کارگردان

علاقه‌مند به ساخت فیلمی درباره مریم میرزاخانی هستم

به گزارش باکس افیس ایران:  کارگردان فیلم‌ سینمایی «پاسیو» با ابراز علاقه خود به ساخت فیلمی درباره مریم میرزاخانی گفت: یکی از ماندگارترین تصاویری که از «زن» در سینمای ایران ثبت‌ شده است مربوط به فیلم «نرگس»‌ ساخته سرکار خانم بنی‌اعتماد است.

وی افزود:‌ماندگاری یک قهرمان سینمایی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از پرداخت شخصیت گرفته تا قدرت اجرایی کارگردان در به تصویر کشیدن آن قهرمان. «نرگس» با بازی درخشان سرکار خانم فریماه فرجامی از آن شخصیت‌های درخشان زن در سینمای ماست که نه فقط برای من که برای نسل من ماندگار شده است و همه این جوانب را در خود دارد.
بحرالعلومی درباره تفاوت قهرمانان زن در سینمای ایران در قیاس با قهرمانان زن در سینمای جهان هم گفت: درباره این تفاوت می‌توان از وجوه مختلفی صحبت کرد اما مهمترین وجه آن را می‌توان «فرهنگ ایرانی» دانست. درست است که فرهنگ هم دامنه وسیعی دارد و می‌توان درباره اجزای آن صحبت کرد اما اصولا عاطفه زن ایرانی در فرهنگ ایرانی در قامت مادر و خواهر، بسیار حائز اهمیت است. این وجه زن ایرانی برای خود من بسیار اهمیت دارد و در سینمای مطلوبی هم که آن را دنبال می‌کنم، این ویژگی را مدنظر دارم.
این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: عاطفه زن ایرانی، ویژگی‌ای است که می‌توان آن را به فرهنگ‌های دیگر هم بسط داد و با جزییات به آن پرداخت.
بحرالعلومی تأکید کرد: «زن قهرمان» در سینما، الزاما زن ستم‌کش نیست. زن قهرمان زنی است که اتفاقا در اوج ظلم و ستم بتواند قله‌ها را فتح کند و هر هدفی که دارد را برای زندگی بهتر خودش و آرامش خانواده‌اش دنبال کند. او مدام به‌صورت تلاش‌مند در مسیر نیل به اهداف و آرزوهایش حرکت می‌کند. متأسفانه اگر نگاه ما این باشد که لازمه پرداخت یک قهرمان زن، ستم‌کش بودن آن است و تحت ظلم بودن آن‌ها را تبدیل به قهرمان می‌کند، به سینمایی منجر می‌شود که من کاملا مخالف آن هستم.
وی افزود: زن قهرمان در هر شرایطی به‌دنبال اهداف و آرزوهای خود است. اصولا تعریف قهرمان در سینما همین است. وقتی ما زنی را می‌خواهیم در فیلم خود تبدیل به قهرمان کنیم، حتما او هم از تعریف کلی قهرمان مستثنی نیست. چنین قهرمانی بدون در نظر گرفتن مسائل مربوط به جنسیت و تبعیض‌ها در مسیر خودش پیش می‌رود تا به اهدافش برسد.
این کارگردان سینما در پاسخ به این سوال که از میان زنان نام‌آور ایرانی علاقه به ساخت فیلم سینمایی درباره کدام شخصیت را دارد از «مریم میرزاخانی»‌ نام برد.
بحرالعلومی در بخش دیگر از صحبت‌های خود درباره آمار بالای کارگردانان زن در سینمای ایران به نسبت دیگر کشورهای دارای صنعت سینما هم گفت: اصولا در فضاهای سخت و مسیرهای دشوار، خلاقیت‌ها بیشتر فرصت ظهور و بروز پیدا می‌کنند و انگیزه‌ها هم بیشتر می‌شود. شاید علت بیشتر بودن تعداد فیلمسازان زن در سینمای ایران هم وجود همین محدودیت‌ها باشد. زنان ایرانی در هر عرصه‌ای که کمتر دیده شدند، بیشتر تلاش کردند تا دیده شوند. هر جا حاشیه‌ها و اتفاقات فرامتنی کم‌رنگ‌تر شد، انگیزه ما فیلمسازان زن هم بیشتر شد تا توانایی خود را به اثبات برسانیم. شکر خدا در سال‌های اخیر شاهد رشد فعالیت زنان در حوزه سینما و هنرهای زیرمجموعه‌اش بوده‌ایم که اتفاقا زنان موفقی هم هستند و به خوبی می‌درخشند. دیگر وقت آن رسیده است که مسئولان و متولیان هم نگاه ویژه‌تری به این ظرفیت داشته باشند.
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا به دبیری مهدیه سادات محور ۱۶ تا ۲۳ تیر ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند