عرضه آنلاین یکی از فیلم‌های قدیمی سوپراستار دهه هفتاد که سرنوشت عجیبی دارد | نقش باورنکردنی جمشید‌هاشم‌پور در «روز دیدنی»

«روز دیدنی» که به تازگی وارد آرشیو «فیلیمو» شده یکی از فیلم‌های تجاری نیمه اول دهه هفتاد است که در آن جمشید هاشم‌پور نقشی کاملا غیرمنتظره دارد، این فیلم با وجود اینکه در اوج دوران کاری این بازیگر اکران شد، اما به دلیل متفاوت بودن نقش در گیشه شکست خورد.

به گزارش باکس آفیس ایران، جمشید هاشم‌پور بعد از پایان ممنوع الکاریش موظف شده بود فقط در فیلم‌های غیر تجاری بازی کند، این محدودیت بستری را مهیا کرد تا او در آن سال‌ها با کارگردانانی چون علی حاتمی، کیانوش عیاری، واروژ کریم مسیحی، بزرگمهر رفیعا و… همکاری و در فیلم‌های آن‌ها نقش‌هایی متفاوت و خارج از تیپ‌های همیشگی خود بازی کند. با آغاز دهه هفتاد این محدودیت برای هاشم‌پور رفع شد و او بازی در فیلم‌های تجاری را از سر گرفت .

با آغاز این دهه سینما در قبضه کامل جمشید هاشم‌پور قرار گرفت و فیلم‌های تجاری یکی بعد از دیگری با حضور این بازیگر محبوب ساخته می‌شد و به سود می‌رسید. ، اما در همان سال‌ها برخی کارگردانان تجاری‌ساز سعی داشتند تا در آثارشان تصویری متفاوت از جمشید‌هاشم‌پور ارائه دهند. یکی از این کارگردانان زنده یاد فرزین مهدی‌پور بود که در سال ۱۳۷۳ فیلمی با نام «روز دیدنی» را جلوی دوربین برد.

در این فیلم برخلاف سایر آثار تجاری آن‌سال‌ها، نه اسلحه‌ای دست هاشم‌پور داده شد و نه از کله تراشیده و تیپ ثابت آن سال‌هایش خبری بود. او در «روز دیدنی» نقش یک آدم شیرین عقل به نام «قدم» را بازی می‌کرد. یک مرد تنها و خوش قلب که دچار عقب‌ماندگی ذهنی است که با دوستش جهانگیر زندگی می‌کرد.

جمشید هاشم‌پور و افسانه بایگان در نمایی از فیلم «روز دیدنی»
«روز دیدنی» پس از نمایش در جشنواره سیزدهم در سال ۱۳۷۳ ، حدود یکسال بعد در آذرماه سال ۱۳۷۴ روی پرده رفت. مخاطبانی که در آن سال‌ها به تماشای فیلم‌های هاشم‌پور می‌نشستند، او را در نقش یک عقب مانده ذهنی نتوانستند بپذیرند از همین رو «روز دیدنی» نتوانست به فروشی که از آن انتظار می‌رفت دست پیدا کند. این ساخته فرزین مهدی پور در نهایت توانست ۷۷۵ هزار مخاطب گیشه خود را در نهایت به مرز ۵۳ میلیون تومان برساند و در رتبه نوزدهم جدول فروش سالانه قرار بگیرد.

این اتفاق در حالی افتاد که در همان سال فیلم «پرواز از اردوگاه» با بازی جمشید هاشم‌پور با ۱۹۶ میلیون تومان در صدر جدول فروش سالانه ایستاد. «یاران»، «مجازات»، «ضربه طوفان» و «آخرین خون» دیگر فیلم‌های اکران شده جمشیدهاشم‌پور در سال ۷۴ هستند که همگی در رتبه‌ای بالاتر از «روز دیدنی» قرار گرفتند.

روز دیدنی جز اولین آثاری است که به شکل فیزیکی و در قالب نوار وی اچ اس وارد شبکه نمایش خانگی شد، اما بعد از آن و در دوران روی کار آمدن «دی وی دی» نسخه‌ای از آن منتشر نشد. «روز دیدنی» جز فیلم‌هایی است که در پلتفرم‌ها هم نسخه‌ای از آن بارگذاری نشده بود که به تازگی فیلیمو آن را وارد آرشیو خود کرده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند