فارابی

تلاش برای راه‌اندازی جایزه جلوه‌های بصری در سینمای ایران

به گزارش باکس افیس ایران: مشاور مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در امور نوآوری و فناوری درباره جزییات برگزاری زیر رویداد جلوه‌های ویژه بصری در سینمای ایران با عنوان vfxsummit ۲۰۲۳ توضیحاتی را ارائه کرد.

علیرضا حقیقی قریب معاون توسعه اقتصادی فارابی با اشاره به برگزاری دوره دوم رویداد با عنوان vfxsummit ۲۰۲۳ در سال جاری به همت بنیاد سینمایی فارابی، درباره محوریت‌ها و سرفصل‌های آن گفت: اولین زیر رویداد vfxsummit دوره اول به بررسی ابعاد فنی جلوه‌های بصری آثار چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر با حضور سرپرستان جلوه‌های بصری می‌پردازد که در خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد. این رویداد رویکرد تحلیل و کالبدشکافی مسیر طراحی از پیش تولید تا پس تولید و مرور گونه‌های متفاوت فنی و هنری این نوع از تولیدات را در سینمای ایران بررسی می‌کند.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های رویداد vfx در سال جدید عنوان کرد: در رویداد ۲۰۲۳، دو رویکرد اصلی و مهم رو در نظر داریم. اولی تولید یک فیلم سینمایی در فارابی با رویکرد نوآوری در بحث جلوه‌های بصری است و رویکرد دوم به فراهم آوردن فضای رقابتی در رویداد ۲۰۲۳ در چند حوزه از جمله تخصص‌های جلوه‌های ویژه و داوری آثار و معرفی برگزیدگان برمی‌گردد.

حقیقی از تلاش برای اضافه کردن جایزه سال جلوه‌های ویژه بصری و فناوری‌های نوین در سینمای ایران خبر داده و گفت: به دنبال راه‌اندازی جایزه سال جلوه‌های بصری و فناوری‌های نوین در سینمای ایران هستیم تا بتوانیم اهمیت این حوزه در سینما را به مخاطبان نشان دهیم. همچنین به دیده شدن نفراتی که در حوزه‌های مختلف جز کوچکی از یک پروژه بوده اما نقش بزرگی در به ثمر نشستن زحمات یک تیم پر تعداد بر عهده دارند و ممکن است کمتر دیده شده باشند، کمک کنیم.

وی افزود: در بحث ترویج توسعه بصری محصولات سینمایی قبل از تولید و اهمیت اینکه این مدل چه کمکی به تیم‌های تولید در مدیریت زمان، هزینه و کیفیت می‌کند، هم اقداماتی در دست برنامه‌ریزی و اجرا داریم.

مدیر خانه خلاق بنیاد سینمایی فارابی در پاسخ به این سوال که خروجی‌های دوره قبلی رویداد برای سینمای ایران و فارابی چه بود و سینماگران چه بازخوردی نسبت به آن داشتند، بیان کرد: در دوره پیش اهدافی چون آشنایی مخاطبان، علاقه‌مندان و افراد تازه وارد با این حوزه دنبال و تلاش شد تا اطلاعاتی را درباره چیستی جلوه‌های بصری، شاخه‌های مختلف فعالیت، تجربه‌نگاری افراد موفق، آَشنایی بیشتر سینماگران با این حوزه و… ثبت کرده و به شرکت کنندگان ارائه کنیم. همچنین تلاش بر این بود که در فاصله دو رویداد از طریق برگزاری رویدادهای یک روزه و هدفمند، بتوانیم مباحث مطرح شده را با جزییات بیشتر و به صورت تخصصی‌تر دنبال کنیم و بر اساس پروژه‌های موفق انجام شده داخلی و خارجی این امکان را برای مخاطبان ایجاد کنیم که از طریق بنیاد سینمایی فارابی و این رویداد بتوانند اطلاعات مفیدی از این حوزه به دست بیاورند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه در تلاش هستیم تا نفرات با استعدادی را که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند به تیم‌ها و استودیوهای جلوه‌های بصری معرفی و در پروژه‌های عملیاتی امکان کسب تجربه‌شان را فراهم کنیم.

حقیقی با اشاره به اهمیت اتخاذ رویکرد علمی به مباحث تخصصی در مشاغل سینمایی و دیگر حوزه‌های نیازسنجی شده از این منظر در بنیاد سینمایی فارابی توضیح داد: ورود فناوری‌های نوین به سینما گام بزرگی را در جهت خلق جذابیت بیشتر و همچنین تکمیل زنجیره ارزش سینما در حوزه‌های مختلف برداشته است. در حوزه جلوه‌های ویژه بصری هم این اتفاق نمود عینی داشته است و نقش بسیار مهمی را در جذب مخاطب و به تبع آن موفقیت اقتصادی پروژه‌ها ایفا خواهد کرد، چنانچه نمونه‌های متعددی از آن را در سینمای جهان نظیر «آواتار» یا «تاپ گان» که با استفاده از نوآوری در جلوه‌های بصری و جذابیت‌هایش موفقیت‌های چشمگیری در گیشه رقم زده‌اند، سراغ داریم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های سینمای ایران برای استفاده بیشتر و خلاقانه‌تر از جلوه‌های ویژه بصری در آثار خاطر نشان کرد: سینمای ایران هم این ظرفیت را دارد که با توجه به نیروی انسانی بسیار قوی گام‌های جدیدی را در این مسیر بردارد. البته که این حوزه نیازمند سرمایه‌گذاری خوبی هم هست که انشالله فرهنگ استفاده از جلوه‌های بصری در سینما بتواند جایگاه خودش را ارتقا بدهد و بودجه مخصوصی برای بحث جلوه‌های بصری در فیلم‌ها درنظر گرفته شود.

حقیقی در پایان عنوان کرد: انشالله به زودی رویداد سال گذشته در قالب مکتوب آماده ارائه خواهد شد تا در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد. همچنین فیلم و محتوای رویداد هم در کانال آپارات بنیاد بارگذاری شده و در دسترس علاقه‌مندان است.

نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس ۲۰۲۳ در حوزه نوآوری در حالی از امروز سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ کار خود را آغاز کرده است که بنیاد سینمایی فارابی با «خانه خلاق» خود در این رویداد مطرح جهانی حضور دارد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند