مازیار پرتو | |||||
---|---|---|---|---|---|
زمینه فعالیت | سینما | ||||
تولد | ۲۲ آبان ۱۳۱۱ ۱۳ نوامبر ۱۹۳۲ | ||||
والدین | دکتر علی پرتو، (شین پرتو) | ||||
مرگ | ۲ بهمن ۱۳۹۲ ۲۲ ژانویهٔ ۲۰۱۴ (۸۰ سال) | ||||
ملیت | ایرانی | ||||
پیشه | مدیر فیلمبرداری و کارگردان | ||||
سالهای فعالیت | ۱۳۳۹–۱۳۹۲ | ||||
| |||||
| |||||
سبکشناسی
سبک وی در فیلمبرداری روی دست مهارت دارد، و آثاری که از وی با این سبک وجود دارند جزو یادمان ماندگار کلاس سینمای ایران هستند. فیلم کوتاه ندامتگاه زنان، هنوز به عنوان یک الگوی کلاسیک و درسی دوربین روی دست مورد استفاده قرار میگیرد. نورپردازی او، بیشتر حسی و پیچیدهاست، تا ساده و آکادمیک. به سختی میتوان منابع نورش را در پلانهای وی یافت، و اگر سایهای به چشم بخورد، جزئی از چشمنوازیهای تصویری است که میپردازد. هنر وی آنجا به اوج میرسد که نورپردازی و حرکت روی دست را تلفیق میکند.
درگذشت
پرتو روز چهارشنبه دوم بهمنماه سال ۱۳۹۲ (۲۲ ژانویه ۲۰۱۴) پس از سپری کردن یک دوره طولانی بیماری در کالیفرنیای آمریکا در سن ۸۱ سالگی در اثر بیماری قلبی درگذشت.
فیلم شناسی
- کارگردان:
- – گرگ بیزار (۱۳۵۲)
- – پخمه (۱۳۵۱)
- – مردان روزگار (۱۳۴۸)
- مدیر فیلمبرداری:
- – فوتبالیستها (۱۳۷۹)
- – سریال امام علی (۱۳۷۵)
- – سفر پرماجرا (۱۳۷۴)
- – قانون (۱۳۷۴)
- – آدم برفی (۱۳۷۳)
- – اوینار (۱۳۷۰)
- – بازگشت قهرمان (۱۳۶۹)
- – سفر جادویی (۱۳۶۹)
- – بازی تمام شد (۱۳۶۸)
- – جستجوگر (۱۳۶۸)
- – طغیان (۱۳۶۴)
- – کفشهای میرزا نوروز (۱۳۶۴)
- – سرباز (۱۳۵۶)
- – بابا گلی به جمالت (۱۳۵۵)
- – ستیز (۱۳۵۵)
- – دشمن (۱۳۵۲)
- – هاشم خان (۱۳۴۵)
- – طهران روزگار نو (۱۳۷۸)
- – حریف دل (۱۳۷۵)
- – روز شیطان (۱۳۷۳)
- – روز واقعه (۱۳۷۳)
- – محکومین (۱۳۶۶)
- – برزخیها (۱۳۶۱)
- – هزاردستان (۱۳۶۶-۱۳۵۸)
- – جدال (۱۳۵۵)
- – شرف (۱۳۵۴)
- – گل پری جون (۱۳۵۳)
- – کاکا سیاه (۱۳۵۲)
- – گرگ بیزار (۱۳۵۲)
- – ناخدا (۱۳۵۲)
- – نامحرم (۱۳۵۲)
- – پخمه (۱۳۵۱)
- – خاطرخواه (۱۳۵۱)
- – همیشه قهرمان (۱۳۵۱)
- – بابا شمل (۱۳۵۰)
- – برای که قلبها میتپد (۱۳۵۰)
- – خوشگل محله (۱۳۵۰)
- – دلهای بی آرام (۱۳۵۰)
- – دختر ظالم بلا (۱۳۴۹)
- – دور دنیا با جیب خالی (۱۳۴۹)
- – شهر هرت (۱۳۴۹)
- – طوقی (۱۳۴۹)
- – خانه کنار دریا (۱۳۴۸)
- – زن وحشی وحشی (۱۳۴۸)
- – قلبهای طلایی (۱۳۴۸)
- – قیصر (۱۳۴۸)
- – مردان روزگار (۱۳۴۸)
- – دزد سیاهپوش (۱۳۴۷)
- – سه دیوانه (۱۳۴۷)
- – زن خونآشام (۱۳۴۶)
- – سرنوشت (۱۳۴۶)
- – شکوه جوانمردی (۱۳۴۶)
- – زمزمه محبت (۱۳۴۴)
- تدوین:
- – بابا گلی به جمالت (۱۳۵۵)
- – جدال (۱۳۵۵)
- – ستیز (۱۳۵۵)
- – شرف (۱۳۵۴)
- – گل پری جون (۱۳۵۳)
- – کاکا سیاه (۱۳۵۲)
- – گرگ بیزار (۱۳۵۲)
- – ناخدا (۱۳۵۲)
- – نامحرم (۱۳۵۲)
- – پخمه (۱۳۵۱)
- – خاطرخواه (۱۳۵۱)
- – همیشه قهرمان (۱۳۵۱)
- – برای که قلبها میتپد (۱۳۵۰)
- – دزد سیاهپوش (۱۳۴۷)
- – سه دیوانه (۱۳۴۷)
- مشاور (از وی در این آثار تشکر شدهاست):
- – رگبار (۱۳۵۱)
بدون دیدگاه