اسکارلت جوهانسون | |
---|---|
نام در زمان تولد | اسکارلت اینگرید جوهانسون |
زادهٔ | ۲۲ نوامبر ۱۹۸۴ (۳۷ سال) نیویورک، ایالات متحده |
شهروندی |
|
پیشه |
|
سالهای فعالیت | ۱۹۹۴–اکنون |
آثار | فهرست کامل |
همسر(ها) |
|
فرزندان | ۲ |
خویشاوندان | اینر جوهانسون (پدربزرگ) |
اوایل زندگی
اسکارلت اینگرید جوهانسون در ۲۲ نوامبر ۱۹۸۴ در بخش منهتن شهر نیویورک به دنیا آمد. پدر او یک معمار دانمارکی به نام کارستن جوهانسون بود که از شهر کپنهاگ دانمارک به آمریکا رفته بود. پدربزرگ پدریش نیز اینر جوهانسن یک تاریخنگار، فیلمنامهنویس و کارگردان بود که پدرش اصالتی سوئدی داشت. مادرش، ملانی اسلون اهل نیویورک است که به عنوان یک تهیهکننده کار کردهاست. او از یک خانواده یهودی اشکنازی از لهستان و روسیه است و در اصل با نام خانوادگی شلمبرگ نامیده میشود و جوهانسون خود را یهودی توصیف کردهاست. او یک خواهر بزرگتر به نام ونسا که نیز بازیگر است، یک برادر بزرگتر به نام آدریان و یک برادر دوقلو به نام هانتر دارد. جوهانسون همچنین از ازدواج اول پدرش یک برادر ناتنی بزرگتر به نام کریستین دارد. جوهانسون تابعیت دوگانه آمریکایی و دانمارکی دارد. او در برنامهٔ یافتن ریشههای شما از پیبیاس گفت که خانواده پدربزرگ مادری وی در جریان هولوکاست در گتوی ورشو درگذشتند.
جوهانسون در مدرسه ابتدایی PS 41 در دهکده گرینیچ، منهتن تحصیل کرد. در ۱۳ سالگی پدر و مادرش طلاق گرفتند. جوهانسون خصوصاً به مادربزرگ مادری خود، دوروتی اسلون، دفتردار و معلم مدرسه نزدیک بود. آنها اغلب اوقات را با هم میگذراندند و جوهانسون اسلون را بهترین دوست خود میدانست. او از همان کودکی به شغلی که در کانون توجه باشد علاقهمند بود و اغلب برای خانواده خود برنامههای آواز و رقص میگذاشت. او به خصوص به تئاتر موسیقی و جاز هندس علاقه داشت. او دروس آموزش رقص تپ دنس را گذراند و اظهار داشت که والدینش از انتخاب شغل او حمایت میکنند. او دوران کودکی خود را بسیار معمولی توصیف میکند.
از زمان کودکی، جوهانسون با خیرهشدن در آینه بازیگری را تمرین میکرد تا زمانی که خود را به گریه میانداخت و میخواست جودی گارلند در مرا در سنت لوئیس ملاقات کن باشد. در هفت سالگی، هنگامی یک مأمور استعدادیابی به جای او با یکی از برادرانش قرارداد بازیگری بست، او از نظر روحی شوکه و غمگین شد، اما بعداً تصمیم گرفت که به هر حال بازیگر شود. او در مؤسسه تئاتر و فیلم لی استراسبرگ ثبت نام کرد و شروع به تستدادن برای نمایشهای آگهیهای بازرگانی کرد، اما کمی بعد علاقهاش را به این کار از دست داد، او گفت: «من نمیخواستم واندر برد را تبلیغ کنم.» او تمرکزش را بر فیلم و تئاتر تغییر داد و نخستین حضور خود در صحنه در نمایش آف برادوی سفسطه با ایثن هاک بود که در آن دو خط اجرا داشت. در همین زمان، او شروع به تحصیل در مدرسه کودکان حرفه ای (PCS)—یک مؤسسه آموزشی خصوصی برای بازیگران کودک مشتاق در منهتن—کرد. جوهانسون در نه سالگی برای نخستین بار در نقش دختر جان ریتر در کمدی فانتزی شمال (۱۹۹۴) حضور یافت. او میگوید وقتی در صحنه فیلمبرداری بود، بهطور غریزی میدانست چه کاری باید انجام دهد. جوهانسون بعداً نقشهای کوتاه از جمله دختر شان کانری و شخصیتهای کیت کپشا در تریلر معمایی انگیزه عدالت (۱۹۹۵) و دانشجوی هنر در اگر لوسی سقوط میکرد (۱۹۹۶) را ایفا کرد.
حرفهٔ بازیگری
در سال ۲۰۰۱ وی در فیلم مردی که آنجا نبود به کارگردانی برادران کوئن ظاهر شد. سپس در همان سال در فیلم دنیای ارواح ایفای نقش کرد که جایزهٔ جامعهٔ منتقدان تورنتو برای بهترین بازیگر زن نقش مکمل را برایش به دنبال داشت. در سال ۲۰۰۲ اسکارلت در فیلمی کمدی ترسناک به اسم هیولاهای هشتپا به همراه دیوید آرکت ظاهر شد.
اسکارلت بازی در نقشهای بزرگسالانه را از سال ۲۰۰۳ و با بازی در نقش شارلوت در فیلم گمشده در ترجمه به کارگردانی سوفیا کوپولا آغاز کرد. برای این فیلم نقدهای مثبت فراوانی به سوی اسکارلت سرازیر شدند. او برای این نقش برندهٔ جایزهٔ بفتا و جایزهٔ انجمن منتقدین بوستون و نامزد جایزهٔ گلدن گلوب برای بهترین بازیگر زن شد. سپس وی در دختری با گوشواره مروارید اثر پیتر وبر و براساس رمانی از تریسی شوالیه بازی کرد که این نقش هم نقدهای مثبت فراوانی دریافت کرد. او برای نقش گریت در این فیلم نامزد جوایز فراوانی از جمله گلدن گلوب، بفتا، انجمن منتقدین لندن، و جوایز مستقل بریتانیا برای بهترین بازیگر زن شد. در سال ۲۰۰۴ از اسکارلت دعوت شد که به آکادمی علوم و هنرهای سینما بپیوندد. در همان سال او روی یکی از شخصیتهای فیلم سینمایی باب اسفنجی صداگذاری کرد و در اقتباس سینمایی داستان «هوادار لیدی وندرمیر» اثر اسکار وایلد با نام یک زن خوب ظاهر شد. همبازیهای وی در این فیلم هلن هانت و تام ویلکینسون بودند. فیلم هم از نظر منتقدین و هم از لحاظ فروش شکست خورد. او در فیلمهای بالاترین نمره، جمع خوب، و ترانه عاشقانهای برای بابی لانگ نیز بازی کرد. بازی خوبش در این فیلم سومین نامزدی گلدن گلوب را برایش به ارمغان آورد. وی همچنین مدت کوتاهی را سر صحنهٔ فیلم مأموریت غیرممکن ۳ گذراند اما به دلیل تداخل برنامههایش و همچنین اختلافات جزئی با ستاره اصلی فیلم تام کروز در این فیلم شرکت نکرد. اسکارلت در سال ۲۰۰۵ در فیلم علمی تخیلی جزیره اثر مایکل بی نقش دو شخصیت سارا جوردن و کلون او جوردن دو دلتا را برعهده گرفت. این فیلم از لحاظ تجاری شکست خورد و نقدهای متوسطی دریافت کرد. اما در همان سال در فیلم امتیاز نهایی از وودی آلن به ایفای نقش پرداخت که مورد استقبال زیاد منتقدان قرار گرفت و اعتبار بسیاری برای وی به ارمغان آورد. نیویورک تایمز بازی وی و همبازیش جاناتان ریس میرز را ستود و گفت که کار آنها جزو بهترین نقش آفرینیها در فیلمهای وودی آلن به حساب میآید. جوهانسون برای همین فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب و محفل منتقدین فیلم شیکاگو شد.
در سال ۲۰۰۶ وی مجدداً با وودی آلن همکاری کرد و در فیلم اسکوپ مقابل هیو جکمن جلوی دوربین رفت. فیلم از لحاظ اقتصادی نسبتاً خوب عمل کرد، اما نقدهای متوسطی دریافت نمود. جوهانسون در همان سال در کنار جاش هارتنت در فیلم کوکب سیاه اثر برایان دی پالما بازی کرد که دربارهٔ قتل یک هنرپیشهٔ معروف سینمای بزرگسالان بود. او بعداً اعتراف کرد که چون یکی از طرفداران دی پالما است، با وجودی که از لحاظ فیزیکی برای نقش خود مناسب نبود اصرار داشت که در این فیلم بازی کند.
در سال ۲۰۱۷ جوهانسون در اقتباس فیلم ۲۰۱۷ به کارگردانی روپرت سندرز از فرنچایز شبح درون پوسته در نقش موتوکو کوساناگی بازی کرد. این فیلم به دلیل سبک بصری، بازیگری و فیلمبرداری مورد تحسین قرار گرفت، اما برای سفیدپوشی بازیگران به ویژه شخصیت جوهانسون، سایبورگی که قرار بود خاطرات یک زن ژاپنی را در خود نگه دارد، مورد بحث و مجادله قرار گرفت. جوهانسون که با واکنش جدی روبرو شد، اعلام کرد که هرگز یک شخصیت غیر سفیدپوست را بازی نخواهد کرد، اما میخواست از این فرصت نادر استفاده کند و با یک قهرمان زن در یک فرنچایز بازی کند. فروش شبح درون پوسته در برابر بودجهٔ تولید ۱۱۰ میلیون دلاری، ۱۶۹٬۸ میلیون دلار در سراسر جهان بود. در مارس ۲۰۱۷، جوهانسون برای پنجمین بار میزبان پخش زنده شنبه شب شد و او به هفدهمین شخص و چهارمین زن تبدیل شد که وارد کمدی معتبر فایو-تایمرز در طرح انبیسی میشود.
در سال ۲۰۱۹، جوهانسون بار دیگر نقش خود را به عنوان بیوهٔ سیاه در فیلم انتقامجویان: پایان بازی تکرار کرد. این فیلم پرفروشترین فیلم تمام دوران بود تا اینکه آواتار جیمز کامرون با اکران مجدد چین در مارس ۲۰۲۱ از پایان بازی پیشی گرفت. وی بعداً در فیلم داستان ازدواج نوآ بامباک در نتفلیکس ایفای نقش کرد که در آن آدام درایور و او در نقش یک زوج جنگطلب که خواستار طلاق شدهاند، بازی کردند. جوهانسون با شخصیت خود در فیلم ارتباط برقرار کرد، زیرا او در آن زمان در جریان روند طلاق خودش بود. پیتر بردشاو از گاردین عملکرد «بهطور درخشان بافتهشد» او در فیلم را تحسین کرد. او همچنین در هجونامه جوجو خرگوشه به کارگردانی تایکا وایتیتی نقش مکمل مادر پسر جوانی را به عهده گرفت که دختری یهودی را در آلمان نازی پناه میدهد. وایتیتی این شخصیت را از مادر خود الگوبرداری کرد و برای جوهانسون انتخاب کرد تا فرصتی نادر برای اجرای کمدی برای او فراهم کند. این فیلم با نقدهای قطبی روبرو شد، اما استفانی زاکارک جوهانسون را «روح پر زرق و برق این فیلم» عنوان کرد. جوهانسون به ترتیب دو نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در داستان ازدواج و جوجو خرگوش دریافت کرد و یازدهمین بازیگری شد که در همان سال نامزد دو اسکار شد. او همچنین دو نامزد بفتا برای این فیلمها و یک نامزد گلدن گلوب برای فیلم انتقامجویان: پایان بازی دریافت کرد.
جوهانسون بار دیگر نقش بیوهٔ سیاه را در فیلم پیشدرآمد تکی به کارگردانی کیت شورتلند ایفا کرد. این فیلم در ۹ ژوئیه ۲۰۲۱ به صورت نمایشی در ایالات متحده و از طریق دیزنی پلاس منتشر شد. جوهانسون همچنین تهیه کنندهٔ اجرایی این فیلم بود. در ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۱، جوهانسون علیه دیزنی شکایت کرد و ادعا کرد این فیلم توسط کمپانی بهطور همزمان در دیزنی پلاس و سینماها منتشر شدهاست و نقض قراردادش بودهاست. قرارداد جوهانسون شامل قسمتی از دستمزد وی در گیشه فیلم بود. او ادعا کرد که انتشار بر روی دیزنی پلاس بر دستمزد وی از این فیلم تأثیر میگذارد. دیزنی در پاسخ گفت که شکایت وی «بی اعتنایی جدی به اثر زیانبار و طولانیمدت همهگیری کووید-۱۹» را نشان میدهد. این شرکت همچنین اعلام کرد که «جوهانسون پیش از این ۲۰ میلیون دلار برای این فیلم دریافت کرده بود و «انتشار بیوهٔ سیاه در دیزنی پلاس با دسترسی اولیه بهطور قابل توجهی توانایی وی را برای دریافت دستمزد اضافی بیش از ۲۰ میلیون دلار که تا به امروز دریافت کردهاست، افزایش دادهاست.»
زندگی خصوصی
جوهانسون هنگام تحصیل در مدرسهٔ PCS، از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ با همکلاسی خود جک آنتونوف قرار میگذاشت. او تا پایان سال ۲۰۰۶، حدود دو سال با جاش هارتنت، همبازی خود در کوکب سیاه قرار میگذاشت. هارت نت گفت برنامههای پرفعالیت آنها را از هم دور میکرد و باعث شد که از هم جدا شوند.جوهانسون در سال ۲۰۰۷ با بازیگر رایان رینولدز رابطه برقرار کرد. این زوج در مه ۲۰۰۸ نامزد شدند و در سپتامبر ازدواج کردند. آنها در دسامبر ۲۰۱۰ از هم جدا شدند و در ژوئیه ۲۰۱۱ طلاق گرفتند.
در نوامبر ۲۰۱۲، جوهانسون با فرنچمن رومن داوریاک، صاحب یک آژانس تبلیغاتی شروع به دیدار کرد. بعداً آنها در سپتامبر با هم نامزدی کردند. در سال ۲۰۱۴، آنها دخترشان به نام رز دوروتی داوریاک را به دنیا آوردند. جوهانسون و داوریاک در ماه اکتبر در فیلیپسبورگ، مونتانا ازدواج کردند. آنها در اواسط سال ۲۰۱۶ از هم جدا شدند و در سپتامبر ۲۰۱۷ طلاق گرفتند.جوهانسون در مه ۲۰۱۷ رابطه خود را با کالین جست، نویسنده همکار برنامهٔ پخش زنده شنبه شب و میزبان مشترک ویکند آپدیت آغاز کرد. آنها در ماه مه ۲۰۱۹ نامزد شدند و در اکتبر سال ۲۰۲۰ ازدواج کردند.[۵۸][۵۹] او در اوت ۲۰۲۱ صاحب فرزند پسری به نام کاسمو شد. جوهانسون از اکتبر ۲۰۱۸ در نیویورک و لس آنجلس اقامت دارد.
جوهانسون از رسانهها به دلیل تبلیغ تصویری که باعث رژیمهای ناسالم و اختلالات خوردن در زنان میشود انتقاد کردهاست. در مقاله ای که برای هافینگتون پست نوشت، او مردم را به حفظ سلامت بدن تشویق کرد. او بر روی جلد شماره مارس ۲۰۰۶ ونتی فر در کنار بازیگر زن کیرا نایتلی و طراح مد تام فورد برهنه ظاهر شد. این کار باعث ایجاد جنجال شد، همانطور که برخی معتقد بودند این تصویر نشان میدهد که زنان مجبور میشوند بیشتر از مردان اندامهای خود را به رخ بکشند. در سپتامبر ۲۰۱۱، عکسهای برهنه جوهانسون که از تلفن همراهش هک شده بود، به صورت آنلاین لیک شد. پس از تحقیقات افبیآی، هکر دستگیر شد، به جرم خود اعتراف کرد و به ده سال زندان محکوم شد. جوهانسون اعلام کرده که تصاویر سه سال قبل از این حادثه برای شوهر وقت او، رایان رینولدز ارسال شدهاست. در سال ۲۰۱۴، جوهانسون با موفقیت از ناشر فرانسوی جیسی لتز به دلیل اظهارات افتراآمیز در مورد روابط خود در رمان اولین چیزی که ما به آن نگاه میکنیم نوشتهٔ گریگوری دلاکورت شکایت کرد. به جوهانسون ۳٬۴۰۰ دلار اهدا شد؛ او ۶۸٬۰۰۰ دلار خواستار شده بود.
فیلمها
سال | عنوان | نقش | یادداشتها | م. |
---|---|---|---|---|
۱۹۹۴ | شمال | لورا نلسون | ||
۱۹۹۵ | انگیزه عدالت | کیت | ||
۱۹۹۶ | اگر لوسی سقوط میکرد | امیلی | ||
مانی و لو | آماندا «مانی» | |||
۱۹۹۷ | پاییز | دختر کوچک | ||
تنها در خانه ۳ | مولی پریت | |||
۱۹۹۸ | نجواگر اسب | گریس مکلین | ||
۱۹۹۹ | برادر من خوک | کتی کالدول | ||
۲۰۰۱ | مردی که آنجا نبود | آچل «بردی» آبانداس | ||
دنیای روح | ربکا دوپلمیر | |||
راپسودی آمریکایی | سوزان ساندور (۱۵ ساگی) | |||
۲۰۰۲ | هیولاهای هشتپا | اشلی پارکر | ||
۲۰۰۳ | گمشده در ترجمه | شارلوت | ||
دختری با گوشواره مروارید | گریت | |||
۲۰۰۴ | بالاترین نمره | فرانچسکا | ||
ترانه عاشقانهای برای بابی لانگ | پرسی | |||
یک زن خوب | مگ وینترمر | |||
فیلم باباسفنجی شلوارمکعبی | شاهزاده میندی (صدا) | |||
یک جمع خوب | الکس فرمر | |||
۲۰۰۵ | امتیاز نهایی | نولا رایس | ||
جزیره | جردن دو دلتا / سارا جردن | |||
۲۰۰۶ | خبر داغ | سارا پرنسکی | ||
کوکب سیاه | کی لیک | |||
پرستیژ | اولیویا ونسکوب | |||
۲۰۰۷ | خاطرات پرستار بچه | آنی برادوک | ||
۲۰۰۸ | دختر دیگر بولین | ماری بولین | ||
ویکی کریستینا بارسلونا | کریستینا | |||
روح | سیلکن فلاس | |||
۲۰۱۰ | مرد آهنی ۲ | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه | ||
۲۰۱۱ | نهنگ | — | تهیهکننده اجرایی مستند | |
ما باغ وحش خریدیم | کلی فاستر | |||
۲۰۱۲ | انتقامجویان | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه | ||
هیچکاک | جنت لی | |||
۲۰۱۳ | دان جان | باربارا شوگرمن | ||
زیر پوست | لورا | |||
او | سامانتا (صدا) | |||
۲۰۱۴ | آشپز | مالی | ||
لوسی | لوسی | |||
کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه | |||
۲۰۱۵ | انتقامجویان: عصر اولتران | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه | ||
۲۰۱۶ | کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه | ||
درود بر سزار! | دیآنا مورگان | |||
کتاب جنگل | کا (صدا) | |||
آواز | اش (صدا) | |||
۲۰۱۷ | شبح درون پوسته | سرگرد میرا کیلیان / موتوکو کوزاناگی | ||
شب سخت | جس | |||
ثور: راگناروک | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه | فیلم بایگانی | ||
۲۰۱۸ | جزیره سگها | ناتمگ (صدا) | ||
انتقامجویان: جنگ ابدیت | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه | |||
۲۰۱۹ | کاپیتان مارول | تکجلوه ذکر نشده؛ صحنههای نیمه معتبر | ||
انتقامجویان: پایان بازی | ||||
داستان ازدواج | نیکول باربر | |||
جوجو خرگوشه | خانم روزی بتزلر | |||
۲۰۲۱ | بیوه سیاه | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه | همچنین تهیهکننده اجرایی | |
آواز ۲ | اش (صدا) | |||
TBA | استروید سیتی | فیلمبرداری |
تلویزیونی
سال(ها) | عنوان | نقش(ها) | یادداشتها | م. |
---|---|---|---|---|
۱۹۹۴ | آخر شب با کونان اوبراین | سارا هیوز | ||
۱۹۹۵ | موکل | جنا هالیول | قسمت: «آزمایشی» | |
۲۰۰۱ | آناتومی یک صحنه | خودش | ۱ قسمت | |
۲۰۰۴ | دارودسته | خودش | قسمت: «نیویورک» تکجلوه | |
۲۰۰۵–۲۰۰۸ | مرغ ربات | صداهای مختلف | ۶ قسمت | |
۲۰۰۶–۲۰۱۹ | پخش زنده شنبه شب | میزبان / شخصیتهای مختلف | ۱۰ قسمت (۶ قسمت به عنوان میزبان) | |
۲۰۱۴ | هیترکورد در تلویزیون | اولیویا (صدا) | قسمت: «دوباره: بازیها» فیلم کوتاه انیمیشن «بازی دو بازیکن» |
بازیهای ویدئویی
سال | عنوان | نقش(ها) | یادداشتها | م. |
---|---|---|---|---|
۲۰۰۴ | فیلم باباسفنجی شلوارمکعبی | شاهزاده میندی (صدا) | نسخههای کنسول | |
۲۰۱۶ | لگو انتقامجویان مارول | ناتاشا رومانوف / بیوه سیاه (صدا) | فیلم بایگانی |
موزیک ویدئوها
سال | عنوان | هنرمند | م. |
---|---|---|---|
۲۰۰۶ | «وقتی معامله خراب میشود» | باب دیلن | |
۲۰۰۷ | «چیزی که رفته… برمیگرده» | جاستین تیمبرلیک | |
۲۰۰۸ | «بله ما میتوانیم» | ویل.آی.ام |
تئاتر
سال(ها) | عنوان | نقش(ها) | تئاتر | یادداشتها | م. |
---|---|---|---|---|---|
۲۰۱۰ | چشماندازی از پل | کاترین | تئاتر کورت | ۲۴ ژانویه − ۴ آوریل | |
۲۰۱۳ | گربه روی شیروانی داغ | مارگارت | تئاتر ریچارد راجرز | ۱۷ ژانویه − ۳۰ مارس |
بدون دیدگاه