به گزارش باکس افیس ایران: کارگردان «سوری» گفت: وقتی وارد داستان شدم زاویه دید من از یک قصه عاشقانه به مسئلهای کاملاً اجتماعی جلب شد و به این باور رسیدم که موضوعی چون قصه سوری یک شکاف عظیم اجتماعی است.
سولماز علیزاده در توضیح محتوای ساخته اخیرش که در سی و نهمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، بیان کرد: سوری یک قصه عاشقانه عجیب است که سال ها پیش یعنی قبل از انقلاب رخ داده است؛ دختری که در الموت قزوین زندگی میکرده، عاشق معلمش میشود که یک مرد اردبیلی بوده است اما این قصه به ازدواج ختم نمیشود و آن آقا پس از این که سرباز معلمیاش تمام میشود، به اردبیل بازمی گردد.
وی ادامه داد: اما سوری به عشق ایشان راهی اردبیل میشود و آن آقا باز هم عشق او را نمیپذیرد و سوری سال ها دربه در به دنبال این عشق میگردد تا به امروز که در کهنسالی است؛ در تمام این سال ها مردم اردبیل بسیار او را حمایت میکنند و مانند دختر خودشان از او مراقبت میکنند.
علیزاده یادآور شد: در نوجوانی شعر ترکی زیبایی را خوانده بودم و تصور میکردم این شعر صرفاً در مایههای قصه لیلی و مجنون سروده شده است اما در بزرگسالی متوجه شدم این اتفاق واقعاً در اردبیل افتاده است و این خانم همچنان در کنار ما زندگی میکند و پرداختن به این قصه از همان زمان دغدغه ذهنم شد. قصه زندگی و سرگذشت سوری را یک شاعر خوب اردبیلی جلوی چشم آورد و باعث شد که مردم او را بشناسند و به او توجه کنند.
وی در توضیح ماهیت و نوع پردازش قصه فیلمش خاطرنشان کرد: این اولین اکران (نمایش) فیلم است؛ فیلم بسیار ساده و از صمیم قلب ساخته شده است. سراغ شخصیتهای اصلی نرفتهام که جلوی دوربین بیایند. بلکه به دل مردم رفتم و از آنان خواستم که در این باره صحبت کنند.
علیزاده اظهار داشت: سراغ مردم رفتم. چون مسئله را کاملاً اجتماعی دیدم و خواستم که جامعه در این باره نظر دهند؛ وقتی وارد داستان شدم، زاویه دید من از یک قصه عاشقانه به مسئلهای کاملاً اجتماعی جلب شد و به این باور رسیدم که موضوعی چون قصه سوری یک شکاف عظیم اجتماعی است. یعنی بحرانهای اجتماعی موجب اتفاقهای نادری میشود که در بعضی از موارد شخصیتهای این اتفاقها به یک اسطوره تبدیل میشوند.
وی درمورد اسکار کوآلیفای شدن جشنواره فیلم کوتاه تهران (واجد شرایط برای معرفی به آکادمی اسکار)، گفت: قسمتهای تکنیکی و موضوعی کار در انتخاب فیلم های برتر دخیل است اما در کلیت این موضوع بحث بسیار پیچیدهای است که نمیتوان به راحتی و در قالب چند جمله آن را تشریح کرد؛ سیاستهای هر جشنواره خاص خودش است اما باید دید که آن جشنواره بر اساس چه سیاستهایی فیلمی را مناسب میبیند.
این کارگردان تصریح کرد: بر این اساس شانس برابر برای فیلمها وجود ندارد و سیاست هایی که به صورت دوره ای بر جشنواره ها حاکم است در انتخاب فیلم ها اثر می گذارد؛ به دلیل همین سیاستهای دورهای جشنوارههاست که میبینیم در تمام دنیا افرادی که شاخص بودهاند، در زمان خودشان مورد تقدیر قرار نگرفتهاند و پس از مرگشان مورد توجه واقع شده اند. به همین دلیل این موضوع نسبی است و جشنوارهها صددرصد نمیتواند به آثار شایسته اقبال نشان دهند.
سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار میشود.
در این دوره از جشنواره فیلم کوتاه تهران، جمعی از دانش آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران با حضور در همایشی یاد روزهای دور و نزدیک حضور در کلاسهای انجمن سینمای جوانان ایران را گرامی میدارند.
جشنواره سی و نهم همچنین در یک شورای فیلمنامه و یک شورای پیچینگ با بررسی فیلمنامههای متقاضیان فیلم اول که درخواست خود را در سایت جشنواره ثبت کردهاند، از ۱۰ فیلمنامه منتخب جهت ساخته شدن حمایت خواهد کرد.
جشنواره تهران در دوره سی و نهم، کار خود را با برگزاری نشستهای تخصصی آغاز کرده و در ادامه با نمایش فیلمها در چهار نوبت (سانس) روزانه تا حوالی ساعت ۲۲ میزبان هنرمندان، فیلمسازان، اهالی رسانه و علاقهمندان به فیلم کوتاه خواهد بود.
بدون دیدگاه