صحنه

ماجرای «شوآف» جشنواره عروسکی چیست؟

به گزارش باکس افیس ایران:  کاوه مهدوی درباره ویژگی‌های نمایش «شوآف» که در بخش بزرگسال جشنواره عروسکی مبارک روی صحنه می‌رود، توضیح داد و عنوان کرد داستان این نمایش را خواب دیده است.

کاوه مهدوی نویسنده و کارگردان تئاتر که در این دوره از جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران – مبارک با نمایش «شوآف» حضور دارد درباره این اثر نمایشی گفت: من اولین بار در دوره هفدهم جشنواره تهران – مبارک که به دبیری مرضیه برومند برگزار شد با نمایش «جیق جیقه باقاف» حضور داشتم. در این دوره هم با نمایش «شوآف» در بخش بزرگسال به صحنه می‌روم که فضایی فانتزی دارد.

وی ادامه داد: فعالیت اصلی من در حوزه تئاتر عروسکی نیست اما از آنجا که در نمایش‌هایی که به صحنه می برم فضای فانتزی وجود دارد احساس کردم این فضاسازی را می‌توانم در نمایش‌های عروسکی پیاده کنم و در واقع انگار کار کردن در حوزه عروسکی را دوست دارم اما انجامش نمی‌دهم به همین دلیل بود که علاقه مند شدم در زمینه تئاتر عروسکی کار کنم. من در دوره هجدهم هم نمایش «مکبث» را برای اجرا در جشنواره آماده کرده بودم که با بحران کرونا روبرو شدیم و خود من هم کرونا گرفتم و نتوانستم کار را اجرا کنم. البته نمایش در جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی مجازی شرکت کرد و توانست اکثر جایزه‌های جشنواره را از آن خود کند.

مهدوی درباره اجرای نمایش «شوآف» توضیح داد: ابتدا قصد داشتم با همین نمایش «مکبث» در جشنواره حضور پیدا کنم اما تصمیم گرفتم نمایش را در جشنواره‌های بین‌المللی شرکت دهم. ایده اصلی نمایش «شوآف» از خوابی که دیدم شکل گرفت و در واقع داستان اصلی نمایش را در خواب دیدم و همان موقع بیدار شدم و خوابی را که دیدم بودم ضبط کردم. ابتدا قصد داشتم این ایده را تبدیل به یک فیلم کوتاه کنم اما در نهایت نتوانستم افراد گروهم را تکمیل و سرمایه گذار مناسب پیدا کنم تا اینکه به ذهنم رسید آن را تبدیل به یک نمایش عروسکی کنم و برای شرکت در جشنواره مبارک ارائه دهم.

این کارگردان و مدرس تئاتر درباره داستان نمایش بیان کرد: «شوآف» داستان مردی است که در خیابان راه می‌رود اما کسی به او توجهی ندارد اما او به همه آدم‌ها نگاه می‌کند. این مرد وارد یک آرایشگاه می‌شود و بعد از خروج می‌بینیم که موهایش قرمز شده و ظاهر عجیبی پیدا کرده است. از اینجاست که همه توجهات را به خودش جلب می‌کند و حالا اوست که به کسی اهمیتی نمی‌دهد. تا اینکه هنگام رد شدن از خیابان یک ماشین جلویش ترمز می‌کند اما او بی اهمیت رد می‌شود ولی دوباره ورق بر می‌گردد و می‌بیند که انگار هیچکس او را نمی‌بیند. در ادامه فلش بکی به عقب داریم تا متوجه شویم داستان از چه قرار است و مخاطب چه چیزهایی را از ابتدا ندیده است.

کارگردان نمایش «کمدی زا» ادامه داد: هنگام نگارش متن روی مساله شوآف هایی که در فضای مجازی شاهدش هستیم و اینکه بسیاری از مردم دنبال دیده شدن به هر طریقی در فضای مجازی هستند، تمرکز زیادی داشتم و از همان زمانی که خوابم را ضبط کردم نام نمایش را «شوآف» گذاشتم.

 

وی درباره تکنیک‌های استفاده شده در نمایش گفت: در این نمایش از ۲ ترکیب نمایش نخی برای شخصیت اصلی نمایش و عروسک‌های کاغذی برای بقیه شخصیت‌ها بهره بردیم و کل خیابان و مغازه‌ها را به صورت دوبعدی ساخته‌ایم. شخصیت‌های نمایش به شدت انتزاعی و غیرواقعی طراحی شده‌اند و کاراکترها به شکلی عجیب و غریب تصویرسازی شده‌اند. در بخشی از نمایش هم از عروسک بونراکو استفاده شده است. به این معنی که بخش اول نمایش شخصیت اصلی با عروسک ماکرو به نمایش گذاشته می‌شود و در بخش بعدی با عروسک ۴۵ سانتی بونراکو او را می‌بینیم. برای تعویض صحنه‌ها هم از ویدئو پروجکشن استفاده می‌شود.

مهدوی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به اینکه کمک هزینه‌های اولیه جشنواره را همان سال گذشته دریافت کرده‌اند، عنوان کرد: بخش دوم کمک هزینه‌ها را ۲ هفته قبل به گروه‌ها پرداخت کردند و فکر می‌کنم مبلغ اندکی را که باقی مانده بعد از جشنواره تسویه کنند. جشنواره تا اینجا به صورت منظم برگزار شده و هادی حجازی فر به عنوان دبیر این رویداد برخورد حرفه‌ای و مناسبی با گروه‌ها دارد و پای اجرای عمومی نمایش‌ها هم ایستاده است. چون اجرای عمومی آثار برای بچه‌های تئاتر عروسکی اهمیت زیادی دارد.

نمایش «شوآف» دوشنبه ۱۲ تیر ماه در ۲ نوبت ۱۸ و ۲۰ در قالب جشنواره نمایش‌های عروسکی تهران – مبارک در سالن چهارسو روی صحنه می‌رود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند