جزییات نخستین جشنواره «حوا» تشریح شد

به گزارش باکس افیس ایران: مهدیه سادات محور دبیر نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم «حوا» صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیرماه در یک نشست رسانه‌ای با همراهی مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره به تشریح جزییات این رویداد پرداخت.

محور در ابتدا ضمن تبریک اعیاد پیش‌رو و تسلیت بابت درگذشت فریماه فرجامی بازیگر سینما، گفت: پیش‌تر مرحوم سیف اله داد جشنواره‌ای مشابه جشنواره حوا برگزار کرده بود اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد و فراموش شد. حالا این جشنواره مورد استقبال قرار گرفته و شاهد ارسال آثار زیادی هستیم. رویکرد اصلی ما حمایت از خانواده، لزوم شناساندن تصویر زن، بازنمایی زن مسلمان در سینمای ایران و جهان و پرداختن به زن عفیف است. در همین راستا نشست‌های تخصصی هم با محوریت زن و خانواده خواهیم داشت.

وی در ادامه ضمن ارائه گزارش آماری از آثار رسیده به دبیرخانه این رویداد و معرفی آثار بلند سینمایی، کوتاه داستانی و مستندهای راه یافته به جشنواره، درباره بخش بین‌الملل توضیح داد: در بخش بین‌الملل ۱۹ اثر در جشنواره داریم که از کشورهایی نظیر تایوان، عراق و… بوده است. همچنین طول جشنواره ما شاهد اکران آثار در استان‌ها خواهیم بود.

دبیر این رویداد افزود: هفته‌های فیلم‌ها را نیز در کشورهای دیگر خواهیم داشت که از جمله در چین، روسیه، تونس و… به زبان مقصد کارهایی ارائه می‌شود که در این برنامه آثار کشور مقصد و ایران اکران خواهد شد.

محور درباره حمایت سازمان‌ها و نهادها هم توضیح داد: در طول جشنواره از کمک نهادها و سازمان‌های خوبی برخوردار بودیم، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، انجمن سینمای جوانان ایران، شهرداری، سازمان سینمایی، مرکز گسترش، فارابی و… به ما کمک کردند.

سازمان سینمایی به تحکیم خانواده اهمیت می‌دهد

قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی هم در این جلسه درباره برگزاری نشست‌های پژوهشی جشنواره توضیح داد: این جشنواره به خانواده و زنان می‌پردازد. سازمان سینمایی به تحکیم خانواده اهمیت می‌دهد و این موضوع جزو اولویت‌های آن است. در معاونت توسعه هم تحکیم خانواده و نقش زن و مادر جزو اولویت‌های ما بود. در این جشنواره ۶ نشست تخصصی خواهیم داشت که از روز ۱۶ تیرماه تا ۲۰ تیرماه ادامه می‌یابد و با حضور اندیشمندان لبنان، سوریه، تونس و… برگزار خواهد شد.

وی افزود: سعی کردیم از کسانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند و سینما و خانواده را می‌شناسند استفاده کنیم. ما به ۶ عنوان رسیدیم که روی آنها تاکید داریم. مقایسه زن در اسلام و غرب، راه‌کارهای تقویت تحکیم خانواده در فرایند جهانی شدن و ضرورت الگوی خانواده ایرانی اسلامی، بررسی نقش خانواده و زن در جامعه، بررسی وضعیت زن در سینمای قبل و بعد از انقلاب، بررسی نقش زن در سینمای دفاع مقدس و بررسی نقش و جایگاه خانواده در سینمای ایران عناوین این نشست‌هاست.

محمدرضا سوقندی مدیرکل حقوقی مجلس و استان‌های سازمان سینمایی هم درباره برگزاری جشنواره حوا در استان‌ها نیز توضیح داد: دبیر جشنواره ابتکاری به خرج داد و برخلاف برخی جشنواره‌ها که بدون هماهنگی سازمان سینمایی و مدیران ارشاد استانی برگزار شده و محوریت ارشاد را نادیده می‌گیرند اما ما بر اساس درخواست دبیرخانه مرکزی جشنواره مبنی بر اینکه گستره جشنواره از تهران به سمت شهرستان‌ها برود این موضوع را با مدیران کل استان‌ها مطرح کردیم و با توجه به زمینه‌ای که وجود دارد و با توجه به موضوع جشنواره که متمرکز بر مقام زن و خانواده است، این جشنواره مورد استقبال قرار گرفت.

وی گفت: غالب جشنواره‌ها در نیمه دوم سال برگزار می‌شود و برگزاری جشنواره در تابستان به ویژه در مناطق گرمسیری واقعاً کار سختی است لذا ما اولویت‌بندی کردیم و قرار شد دوره اول جشنواره در ۱۴ استان همزمان با تهران برگزار شود. در این رویداد تمام فیلم‌های منتخب در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد تا متناسب با ظرفیت استان‌ها به نمایش گذاشته شود. رویکرد جشنواره جریان‌سازی فرهنگی و خاستگاه این جشنواره حرکت فرهنگی است. ما در حوزه سینما در ارشاد آنچه که امکانات و وظیفه داریم استفاده از ابزار خلاق و سینماست. خانواده در فرهنگ ما یک مزیت نسبی و رقابتی است اینکه نتوانیم از غنای فرهنگی خودمان به درستی استفاده کنیم، اشتباه است. غنای فرهنگی مثل یک معدن باید کشف شود. البته در سال اول جشنواره خیلی نمی‌شود حوزه تولید را بالا برد اما امیدوارم دبیرخانه جشنواره به سمت تولید برود به همین ترتیب دو برنامه افتتاحیه و اختتامیه را در استان‌ها هم داریم که در آن از زنان و خانواده‌های موفق قدردانی می‌شود. ما امیدواریم مجموع نشست‌ها به تولیدات ختم شود. بزرگترین خلایی که ما احساس می‌کنیم فیلمنامه است، از آنجایی که حوزه فرهنگ حوزه اقناع است امیدوارم این حوزه جدی گرفته شود.

جواهرساز مدیر بخش بین‌الملل نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم حوا نیز هم مطرح کرد: از کشورهای ایرلند، فرانسه و … آثاری داریم که از میان آنها ۱۹ فیلم بلند، ۱۲ فیلم مستند و…از این کشورها رسیده است.

سوقندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود مطرح کرد: ما پنج فیلم را با حمایت جوانی جمعیت و… در سال گذشته تولید کردیم. اینکه ما به سمت تولید مبتنی بر واقعیت و نیاز مخاطب برویم خوب است. وقتی جشنواره رویکرد تولیدی داشته باشد در واقع یک رویکرد جدید را پیگیری کرده است.

قادر آشنا بیان کرد: فرهنگ غرب با فرهنگ ما فاصله زیادی دارد. از کسانی دعوت کردیم که به حوزه تحکیم خانواده معتقد هستند.

محور هم گفت: همه جای جهان به مسأله خانواده اهمیت می‌دهند. نگاه ما به زنان نگاه زن حمایتگر موثر است. مبنای ما رویکرد درستی است که به زنان و خانواده داریم و در تلاش هستیم آن را ترویج دهیم.

محور درباره برگزاری این جشنواره با توجه به حوادث سال گذشته عنوان کرد: موضوع زن و خانواده همیشه برای جامعه ایرانی موضوع مهمی بود و هست. مرحوم آقای داد هم چنین جشنواره‌ای داشتند جشنواره زنان هم در بسیاری از جاهای دنیا وجود دارد. اینکه تلاشی برای تداوم برگزاری جشنواره و تولیدات داریم دلیلی است که به این کار مبادرت کردیم. دغدغه جشنواره و سازمان‌ها این است که حوزه خانواده و زن در تولیدات بازنمایی شود عدم بازنمایی تصویر درست از زن باعث می‌شود تصاویر سلبی پررنگ شود. اگر بازنمایی درست از نقش حمایتگر خانواده و زن کنش‌گر، فعال اجتماعی داشته باشیم آن تصویر نامطلوب در سینما کم‌رنگ می‌شود.

در پایان از پوستر ملی و بین‌المللی این رویداد رونمایی شد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند