کتاب

«این سه تسخیرناپذیر» دوباره دیده شدند!

به گزارش باکس افیس ایران: کتاب «این سه تسخیرناپذیر» به کوشش و ویرایش روزبه حسینی که به بررسی آثار و نقد برخی نظریه‌های ساموئل بکت، اوژن یونسکو و ادوارد آلبی می‌پردازد منتشر شد.

کتاب «این سه تسخیرناپذیر» به کوشش و ویرایش روزبه حسینی مدرس و کارگردان تئاتر به چاپ سوم رسید. این کتاب پنجاه و دومین مجلد از مجموعه «تئاتر امروز جهان» و مشتمل بر ده‌ها مقاله پیرامون تئاتر مدرن و تئاتر ابزورد است که به بررسی آثار و نقد برخی نظریه‌های ساموئل بکت، اوژن یونسکو و ادوارد آلبی سه غول دنیای ابزورد می‌پردازد.

این کتاب در چهار بخش شامل مقدمات (درباره تئاتر ابزورد)، ساموئل بکت، اوژن یونسکو و ادوارد آلبی طی پنج سال تالیف و ترجمه شده‌است.

هر بخش شامل ترجمه مقالاتی از منتقدان بزرگ جهان و صاحبنظران ایرانی از جمله رحمت امینی، رامتین شهبازی، جلال تهرانی، نورالله نصرتی، اکبر علیزاد، مجید اخگر، رضا آشفته، بی‌تا ملکوتی، محسن آزرم و … است و در پایان بندی هر فصل، یک نمایشنامه نیمه‌بلند با ترجمه محسن آزرم به انتشار رسیده است.

 

از جمله مقاله‌های مندرج در کتاب می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ ۱۰ نکته برای نخواندن در خواب و بیداری، روزبه حسینی؛ معنا باختگی در تئاتر ابزورد، مارتین اسلین؛ سایه‌روشن، جلال تهرانی؛ درس‌هایی که من از منتقدانم آموختم، اوژن یونسکو؛ یونسکو، یادداشت‌ها و ضدیادداشت‌ها، سوزان سانتاگ؛ تئاتر ابزورد کدام است، ادوارد آلبی؛ راجع به این قضیه فکر کن، حامد صفایی تبار؛ معصومیت انسانی رو به زوال و…

روزبه حسینی نویسنده، طراح، کارگردان و مدرس تئاتر و موسس گروه «‌و ناگهان» در سال ١٣٧٨ است. وی در کارنامه خود علاوه بر کارگردانی آثار مختلف نمایشی، انتشار نشریه «پرونده تئاتر» از سال ١٣٧٨، کتاب کانون کارگردانان خانه تئاتر و انتشار ترجمه‌ها، مقالات پژوهشی، نقد، گفتگو و پژوهش در حوزه تاریخ تئاتر ایران و جهان را دارد.

چاپ اول این کتاب اردیبهشت ۱۳۹۰ بوده و حالا در اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط نشر قطره به چاپ سوم رسیده است.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند