برترین فیلمنامه‌های سینمایی سال۹۷ معرفی شدند

به گزارش باکس افیس ایران: هشتمین جشن «شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران» با اهدای نشان «سپنتا» به زنده‌یاد خشایار الوند برگزار شد.

هشتمین جشن «شب فیلمنامه کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران» امشب چهارشنبه ششم شهریورماه در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی با حضور چهره‌هایی همچون منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، حبیب رضایی، محسن امیریوسفی، سیروس الوند، جواد طوسی، افشین هاشمی، امیرحسین قاسمی و… برگزار شد.

این مراسم با حدود یک ساعت تاخیر ساعت ۱۹:۳۰ با اجرای فرزاد حسنی آغاز شد.

حسنی در ابتدای مراسم گفت: امشب قرار است به دو تن نشان «سپنتا» اهدا شود و بعد از آن تصاویری از خشایار الوند و گفتگوهای او درباره «پایتخت» و همچنین خانواده او نمایش داده شد که همان ابتدای مراسم حضار داخل سالن را تحت تأثیر قرار داد.

اهدای نشان «سپنتا» به خشایار الوند

نخستین نشان «سپنتا» به خشایار الوند تقدیم شد که اهدای این نشان با حضور مجید قاری‌زاده کارگردان قدیمی سینما، صورت گرفت.

سپس سیروس الوند فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و برادر زنده‌یاد خشایار الوند، در سخنانی گفت: سینمای ایران سینمای تفاوت قصه‌هاست. می‌گوییم فیلمی خوب است، چون فیلمنامه خوبی دارد، اما ارزش نوشتن هنوز پایین است. هنوز برای یادآوری می‌گویند فیلم فردین و… البته من خوشحال می‌شوم مثلا بگویند فیلم پرویز فنی‌زاده یا فیلم نوید محمدزاده، ولی کاش بگویند فیلمِ فلان فیلمنامه‌نویس که در جاهای دیگر دنیا این ارزش و قرب را قائل می‌شوند.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالم بابت معرفتی که کانون فیلمنامه‌نویسان نسبت به خشایار الوند نشان داد.

الهام ایمانی همسر خشایار الوند نیز در سخنانی با اشاره به آیین تجلیل از همسرش با نشان «سپنتا» گفت: این اتفاق برای فرزندانم دلگرمی بود و اطمینان دارم روح خشایار هم اینجا حضور دارد و همان لبخند مشهورش را می‌زند.

وی ادامه داد: من از خشایار خیلی یاد گرفتم و خوشبختانه در دو کار هم توانستم جزو گروه نویسندگان او باشم. چند روز دیگر می‌شود ۶ ماه که از رفتنش گذشته است. او در کار هیچ رقابتی با کسی نداشت و خود را با کسی مقایسه نمی‌کرد. خصوصیت حرفه‌ای این بود که اگر امضا و قولی داشت، حتما به آن تعهد نشان می‌داد و عملی‌اش می‌کرد.

قاری‌زاده نیز در سخنانی کوتاه بیان کرد: فیلمنامه‌ای از خشایار الوند گرفتم ک هنوز به تصویر درنیامده است. دو تا از فیلمنامه‌های او را سیروس الوند کار کرد، ولی هنوز فیلمنامه‌ای دارد که کار نشده است.

توجه ویژه به ژانرهای غایب در سینمای ایران

مهدی سجاده‌چی سپس پشت میکروفن قرار گرفت و عنوان کرد: اهمیت جوایز امشب صرفاً تکنیکی است. اغلب جشنواره‌ها در ایران موضوعی هستند. مثل جشنواره کودک اصفهان و یا دفاع مقدس و مقاومت که به موضوع فیلمنامه توجه می‌کنند.

این فیلمنامه‌نویس سینما و تلویزیون اضافه کرد: امسال توانستیم براساس ۱۰ ژانر معمول در سینما به آثار جایزه بدهیم. برخی از این ژانرها در سینمای ما غایب هستند و حتماً لازم است فیلم‌هایی در این گونه ساخته شود. گونه علمی تخیلی از جمله این آثار است. ما اکنون خیلی خود را شاید نتوانیم صاحب تکنولوژی بدانیم، اما به فیلم‌هایی بر این اساس نیاز داریم. ملت باید برای ۲۰ سال یا ۵۰ سال آینده رویا داشته باشد و بر این اساس فیلم بسازد.

سجاده‌چی ادامه داد: مثلا فیلم ترسناک یا هارور در سینمای ما ساخته نمی‌شود درحالی که این گونه از سینما مخاطب بسیاری دارد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: بنیاد فارابی اسپانسر اصلی ما در این مراسم بود و امیدوارم به زودی همکاری کانون فیلمنامه‌نویسان و بنیاد فارابی و حتی تلویزیون به نتیجه برسد و تفاهمنامه‌هایی را امضا کنیم.

اهدای جوایز

در نخستین بخش اهدای جوایز هشتمین شب فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، بهترین فیلمنامه «هنر و تجربه» معرفی شد.

در این بخش با حضور کیوان کثیریان، محسن امیریوسفی و پریسا شمس، تندیس و لوح بهترین فیلمنامه بخش هنر و تجربه به کاظم ملایی برای فیلمنامه فیلم «کوپال» اهدا شد.

در ادامه رضا حیدرنژاد، غلامرضا موسوی و عباس یاری روی صحنه آمدند و جایزه بهترین فیلمنامه موزیکال را به افشین هاشمی و فرشته طائرپور برای فیلمنامه فیلم «خاله قورباغه» اهدا کردند.

فرشته طائرپور بعد از دریافت جایزه خود گفت: جلسه شما با یک اشک همدلانه شروع شد. امیدوارم با قدردانی همدلانه ما ادامه یابد. جایزه گرفتن و جایره دادن اتفاق دلچسبی است. با توجه به کم‌لطفی‌های مختلفی که به فیلمم شد، هرجای دیگر این جایزه را گرفته بودم فکر می کردم نوشداروست، اما الان خوشحالم این جایزه را از گروهی حرفه‌ای می‌گیرم.

وی افزود: در کشور ما کار موزیکال آسان نیست و فقط برای بچه‌ها می‌توان کار کرد. من بین تمام تولیداتم «خاله قورباغه» را ویژه دوست دارم و موافق با نیازهای کودک امروز می‌دانم. این سومین جایزه‌ای است که به خاطر فیلمنامه نویسی می گیرم و خیلی خوشحالم که به دلیل جنبه موزیکال این جایزه را می‌گیرم.

در ادامه برای اهدای بهترین فیلمنامه دفاع مقدسی جواد طوسی و علی‌اکبر قاضی نظام روی صحنه رفتند.

جوایز این بخش به محمدعلی و حامد باشه‌آهنگر برای فیلم «سرو زیر آب» تعلق گرفت.

در بخش فیلمنامه ژانر فانتزی حبیب رضایی و جلال الدین دری روی صحنه رفتند. رضایی در سخنانی گفت: نویسنده جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد و من خیلی خوشحالم اینجا هستم. جایزه عزیزی را می‌دهیم به کارگردانی که فیلم‌هایش به اندازه دو دوره ریاست جمهوری توقیف و بعد اکران می‌شود!

جایزه این بخش به محسن امیریوسفی برای فیلمنامه فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» رسید.

این گزارش در حال تکمیل است…


بدون دیدگاه

پاسخ دهید

فیلدهای مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند