کارگردان فیلم «تگزاس»؛ کمدی مؤثرترین ژانر سینما است

به گزارش باکس افیس ایران:  مسعود اطیابی کارگردان فیلم «تگزاس ۳» در برنامه «اکران» گفت که سینمای کمدی مثبت‌ترین و مؤثرترین ژانر سینمایی است و مردم دیگر حرف منتقدان را جدی نمی‌گیرند.

 نقد و بررسی فیلم «تگزاس ۳» با حضور مسعود اطیابی کارگردان، روزبه رحیم‌نژاد مجری و احسان طهماسبی منتقد و نویسنده سینمایی از برنامه «اکران» پخش شد.

مسعود اطیابی در این برنامه گفت: «تگزاس» تا قسمت‌های چهار و پنج فیلمنامه دارد و درباره ساخت این قسمت‌ها باید به تصمیم جمعی برسیم. حتی برخی بخش‌های این قسمت‌ها نیز گرفته شده است. من وقتی از خروجی فیلم راضی هستم که مردم راضی باشند.

احسان طهماسبی در این برنامه عنوان کرد: صحبت درباره فیلم‌هایی که در شرایط مشابه و موضوعات مشابه ساخته می‌شود، سخت است و دست منتقد برای مواجهه با این فیلم‌ها بسته است. بررسی فیلم‌های کمدی اخیر سینمای ایران جنس ساختار فیلمنامه و کارگردانی آنها فضای نقد را ایجاد نمی‌کند زیرا در چند کلمه خلاصه می‌شود و اغلب این فیلم‌ها لحن مشخص و ساختار شابلونی دارند.

این منتقد با اشاره به استفاده از زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی تاکید کرد: تقریباً همه زوج‌های طنز تاریخ انقضا داشتند و جری لوییز و دین مارتین نمونه‌ای از این زوج‌ها در سینمای دنیا هستند.

اطیابی در ادامه گفت: فیلم هایی در ایران ساخته می‌شود که حتی به تعداد عوامل فیلم هم مخاطب ندارد اما ادعاهای بزرگ دارند. سینمای کمدی مثبت‌ترین و مؤثرترین ژانر سینمایی است و نمی‌شود با نگاه بد و خوب به این سینما حمله کرد. برای مردمی که بحران‌های مختلف را پیش رو دارند، مؤثرترین ژانر کمدی است و در زمان جنگ هم تلویزیون از طنز غافل نبود.

این کارگردان توضیح داد: مؤثرترین وسیله‌ای که مردم را در دوره‌ای زمانی به اعتیاد و افسردگی، عدم تمایل به پدر و مادر و وطن کشاند سینما بود و خیلی موارد تخریب شد. همه اعتراف داریم جوانان ناامید هستند اما برای چنین مردمی باید سینمای کمدی کار کرد. ژانرهای دیگر یادشان رفته باید جذاب باشند و بسیاری از فیلم‌هایی که توسط منتقدان جدی گرفته می‌شود جزو همین آثار است و مردم حرف منتقدان را جدی نمی‌گیرند.

اطیابی ادامه داد: دوستان منتقد فکر می‌کنند ما یک دوربین می‌گذاریم و ۲ بازیگر می‌آوریم و تمام و اگر اینگونه است منتقدان این سینما هم فیلم بسازند.

طهماسبی نیز با اشاره به رویکرد دولت‌ها به سینما توضیح داد: اگر سراغ سینمای اجتماعی نمی‌رویم به این دلیل نیست که دغدغه نداریم بلکه بسیاری از فیلمسازان ما یا ممنوع‌الکار و یا طرد شده‌اند.

وی ادامه داد: قصد این نیست که سینمای ایران به سمت سینمای اجتماعی برود و نتیجه عملکرد مسعود اطیابی می‌شود عملکرد مدیریت سینمای ایران.

اطیابی در این‌باره گفت: محمد خزاعی از دوستان نزدیک من است اما در این سه سال من تنها یک پروانه ساخت گرفتم و «تگزاس ۳» در دوره قبل مجوز گرفت. امسال با چالش‌های زیاد مجوز «هتل» را گرفتیم. ۹ فیلمنامه کمدی ارائه دادم که همه رد شد. به راحتی مجوز کمدی نمی‌دهند و خبر دارم که فیلمنامه‌های کمدی زیادی رد شده است. ۲۷ دقیقه از فیلم هیچکدام از همکاران من را سانسور نکردند اما فیلم «دینامیت» دچار این اتفاق شد.

طهماسبی توضیح داد: تاثیر نشریات در تاریخ سینمای ایران بسیار بزرگ است و بسیاری از فیلمسازان جوان و موفق با این نشریات به سینما علاقه‌مند شدند. منتقد با سینمای کمدی مشکل ندارد. در دهه ۷۰ تا ۹۰ فیلم‌های کمدی مختلفی ساخته شد که منتقدان از این آثار استقبال کردند که از جمله این فیلم‌ها می‌توان به آثاری مثل «لیلی با من است»، «مارمولک»، «مکث»، «آتش بس»، «نان»، «عشق و موتور هزار»، «مومیایی ۳»، «مرد عوضی» و … اشاره کرد.

اطیابی تصریح کرد: منتقدان دوست ندارند از فیلم «تگزاس» تعریف کنند و درک نمی‌کنند این فیلم یک خانواده را به نمایش می‌کشد.

طهماسبی در واکنش به این صحبت‌ها ادامه داد: این خانواده جاه‌طلب است. رابطه مادر و پدر در فیلم «تگزاس» بر مبنای خانواده نیست. هر فیلمی که خانواده‌ها ببینند، فیلم خانوادگی نیست.

اطیابی ادامه داد: نقد منتقدان روی من و تماشاگران من تاثیری ندارد. من از دست منتقدان ناراحت نیستم اما نگران نقد هستم. نقدی که طرفش را به پذیرش نمی‌کشاند نقد نیست. من جایزه و لبخند مردم را دوست دارم.

در ادامه این برنامه شادی کرم‌رودی بازیگر و کارگردان فیلم کوتاه «آبی شود» عنوان کرد: سر این فیلم بیشتر با مادران مصاحبه می‌کردم و کنجکاو بودم بدانم بچه‌ها چگونه رفتار می‌کنند و چه چیزهایی را به والدین خود بیان می‌کنند. درگیری با دوران کودکی و نوجوانی همیشه برای من وجود داشته و دارد. به دنبال ساخت فیلم بلند هستم و فیلم کوتاه می‌سازم که به تولید فیلم بلند برسم.

برنامه «اکران» از پلتفرم اکران مدیا هر پنجشنبه با رویکرد نقد و بررسی آثار روز سینمای ایران پخش می‌شود.


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند