موسیقی

روایت «هزار دستان» تا رونمایی از آخرین اثر فرهاد فخرالدینی

به گزارش باکس افیس ایران: ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری آرش امینی با اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایران و رونمایی از قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» آخرین ساخته استاد فرهاد فخرالدینی موسیقیدان و آهنگساز در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

ارکستر موسیقی ملی ایران شامگاه پنجشنبه (یکم تیر) با رهبری آرش امینی به عنوان رهبر میهمان و اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایران همچون مرتضی حنانه، جواد معروفی، حسن کسایی، فرهاد فخرالدینی و بهزاد عبدی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این ارکستر با ۲۰ دقیقه تاخیر بنا بر ساعت اعلام شده (۲۱:۳۰) آغاز شد، نوازندگان سازهای زهی و کوبه‌ای، سازهای ایرانی همچون سنتور، تار و تمبک، مازیار ظهیرالدینی کنسرت‌مایستر و آرش امینی رهبر ارکستر با تشویق مخاطبان در صحنه حضور پیدا کردند.

ابتدا ارکستر قطعه «هزار دستان» اثر مرتضی حنانه (۱۳۶۷-۱۳۰۱) را براساس ملودی از مرتضی نی داوود (۱۳۶۹-۱۲۷۹) اجرا کرد؛ این اثر موسیقی مجموعه تلویزیونی «هزادستان» به نویسندگی و کارگردانی علی حاتمی است. در حین اجرای این قطعه خاطره‌انگیز، صحنه‌هایی از مجموعه تلویزیونی «هزار دستان» نیز در ذهن تداعی می‌شد.

 

مجموعه تلویزیونی «هزار دستان» دو دوره از تاریخ معاصر ایران؛ اواخر حکومت احمد شاه تا آغاز سلطنت رضا شاه و دوران پایانی حکومت رضا شاه تا به تخت نشستن محمدرضا پهلوی را روایت می‌کند. این اثر سال ۱۳۹۷ در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو ثبت شد.

«سوئیت دشتی» اثر جواد معروفی (۱۳۷۲-۱۲۹۱) از دیگر آثار خاطره‌انگیزی بود که ارکستر ملی ایران شب گذشته اجرا کرد. بعد از اجرای این قطعه، رهبر ارکستر و نوازندگان سازهای کوبه‌ای و سازهای ایرانی صحنه را ترک کردند بعد از مدتی کوتاه، مژگان محمدحسینی تکنواز قانون و امینی رهبر ارکستر در صحنه حضور پیدا کردند.

در این بخش «سوئیت برای قانون و ارکستر در سه قسمت؛ پرواز، سکوت و در قفس» با آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا شد؛ تکنواز قانون که در جلوی صحنه نشسته بود، پس از اجرای قسمت اول (پرواز) بسیار مورد تشویق قرار گرفت.

در اجرای قسمت دوم (سکوت) صحنه تاریک شده بود و فقط نور اندکی از پارتیتورهای مقابل نوازندگان و رهبر ارکستر دیده می‌شد، این قسمت به تکنوازی ویلن مازیار ظهیرالدینی اختصاص داشت، این بخش ابتدا با نوای سازهای زهی همچون کنترباس و ویولا آغاز و با تکنوازی ویلن ادامه پیدا کرد، سایر سازهای زهی نیز این تکنوازی را همراهی می‌کردند، در حین اجرای این قسمت آرامشی خاص در صحنه ایجاد شده بود.

 

سپس فضا با اجرای «در قفس» با همراهی سازهای زهی و تکنوازی قانون تغییر کرد، گفته شده «در قفس» داستان پرنده‌ای است که تلاش می‌کند از قفس آزاد شود و نوازنده نیز با زبان موسیقی سعی می‌کند آن را بیان کند و به تصویر بکشد، پس از اجرای این قسمت نوازنده قانون بسیار مورد تشویق حضار و رهبر ارکستر قرار گرفت.

نوازنده قانون و رهبر ارکستر صحنه را ترک کردند و بعد از استراحتی کوتاه، نوازنده‌های‌ سازهای ایرانی؛ تار و تنبک، سازهای بادی و کوبه‌ای به روی صحنه آمدند و نوازنده قانون هم در صحنه حضور پیدا کرد و در میانه ارکستر نشست، سپس پوریا شیوافرد تکنواز نی به همراه امینی رهبر ارکستر با تشویق مخاطبان در جلوی صحنه حضور پیدا کرد.

همچنین ارکستر قطعه «هشت بهشت» را براساس ملودی از حسن کسایی (۱۳۹۱-۱۳۰۷) و با تنظیم کامبیز روشن روان با همراهی تکنوازی نی اجرا کرد. بعد از اجرای این قطعه تکنواز نی بسیار مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت و ضمن قدردانی از مخاطبان صحنه را ترک کرد.

رهبر ارکستر، نوازنده‌های سازهای ایرانی و بادی نیز صحنه را ترک کردند، پس از استراحتی کوتاه، شیما شاه‌محمدی تکنواز قیچک با همراهی رهبر ارکستر در جلوی صحنه حضور پیدا کرد، در این بخش «سوئیت برای قیچک و ارکستر در سه قسمت؛ کامران، چشمون مریم و به یاد ابوالحسن صبا» با آهنگسازی بهزاد عبدی و با همراهی سازهای زهی، ویولن، ویولا، ویولنسل و کنترباس اجرا شد.

سازهای قانون و قیچک شب گذشته برای نخستین بار به عنوان سولیست در ارکستر حضور داشتند؛ «سوئیت برای قانون و ارکستر» و «سوئیت برای قیچک و ارکستر» نیز برای نخستین بار در ارکستر رسمی کشور، ارکستر موسیقی ملی ایران اجرا شدند و اجرای آنها توسط بانوان از نکات قابل توجه بود که هر دو اجرا بسیار مورد تشویق و تحسین مخاطبان قرار گرفت.

 

رونمایی از «کنسرتو برای ویلن و ارکستر»

حسن ختام ارکستر موسیقی ملی ایران با رونمایی و اجرای «کنسرتو برای ویلن و ارکستر در سه قسمت» آخرین اثر استاد فرهاد فخرالدینی موسیقیدان، آهنگساز، بنیانگذار و رهبر سابق ارکستر ملی اختصاص داشت، تکنوازی ویلن این اثر برعهده امین غفاری بود.

در این بخش نوازندگان سازهای زهی، بادی، کوبه‌ای و سازهای ایرانی همچون تار حضور داشت و تقریبا تمامی سازهای ارکستر در این اجرا نقش داشتند، غفاری با لباسی سفید و متفاوت از پوشش سیاه سایر اعضای ارکستر با همراهی رهبر ارکستر در جلوی صحنه حضور پیدا کرد و ارکستر «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» را اجرا کرد، این اثر در سه قسمت و بدون نام بود که مخاطب می‌توانست براساس شرایط و روحیات خود با آن ارتباط برقرار کند، «کنسرتو برای ویلن» در مدت زمانی حدود ۳۰ دقیقه اجرا شد که پس از اجرا بسیار مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت و نوازندگان و رهبر ارکستر که پس از اجرا صحنه را ترک کرده بودند، برای قدردانی بار دیگر در صحنه حضور پیدا کردند و قسمتی از بخش سوم این اثر را برای مخاطبان اجرا کردند.

پیش از اجرای رسمی قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر»، استاد فخرالدینی با حضور در تمرین ارکستر ملی ایران به تماشای اجرای این اثر نشسته بود که اجرای «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» مورد تشویق وی قرار گرفته بود اما جای استاد فخرالدینی شب گذشته در رونمایی و اجرای رسمی این اثر خالی بود.

 

در پایان اجرای ارکستر ملی ایران؛ تمامی اعضای ارکستر، نوازندگان قیچک، قانون و نی و بهزاد عبدی آهنگساز روی صحنه حضور پیدا کرده و مورد تشویق مخاطبان قرار گرفتند.

آرمین قضاتی، آذین نصرتی، علیرضا خلج اسمعیلی، موژان میرزایی، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی (ویلن یک)،هادی آرزم، سانوا عندلیبی، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو، منصور صفاییان و محمدعلی غریبی (ویلن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم‌زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی و جاوید پناهی (ویولا)، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی و سینا آذرباد (ویولنسل)، سروش کاکاوند، آوا پویا کاشانی و نهال سادات سجادی (کنترباس) از نوازندگان ارکستر ملی ایران اجرای شب گذشته بودند.

غزاله میرزازاده (پیکولو)، شهرام رکوعی و روشنک نوشی (فلوت)، آرین قیطاسی و فربد هوشنگی (اُبوا)، سایوری شفیعی و محمد ملکی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی‌زاده (فاگوت)، لیلا بازغی و هومان باقی (هورن)، علی ضرابی و کامیار ماندگاریان (ترومپت)، سیامک کریمپور و رامین براتی (ترومبون)، بابک میردادیان (توبا)، عرفان فرشی‌زاده و ماهان ببری (تیمپانی/پرکاشن)، سازهای ایرانی؛ مسیح تحویلداری، مسعود آزین و آناهیتا رمضانی (تار)، مژگان محمدحسینی (قانون)، علی عابدین (سنتور) و پوریا شیوافرد (نی/ تمبک) از دیگر اعضای ارکستر ملی بودند.

نخستین اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران امسال ۱۷ اردیبهشت به مناسبت گرامیداشت روز جهانی هلال احمر با رهبری همایون رحیمیان به صورت ویژه در تالار وحدت برگزار شد.

ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ با همت و تلاش استاد فرهاد فخرالدینی، پس از مدت ها پیگیری و برنامه ریزی با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. استاد فخرالدینی بنیانگذار ارکستر ملی ایران، این ارکستر را با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاد. بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه ارکستر ملی وجود دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند