شاه کش فیلمی که با تمام محدودیت هایش مخاطب را راضی می کند

به گزارش باکس آفیس ایران: فیلم سینمایی شاه کش  به کارگردانی و نویسندگی وحید امیرخانی و تهیه‌کنندگی عباس نادران که از اواخر  شهریورماه در سینماهای سراسر کشور اکران شده و با استقبال خوبی از سوی تماشاگران مواجه شده است، پس از حواشی فراوان توانست با اقناع مخاطب سینمای ایران به یکی از فیلم های مطرح این روزها تبدیل شود.

در واپسین حواشی این فیلم ماجرای تایید نشدن پوسترهای محیطی این فیلم که در آن تصاویری این مهناز افشار گنجانیده شده بود باعث شده که دست اندرکاران این فیلم مجبور شوند پوستر های تازه ای برای آن تدارک ببینند.

فیلم که مهناز افشار، هادی حجازی‌فر، فرید سجادی‌حسینی، مهدی کوشکی، علیرضا کمالی، پیمان مقدمی و مجید صالحی به عنان بازیگران اصلی حضور دارند به وسیله شرکت سینمایی نمایش گستران تهیه شده است.
شاه کش در واقع محصول سال ۱۳۹۶ است و تهیه کنندگی آن را عباس نادران بر عهده داشته است.

وحید امیرخانی، کهه پیش از این فیلم کمدی «در مدت معلوم» را کارگردانی کرده بود در فیلم تازه خود سراغ یک درام معمایی و اجتماعی رفته و داستان یک مرگ مشکوک در ارتفاع چند صدمتری را با تکیه بر مدیوم سینما روایت کرده است.

داستان فیلم در یک هتل در برف و کولاک روایت می‌شود، ولی در فیلم مشخص نمی‌شود که این هتل در کجا قرار دارد و ۷۰ درصد از فیلم در یک دکور بزرگ ضبط شده که این دکور در یک سوله در تهران ساخته شده که شبیه‌سازی آن حدود یک ماه زمان برده‌است.

عباس نادران، فرزند الیاس نادران، که سابقه تهیه مستندهای مذهبی را داشته، اکنون در مقام تهیه‌کنندگی یک فیلم سینمایی ظاهر شده و همین موضوع پرسش‌هایی را درخصوص چگونگی صدور پروانه تهیه‌کنندگی این فرد و جذب سرمایه چند میلیاردی برای این فیلم مطرح کرده بود.

اما حاشیه دیگری که در باره این فیلم مطرح شده تغییرات اجباری بود که در محتوای آن صورت گرفت تا جایی که تهیه‌کننده و کارگردان فیلم با اشاره به این تغییرات که به‌واسطه برخی ملاحظات ناگزیر از تن دادن به آن شده‌اند، تاکید دارند فیلمی که این روزها روی پرده سینماهاست، فیلم مطلوب آن‌ها نیست.

با این حال باید گفت که در مجموع، این اثر، نسبت به فیلم قبلی دیگر امیرخانی، با تفاوت‌های بسیاری همراه است و در گونه دیگری از سینما ساخته شده است.

امیرخانی خود معتقد است که در سینما باید گونه‌های مختلف سینمایی را تجربه کرد و او نیز از این فرصت برای تجربه کردن استفاده می‌کند.

علی رغم همه این ها و با این که  شاه کش، در سال ۱۳۹۶ آماده نمایش شد و برای حضور در جشنواره فیلم فجر نیز اعلام آمادگی کرد اما در نهایت به جشن بزرگ سینمای ایران راه پیدا نکرد و با تلاش دست اندرکاران بعد از دوسال  «شاه‌کش» روی پرده سینماها رفت.

امیرخانی در باره «شاه‌کش» چنین می گوید: «بخشی از داستان فیلم در واقع اتفاقی بود که نزدیک به ۱۸ سال پیش در یکی از صعودهایی که به قله توچال داشتم افتاده بود. با تعدادی از رفقای کوهنورد در حال صعود بودیم که هوا خراب شد و به دلیل باد و بوران شدید مجبور شدیم در نزدیکترین پناهگاه کوهنوردی بمانیم. ساعتی نگذشته بود که نیروهای امداد جنازه نصفه‌ای را که از زیر یخ بیرون کشیده بودند به پناهگاه آوردند و ما باید تا پاس از نیمه شب کنار جنازه می‌ماندیم»

درباره شاه کش بیشتر بخوانید: 

نادران نیز در باره روند شکل گیری این همکاری گفته است: «پیش از این پروانه ساخت فیلمی به نام «بندباز» را دریافت کرده بودم که قرار بود با امیرخانی کار کنیم اما به دلیل وجود مشکلات مالی در پیش تولید متوقف شد، بعد از اینکه امکان ساخت آن فیلم فراهم نشد، تصمیمان به همکاری مشترک پابرجا ماند و به این فکر کردیم که یک فیلم دیگر بسازیم که نسبت به پروژه اول که یک اثر گسترده تر بود، شرایط تولید بهتری داشت باشد.»

یکی از موفقیت های شاه‌کش مربوط به  داستان متفاوت آن است که با تیزرهای جذابی همراه شد و توانست مخاطب را به سمت سینما بکشاند.

گفته شده است که پایانی که در فیلم دیده می شود پایان اصلی مورد نظر تهیه کنندگان نبوده است و و حتی تعدادی از سکانس‌های مهم میانی فیلم حذف شده و فیلم به شکل دیگری به پایان رسیده است.

امیرخانی در این باره گفته است: در واقع دلیل اصلی حذف این سکانس‌ها ملاحظات نیروی انتظامی بود. نیروی انتظامی به ما گفت که اگر پایان‌بندی این باشد، تحت هیچ شرایطی فیلم اکران نخواهد شد. حتی همه لباس‌ها و تجهیزات پلیس هم بدون حمایت نیروی انتظامی تهیه شده بود. در واقع باید بگویم که سکانس‌های بسیاری از حضور پلیس داشتیم که در نهایت مجبور به حذف این سکانس‌ها شدیم، چرا که باید انتخاب می‌کردیم که یا فیلم را تمام و برای نمایش آماده کنیم و یا نیمه کاره فیلمبرداری را رها کنیم.

با همه این اوصاف بیش از ۴۰۰ میلیون تومان فروش در یک هفته برای فیلمی که با تمامی محدودیت ها و حاشیه هایش توانسته است به اکران عمومی در بیاید حکایت از آن دارد که این اثر توانسته است با مخاطب عام ارتباط لازم را برقرار نماید.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند