شاهکار ایستوود که مدیون اسکورسیزی است

به گزارش باکس آفیس ایران ،کلینت ایستوود سینماگر افسانه‌ای هالیوود با ساخت فیلم «نابخشوده» مرزهای سینمای وسترن را جا به جا کرد و این فیلم مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و در نهایت موفق به کسب چهار جایزه از ۹ نامزدی، در شصت و پنجمین دوره جوایز اسکار شد.

اما چگونه شاهکار نوآر مارتین اسکورسیزی الهام بخش اکشن وسترن برنده اسکار کلینت ایستوود شد؟
«دیوید پیپلز» فیلمنامه نویس «نابخشوده» در گفتگویی جدید به مناسبت سی‌امین سالگرد ساخت این وسترن از الهام بخشی بزرگ وی، از فیلم «راننده تاکسی» ساخته مارتین اسکورسیزی برای نگارش فیلمنامه «نابخشوده» پرده برداشت.


«راننده تاکسی» فیلم نئو نوآر ساخته مارتین اسکورسیزی به عنوان یکی از برجسته‌ترین منابع الهام برای «دیود پیپلز بود» که تحت تاثیر شخصیت «قدرت‌مند» و «تاثیرگذار» تراویس بیکل با بازی رابرت دنیرو در این فیلم قرار گرفته بود.
«دیوید پیپلز» در این باره می‌گوید:  «در دهه ۷۰ میلادی سعی می‌کردم چند فیلمنامه بنویسم و متوجه شده بودم که نحوه مِردن افراد در فیلم‌ها واقعاً باورپذیر به نظر نمی‌رسد. تا این که فیلم راننده تاکسی را تماشا کردم که فیلمی سرگرم کننده بود و البته نقطه قوت آن شخصیت تراویس بیکل با بازی دنیرو بود که بسیار قدرتمند و تکان دهنده بود».
«پیپلز» که نگارش فیلمنامه آثار مشهوری مانند «بلید رانر» و «۱۲ میمون» را نیز در کارنامه دارد، در ابتدا تصمیم گرفته بود یک فیلمنامه کمدی بنویسد اما یک نمایش از فیلم «راننده تاکسی» اسکورسیزی در نهایت الهام‌بخش او برای نگارش یکی از حماسی ترین فیلم‌های وسترن شد.

«کلینت ایستوود» برای ساخت وسترن «نابخشوده» دو دهه زمان گذاشته و در نهایت این فیلم را می‌توان ماحصل حرفه ایستوود در ژانر وسترن دانست که به معنای اوج و پایان سفر او در این ژانر سینمایی است.

 


پس‌زمینه فیلم «نابخشوده» ایجاب می‌کرد که شخصیت تاریک و فاسد ویلیام مانی تحت تأثیر بی‌رحمی زندگی قرار گیرد، بنابراین ایستوود تصمیم گرفت که برای ایفای نقش این قانون‌شکن بدنام پیرتر به نظر برسد. در نتیجه او بر روی این فیلم کلاسیک سال ۱۹۹۲ با چنان دقت سختی کار کرد که ساخت آن بیش از بیست سال طول کشید.
«نابخشوده» در اولین نمایش خود نه تنها شاهد تحسین گسترده منتقدان بود، بلکه سود خارق‌العاده‌ای بیش از ۱۵۹ میلیون دلار در گیشه جهانی در مقابل بودجه ۱۴.۴ میلیون دلاری را نیز به ثبت رساند.

این فیلم در نهایت جایزه بهترین فیلم و کارگرانی و تدوین را کسب کرد و «جین هکمن» نیز  برای این فیلم برنده جایزه اسکار نقش مکمل مرد شد. فیلمنامه این فیلم به قلم «دیوید پیپلز» نیز نامزد دریافت اسکار بود. با این حال فیلم «راننده تاکسی» اسکورسیزی که کار خود را با کسب نخل طلای جشنواره کن آغاز کرده بود در جوایز اسکار نادیده گرفته شد و از سوی اعضای آکادمی شایسته دریافت جایزه شناخته نشد.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند