جواکینو روسینی | |
---|---|
زادهٔ | ۲۹ فوریه ۱۷۹۲ پزارو، ایالات پاپی |
درگذشت | ۱۳ نوامبر ۱۸۶۸ (۷۶ سال) Passy، پاریس |
پیشه | آهنگساز |
امضاء | |
زندگینامه
روسینی آهنگساز ایتالیایی به سال ۱۷۹۲ میلادی در شهر پِزارو ایتالیا در خانوادهای تنگدست و فقیر اما هنرمند متولد شد. پدرش در خدمت ارکستر شهر پزارو بود که با درآمد کم، تأمین معاش خانواده خود را به عهده داشت و به روسینی در آموزش موسیقی کمک شایانی کرد؛ هر چند که روسینی خود علاقهٔ مُفرطی به هنر داشت. روسینی بعد از تحصیلاتِ کم به موسیقی روی آورد و در سال ۱۸۱۶ ۲ سالن سیرک بزرگ را در شهر رم مدیریت میکرد. وی آثار برجستهای نیز ساخت و در کنار آنها مدیریت تئاتر و اجرای برنامهها را هم بر عهده داشت. او علاوه بر این حجم کار طاقتفرسا رهبری رپتسیونها و آهنگهای خود را انجام میداد. اما بر خلاف این همه کار او موفق به دور کردن فقر از خود نگردید. قدرت خلاق و عجیب بدیهه سرایی از وی مردی پر قدرت ساخته بود و باعث شده بود که آثار جاویدانی را در کمترین زمان به جهان موسیقی ارائه دهد. وی با تکیه بر فرهنگ فلکوریک و ترادیسیونرها مجموعه سنن و احساسات و عواطف مردم خود، چندین اپرا در تصنیف و چند آهنگ را ساخت. روسینی با این دستمایهها که حماسه مقاومت مردم با فقر و مرگ بود، ناگاه دست به ساخت یک اپرای کمیک بنام سلمانی سویل زد که جهانی را به شگفت و حیرت واداشت و او را در ردیف برجستهترین نوابغ هنری درآورد. این اثر بدیع برای وی درآمدی هنگفت و سرشاری به ارمغان آورد و او را به اوج قدرت اقتصادی رساند. هر چند که در شب اول اجرا با جنجال روبرو گشت، ولی طولی نکشید که این اثر جایگاه خود را در دل هنر دوستان باز کرد. پس از این موفقیت به ساختن اپرای بعدی خود بنام «گیوم تل» پرداخت که برایش شهرت جهانی آورد. پس از آن به یکی دیگر از برجستهترین آثار خود دست زد که وقت زیادی را به خود اختصاص داد و جهت تعین آن پروپوزیسیونهای متفاوتی را بررسی کرد و آن را {اپرا بوفا} نام نهاد. آخرین اثر وی در مورد قهرمان معروفی از مردم سوئیس به نام ویلیام تل است که در پاریس به اجرا درآمد. او در سالهای آخر عمر خود «نغمههای مذهبی» را تهیه کرد.
برخی از آثار
- اپراها:
کلاغِ دزد، آرایشگر سِویل، سمیرامیس، موسی و فرعون، سیندرلا، یک تُرک در ایتالیا، دختر ایتالیایی در الجزایر، مئومتو دوم
- فهرست اپراها (ویکیپدیای فرانسوی)
- دونوازی برای هورن
- دونوازی برای کلارینت
- استابات ماتر
- کنسرتو برای باسون و ارکستر
بدون دیدگاه