به گزارش باکس افیس ایران: یک وسترن مدرن با عنوان «جانوران» که در گیشههای اسپانیا و فرانسه هم موفق ظاهر شده بود ۹ جایزه از جوایز گویا ۲۰۲۳ را از آن خود کرد.
فیلم «جانوران» ساخته رودریگو سوروگوین کارگردان ۴۱ ساله اسپانیایی جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه را از سیو هفتمین دوره جوایز گویا دریافت کرد. این فیلم در گیشه سینماهای کشورش و فرانسه هم موفقیتهای بزرگی به دست آورده و محبوب مردم هم بوده است.
با این حال مراسم اهدای جوایز گویا همزمان با انتشار خبر درگذشت کارلوس ساتورا یکی از بزرگان سینمای اسپانیا برگزار شد که امسال چهره افتخاری گویا بود و طبعاً از روحیه شادی مراسم کاست.
اولالیا رامون بازیگر و همسر کارلوس سائویا فقید یادداشتی را که این کارگردان چند روز پیش از مرگش نوشته بود در مراسم خواند: خوشحال میشوم اگر الهام بخش کارگردانهای امروزی باشم. خودم را در بیکران کهکشان میبینم و همیشه گفتهام تخیل سریعتر ار سرعت نور حرکت میکند.
در یک رویداد نادر یک بازیگر خارجی؛ دنیس منوشه فرانسوی که بازیگر «حرامزادههای بیآبرو» تارانتینو هم بود، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «جانوران» برد. وی برای نقشآفرینی فوقالعادهاش در نقش یک مهاجر فرانسوی در گالیسیای امروزی که توسط مردم محلی با استهزا روبه رو میشود اما از عقبنشینی خودداری میکند، دریافت کرد.
جایزه بهترین بازیگر مرد مکمل برای لوییس زاهار، جایزه بهترین فیلمبرداری، تدوین، صدا و موسیقی اوریجینال از دیگر جوایز فیلم «جانوران» بود.
فیلم موفق دیگر جوایز دیشب «زندان ۷۷» بود که موفق شد شماری از جوایز تکنیکی چون طراحی تولید، طراحی لباس و کارگردانی هنری را از آن خود کند.
ژولیت بینوش جایزه بینالمللی گویا را از دست ایزابل کوشت گرفت و در سخنانش درباره فلسفه بازیگریاش پس از ۴۰ سال گفت بازیگر بودن کافی نیست باید شادی و امید را منتقل کرد.
«لالایی» آلودا رودنیز د آزوآ که درامی درباره فرزندآوری است جایزه بهترین فیلم بلند اول و بهترین بازیگر زن برای لایا کاستا و بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای سوزی سانچز را از آن خود کرد.
جایزه فیلمنامه اقتباسی هم به ایسا کامپو برای «یک سال، یک شب» رسید.
ایوان میمامبرس تهیه کننده دو جایزه نادر را با هم برد و هم برنده جایزه انیمیشن بلند برای «جنگهای تکشاخ» آلبرتو واسکوئس و هم برنده «حلقه» پابلو پولدری در بخش بهترین انیمیشن کوتاه شد.
جایزه بهترین فیلم ایبرو-آمریکایی به «آرژانتین ۱۹۸۵» ساخته سانتیاگو میتره از آرژانتین رسید و «بدترین آدم دنیا» ساخته یوآخیم تریه از نروژ هم بهترین فیلم اروپایی شناخته شد.
فیلمهای اسپانیایی در سال ۲۰۲۲ سهم ۲۲ درصدی از سینماهای کشورشان را داشتند که به لطف مجموعهای از فیلمهای خوب، سومین نتیجه قابل توجه در دهه اخیر بوده است. کمک به این امر را دولت پدرو سانچز که از علاقهمندان سینماست و در مراسم هم حضور داشت، از وظایف خود دانسته است و صندوق حمایت از سینمای دولتی با افزایش ۵۳ درصدی با رقم ۱۱۴ میلیون دلار در این مسیر تلاش میکند.
بدون دیدگاه