اسکار است و به فردی اهدا می‌شود که در هنر و علوم سینمایی با تلاش‌های بشردوستانه برای این صنعت اعتبار کسب کرده به میشل ساتر مدیر ارشد موسس برنامه‌های هنرمندان موسسه ساندنس اهدا می‌شود که بر تاثیر فرهنگی حمایت از داستان نویسان مستقل تمرکز دارد. او با فعالیت‌هایش در طول بیش از ۴۰ سال، صدها فیلمساز برجسته و برنده جوایز را در سازمان غیرانتفاعی کشف کرده و پرورش داده است. ساتر همچنین رهبری ابتکارات بین‌المللی موسسه ساندنس در آسیا، اروپا، هند، آمریکای لاتین و خاورمیانه را بر عهده داشته است.

جوایز افتخاری اسکار سال پیش به مایکل جی فاکس با جایزه بشردوستانه ژان هرشولت و اسکار افتخاری به یوژان پالسی، دایان وارن و پیتر ویر اهدا شد.

مراسم اسکار نود و ششم یکشنبه ۱۰ مارس ۲۰۲۴ برگزار می شود


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند