گلایه های کارگردان شهرستانی از جشنواره تئاتر آرخه

به گزارش باکس افیس ایران: در پی طرح نظرهایی درباره نخستین جشنواره تئاتر آرخه، یکی از متقاضیان شرکت در این رویداد نسبت به بعضی بی‌برنامگی‌ها در این جشنواره و نیز فراهم نبودن شرایط برای اجرای تئاتر در شهرهای دیگر انتقاد کرد.

محمد یوسفی‌زاده که با نمایش «خاتون» از شهر مرند متقاضی شرکت در بخش خیابانی جشنواره تئاتر آرخه به دبیری رضا آشفته بوده،  گفت: من براساس فراخوانی که جشنواره اعلام کرد کاری را برای دبیرخانه فرستادم که پذیرفته هم شد ولی بعدا برخلاف آنچه از اول گفته بودند که هم اسکان می‌دهند و هم کمک هزینه، عمل کردند.

او افزود: هشت کار از شهرهای مختلف در بخش خیابانی جشنواره پذیرفته شد و برای هماهنگی‌ها یک شماره واتس‌اپ به ما دادند که در آنجا صحبت می‌کردیم و من تمام این سوالات را پرسیدم و گفتند کمک هزینه و اسکان می‌دهند و هنوز هم آن مکالمات را دارم. ابتدا گفتند یک میلیون تومان می‌دهند ولی بعد همان را هم گفتند نمی‌دهند. بعد تاریخ جشنواره تغییر کرد و اصلا خبری از آن‌ها نبود که بدانیم جشنواره واقعا برگزار می‌شود یا خیر تا اینکه خودم شماره‌ای پیدا کردم و تماس گرفتم. یعنی به جای اینکه آن‌ها پیگیر ما باشند من پیگیر بودم چون آن گروه واتس‌اپ هم کلا تعطیل شده بود.

وی ادامه داد: در پی تماس و پیگیری من گفتند که فقط می‌توانیم اسکان بدهیم بدون کمک هزینه و حتی بدون غذا. البته تاکید هم کردند که بهترین جای تهران را برای اجرا به ما می‌دهند که من گفتم بهترین جا منظورتان تئاتر شهر است؟ من خودم از سال ۸۸ تا به حال چند بار آنجا اجرا کرده‌ام. بعد هم گفتم خودتان را جای من بگذارید، چطور ۱۵ نفر گروهم را بدون هیچ کمکی از طرف جشنواره بیاورم، چون هزینه رفت و برگشت ما از مرند به تهران فقط سه، چهار میلیون تومان می‌شود.

یوسفی‌زاده اضافه کرد:‌ نتیجه این شد که دیگر نرفتم و تا جایی هم که اطلاع دارم از آن هشت گروه فقط یک گروه در بخش خیابانی جشنواره شرکت کرد که من از آن‌ها هم شاکی هستم که چرا شأن یک گروه تئاتر را پایین آوردند؟

این هنرمند با بیان اینکه «من فقط سوالم این است که این جشنواره چطور و در چه حدی برگزار شده چون حتی اختتامیه هم هنوز برایش برگزار نشده است؟» گفت: در شهرهای کوچک کار تولید کردن واقعا سخت است چون مکان لازم برای تمرین و نیروی کار نداریم. ما از جیب خودمان خرج می‌کنیم و تئاتر تولید می‌کنیم. آیا این درست است که یک جشنواره با ما این طور برخورد کند؟

او با اشاره به دلایلی که سبب شرکت یک گروه از شهرهای کوچک در جشنواره‌های تئاتری می‌شود هم بیان کرد: ما در شهر خودمان مرند اجرای عمومی صحنه‌ای نداریم چه رسد به اجرای خیابانی، ما در اینجا یک سالن مجهز تئاتر هم نداریم و وقتی می‌گویم جای تمرین نداریم واقعا جایی نداریم. من در اینجا شاید سالی یک بار صحنه‌ای اجرا کنم ولی خیابانی خیر، چون مسئولان حمایت نمی‌کنند. البته منظورم مسئول اداره ارشاد نیست ولی در شهر ما از فرماندار گرفته تا دیگر مسئولان‌مان همه با تئاتر بیگانه هستند. من یک بار در سطح استانی طرح یک تئاتر خیابانی را برای شورای شهر با موضوعات شهروندی ارائه کردم ولی ۶ ماه رفتم و آمدم و اخر هم به نتیجه‌ای نرسیدم. بعد با هزار سختی کاری را آماده می‌کنیم برای یک جشنواره که آن هم آخرش همین می‌شود!

این صحبت‌ها در حالی مطرح شد که روز گذشته ۱۰ آذر ماه، دبیرخانه جشنواره تئاتر آرخه به ریاست رحمان خوب‌زاده پس از گذشت بیش از ۱۰ روز از پایان جشنواره که در عمارت نوفل لوشاتو برگزار شد، اسامی نامزدهای نخستین دوره جشنواره را بدون اشاره‌ای به بخش خیابانی اعلام کرد و قرار است روز ۲۳ آذرماه اختتامیه در هتل اسپیناس برگزار شود.

 


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند