موسیقی

طنین آوای جشنواره موسیقی نواحی از بام ایران

به گزارش باکس افیس ایران: نخستین شب شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در منطقه ۲ با اجراهای صحنه‌ای گروه‌هایی از استان‌های بوشهر و چهارمحال و بختیاری به عنوان میزبان در شهرکرد برگزار شد.

عصر شنبه (دهم تیرماه) در مراسمی با حضور جمعی از مدیران و مسئولان استان، امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران)، محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره)، هنرمندان و علاقمندان در مجموعه فرهنگسرای بزرگ شهرکرد، دومین بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با برگزاری اجراهای صحنه‌ای گروه‌هایی از استان‌های بوشهر و چهارمحال و بختیاری رسما آغاز بکار کرد.

محمدعلی مرآتی (دبیر شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) نیز پیش از آغاز اجراها در سخنانی گفت: امسال جشنواره با اضافه شدن بخش منطقه‌ای وسعت گسترده‌تری گرفته است تا شاهد حضور هنرمندان بیشتری در گستره ملی باشیم.

وی با اشاره به بررسی رابطه ژنتیک بین موسیقی رسمی و دستگاهی ایران و برخی از موسیقی اقوام در جشنواره امسال، افزود: ما از سه رکن صوت، نظام ریتمیک و محتوای انسان‌شناسانه برای تعریف موسیقی بهره می‌بریم. منطقه چهارمحال و بختیاری مملو از موسیقی است که ما برای شناخت بیشتر هنرمندان این موسیقی از همراهی ۵ نخبه این عرصه برای راهنمایی و معرفی این عزیزان بهره بردیم.

رونمایی از آلبوم «حیدرشاه»

همچنین رونمایی از آلبوم موسیقی «حیدرشاه» با اجرای قطعاتی از نوازندگی ساز کرنا از حیدرشاه نادری اِشکَفتَکی بخشی از آیین افتتاحییه جشنواره موسیقی نواحی ایران بود که با حضور امیرعباس ستایشگر (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و جمعی از مدیران فرهنگی چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

ملودی‌های اجرا شده در این اثر ملودی‌ها و مقام‌های موسیقایی استان چهارمحال و بختیاری است که با نوای کرنای حیدرشاه نادری اجرا شده است.

پس از برگزاری مراسم افتتاحیه، غلامشاه قنبری با همراهی مهدی بهرامی (نوازنده نی) از استان چهارمحال و بختیاری نخستین اجرای اولین شب جشنواره منطقه ۲ را روی صحنه برد.

قطعات «آواز سردار»، «علیداد» و «عبد ممد» اجراهای این استاد موسیقی بودند.

نسل جدید نیازمند شناخت بزرگان هنر این سرزمین است

غلامشاه قنبری درباره برگزاری این رویداد به ستاد جشنواره گفت: برگزاری رویدادهای هنری باعث آرامش خاطر هنرمندان خواهد شد اما قطعا این برنامه‌ها نیازمند استمرار و حمایت مالی نیز است.

وی گفت: نسل جدید نیازمند شناخت بزرگان هنر این سرزمین است و این شناخت تنها در صورت حمایت و همراهی مسئولان و ارزشی که آن‌ها برای هنر قائل هستند، اتفاق می‌افتند.

اجرای گروه دو نفره استان بوشهر دیگر برنامه روز نخست جشنواره بود که با حضور مجید پاکدل (نوازنده نی جفتی) و ناخدا ستوده (چاووشی خوان) انجام شد.

«چاووشی خوانی»، «حاجیانی» و «شروه خوانی» سه آواز از ویژگی‌های موسیقی بوشهر اجرا شد.

«بیت خوانی» که نوعی سوال و جواب نی جفتی و آواز بود دیگر قطعه اجرایی این گروه بود.

جشنواره موسیقی نواحی تنها صحنه هنرمندان این حوزه است

مجید پاکدل هنرمند پیشکسوت و نوازنده نی نیز درباره حضور در این رویداد عنوان کرد: هنر موسیقی در بسیاری از نواحی ایران آن طور که باید و شاید مورد توجه نیست.

او درباره برگزاری جشنواره نواحی گفت: این جشنواره بهترین و البته تنها محلی است که هنرمندان موسیقی نواحی می‌توانند هنر خود را در آن به نمایش بگذارند.

جشنواره موسیقی نواحی روزنه امید ما برای شنیده شدن است

ناخدا ستوده دیگر هنرمند استان بوشهر با اشاره آغاز فعالیتش گفت: من از ۱۲ سالگی بیت‌خوانی، شروه‌خوانی و چاووشی‌خوانی را از مادرم آموختم.

او با اشاره به لزوم تداوم رویدادهای هنری مطرح کرد: برگزاری این رویدادها تنها جایی است که برای اجرای برنامه در آن دعوت می‌شویم و بهتر است بگویم تنها روزنه امید ما برای شنیده شدن هنرمان به شمار می‌آید.

کوروش اسدپور به همراه گروهش آخرین اجرای روز نخست شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی در منطقه دو را به روی صحنه برد.

اسدپور به همراه گروه سه نفره از استان چهارمحال و بختیاری قطعات «گوگری»، «بی مریم»، «دی بلال» و در آخر «شاهنامه خوانی» را برای مخاطبان اجرا کردند.

رسول خوب (نوازنده نی و سرنا)، محمدرضا معتمدی (نوازنده دهل و تنبک)، امیرحسین حمدانیان (نوازنده ساز کوبه‌ای و دایره) در این اجرا همراه این هنرمند پیشکسوت بودند.

جشنواره موسیقی نواحی فریاد نهفته اقوام ایران است

اسدپور درباره حضور اقوام در جشنواره گفت: جشنواره نواحی به معنای دعوت از چندین منطقه و قوم برای ارائه هنرشان در عرصه موسیقی است. اقوام مثل رنگین کمان ایران زمین را در آغوش کشیده‌اند. آن‌ها در وقت غم و شادی همیشه هستند و مرزداران این سرزمین هستند.

این هنرمند با بیان اهمیت هم نشینی اقوام ادامه داد: موسیقی اقوام ریشه در تاریخ و قرن‌ها قبل دارد و از صلابت و متانت بسیاری برخوردار است. قطعا این جشنواره می‌تواند برای آشنایی نسل جدید ما از موسیقی نواحی مختلف گام موثری بردارد.

او افزود: فرزندان ما باید با انواع سازها، قطعات موسیقی و خوانندگان ارزشمند موسیقی فاخر اقوام آشنا شوند. جشنواره کمک می‌کند تا آن‌ها بدانند چه رمز و رازهایی در ساز نوازندگان، شعر شاعران و صدای خوانندگان تبلور پیدا می‌کند و با پیشکسوتان این هنر بیشتر آشنا می‌شوند.

اسدپور در پایان با بیان اینکه از دلایل مهم حضورش در این رویداد هنری احترام به قومیت‌ها بوده است، بیان کرد: جشنواره موسیقی نواحی ایران فریاد نهفته و هزاران‌ساله اقوام ایران است.

بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند